Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Klasická a moderní podoba autorské pohádky: K. J. Erben a J. Mahen
POKORNÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce si klade za cíl porovnání dvou podob autorské pohádky, klasické od Karla Jaromíra Erbena a modernistické od Jiřího Mahena. Nejdříve se zaměřujeme na jednotlivé shodné a rozdílné prvky mezi zkoumanými pohádkami. K naší analýze nám pomůže dílo Morfologie pohádky od V. J. Proppa a další odborná literatura. Následná teoretická kapitola je věnována právě hlubšímu seznámení s jednotlivými publikacemi. V závěru se budeme věnovat shrnutí všech dosažených poznatků.
Diatopické variace podoby panoptika postav ve francouzsko-českých pohádkách
Rozhonová, Maria ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Fučíková, Milena (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl postihnout typologické rozdíly pohádkových postav z lidových pohádek francouzských (Charles Perrault, Marie-Catherine d'Aulnoy) a českých (Božena Němcová, Karel Jaromír Erben). Autorka práce se nejdříve zaměřuje na definici pohádky (Vladimir Yakovlevič Propp, Karel Čapek), která je charakterizována z hlediska různých teorií. Tato práce se zaměřuje pouze na postavy z lidových pohádek, proto se práce bude také stručně věnovat i definici lidové pohádky. Dále pak cílí na rozdíl v chování a charakteristice pohádkových postav, které vystupují v obdobně tematických pohádkách. Na konci autorka předkládá shrnutí poznatků a finální zobecněnou komparaci pohádkových postav. klíčová slova: pohádková postava, lidová pohádka, Charles Perrault, Marie Catherine Le Jumel de Barneville baronka d'Aulnoy, Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, bratři Grimmové, Vladimir Jakovlevič Propp, Karel Čapek, charakteristika postavy, morfologie pohádky, finská škola, folklor, funkce
Vývojové a mediální proměny Popelky jako pohádkového příběhu a jako postavy
GALAJDOVÁ, Nicole
Diplomová práce se zabývá proměnami prvků, jež konstituují v různých dobových, kulturních a mediálních kontextech pohádkový příběh o Popelce. Rozebírá a porovnává proto literární a filmová ztvárnění příběhu, a to dle morfologické stavby pohádky, jejích motivů a genderových stereotypů v ní přítomných. S jednotlivými rysy příběhů poté pracuje a rozděluje je na archetypální a proměnlivé. Pozornost je věnována rovněž titulní postavě příběhu, tedy Popelce, jejíž obecná charakteristika je u jednotlivých verzí příběhu vždy dokreslována v rámci genderové analýzy. V neposlední řadě se práce zabývá pohádkou obecně, tedy její definicí, charakteristikou a teorií jejího vzniku. Pohádku dále interpretuje jako součást folklórní tvorby a jako literární dílo.
Typy a funkce motivů smrti v pohádkách K. J. Erbena a B. Němcové
Hupáková, Kateřina ; Šmahelová, Hana (vedoucí práce) ; Vaněk, Václav (oponent)
Tato práce se zaměřuje na motivy smrti ve vybraných kouzelných pohádkách Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. V první části práce je vymezen historický kontext vzniku pohádek obou autorů. Ve druhé části, která je hlavním těžištěm celé práce, je za pomoci metody Proppovy morfologické analýzy rozebráno šest pohádek K. J. Erbena a šest pohádek B. Němcové. Tyto pohádky jsou následně analyzovány ze dvou hledisek: zaprvé dle toho, s jakou Proppovou funkcí daný motiv smrti v pohádce koresponduje, a zadruhé, jakým způsobem je tato situace smrti ztvárněna. Na základě získaných výsledků je sestavena komentovaná typologie motivů smrti v daných pohádkách, která je spolu s vymezením shod a odlišností motivů smrti v pohádkách K. J. Erbena a B. Němcové závěrem celé práce.
Typologie autorské pohádky: Karel Čapek a Jiří Mahen
GVOŽDIÁKOVÁ, Tereza
Tato diplomová práce si klade za cíl postihnutí základních typologických shod a rozdílů v pohádkové tvorbě Karla Čapka a Jiřího Mahena. Nejprve předkládáme charakteristiku pohádky, na níž je nahlíženo z různých perspektiv - z hlediska teorií o jejím původu, z hlediska utváření v historické době, i z pozice terminologie a definice žánru jako takového. Uvádíme i souhrn znaků jak lidové, tak umělé pohádky, protože v autorských textech chceme najít styčné plochy právě s pohádkou lidovou, přičemž základní přístup naší analýzy bude vycházet z Proppovy Morfologie pohádky. V následující kapitole se pokusíme o rekonstrukci dobového ohlasu obou děl. Na konec se budeme věnovat shrnutí všech dosažených poznatků a jejich komparaci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.