Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vymezení vztahu matematické a finanční gramotnosti žáka střední školy
KAZDA, Martin
Hlavním cílem disertační práce je vymezit vztah finanční a matematické gramotnosti žáka střední školy pomocí vhodně navržené metodologie. Jejím záměrem je zjistit, zda a v jaké míře se žákovy získané matematické znalosti a dovednosti promítají do rozvoje jeho finanční gramotnosti. Studované problematice finančního vzdělávání (zvyšování úrovně finanční gramotnosti jedince) je věnována v současné době velká pozornost. K životu v moderní společnosti je potřeba, aby jedinec byl finančně gramotný, tj. byl schopen se plně adaptovat měnícím se podmínkám na finančních trzích. Proces vzdělávání jedince započíná již v útlém dětství. Práce se zaměřuje na žáky středních škol, kteří se již v průběhu studia stávají právně dospělými, tj. mohou uzavírat závazné smlouvy. Dizertační práce je pro přehlednost rozdělena na dvě základní části, teoretickou a empirickou. Teoretická část nabízí čtenáři ucelenou rešerši dostupné odborné literatury věnované řešené problematice. V teoretické části jsou definovány obě gramotnosti, tj. finanční a matematická, a diskutován jejich vztah. Čtenář je dále seznámen s problematikou finančního vzdělávání v České republice a v zahraničí. V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného smíšeného výzkumu, který propojil metody kvantitativního (dotazník, didaktické test) s metodami kvalitativního (rozhovor) šetření za pomoci metody triangulace dat tak, aby se zvýšila jeho validita. Respondenti byli žáci maturitních ročníků gymnázií a středních odborných škol s rozšířenou výukou ekonomických předmětů napříč Českou republikou. Podařilo se získat dostatečný vzorek tak, aby bylo dosaženo celkové úrovně 95 % spolehlivosti. Výzkum vztah finanční a matematické gramotnosti potvrdil. Prokázal, že žákovy matematické znalosti a dovednosti jsou jedním z efektivních nástrojů rozvoje jeho finanční gramotnosti. Dále ukázal, že finanční vzdělávání může být i přínosné pro samotnou výuku matematiky.
Badatelské vyučování matematice v tématu zlomek
Podhajská, Kristýna ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Teoretická část se zabývá přístupy k vyučování, konkrétně konstruktivistickým, instruktivním a transmisivním přístupem. Záměrem této části bylo porovnat tyto přístupy a zhodnotit je vzhledem k trvalosti poznání a aktivnímu zapojení žáka. Také je posoudit z hlediska formálních poznatků. V kapitole o badatelsky orientovaném vyučování se věnuji způsobu vyučování, který souvisí s konstruktivistickým přístupem. V další kapitole jsem charakterizovala úlohy typu concept cartoons, které lze využít jako prostředek k bádání. Teoretická část se také zaměřuje na téma zlomků, a to na interpretace zlomků a na modely a reprezentace zlomků. V praktické části popisuji šetření uskutečněné na základní škole. Průzkumem žákovských prací jsem výzkumný problém zúžila na interpretace a modely zlomků. Na základě této šetření jsem postavila další část výzkumu. Při naplňování cílů a hledání odpovědí na výzkumné otázky jsem zvolila výzkumnou strategii inspirovanou akčním výzkumem, protože hlavním cílem výzkumného šetření bylo zlepšit a obohatit mou dosavadní praxi. Výzkum byl zpracováván kvalitativně. Zpracování této práce mi pomohlo ujasnit si, proč jsou zlomky pro žáky tak problematické učivo. Jaké miskoncepce se u žáků objevují a jakých chyb se v důsledku toho dopouštějí. KLÍČOVÁ SLOVA Matematické vzdělávání, vyučování...
Badatelské vyučování matematice v tématu zlomek
Podhajská, Kristýna ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Teoretická část se zabývá přístupy k vyučování, konkrétně konstruktivistickým, instruktivním a transmisivním přístupem. Záměrem této části bylo porovnat tyto přístupy a zhodnotit je vzhledem k trvalosti poznání a aktivnímu zapojení žáka. Také je posoudit z hlediska formálních poznatků. V kapitole o badatelsky orientovaném vyučování se věnuji způsobu vyučování, který souvisí s konstruktivistickým přístupem. V další kapitole jsem charakterizovala úlohy typu concept cartoons, které lze využít jako prostředek k bádání. Teoretická část se také zaměřuje na téma zlomků, a to na interpretace zlomků a na modely a reprezentace zlomků. V praktické části popisuji šetření uskutečněné na základní škole. Průzkumem žákovských prací jsem výzkumný problém zúžila na interpretace a modely zlomků. Na základě této šetření jsem postavila další část výzkumu. Při naplňování cílů a hledání odpovědí na výzkumné otázky jsem zvolila výzkumnou strategii inspirovanou akčním výzkumem, protože hlavním cílem výzkumného šetření bylo zlepšit a obohatit mou dosavadní praxi. Výzkum byl zpracováván kvalitativně. Zpracování této práce mi pomohlo ujasnit si, proč jsou zlomky pro žáky tak problematické učivo. Jaké miskoncepce se u žáků objevují a jakých chyb se v důsledku toho dopouštějí. KLÍČOVÁ SLOVA Matematické vzdělávání, vyučování...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.