Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí128 - 137další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kyberšikana jako jeden ze zdrojů ohrožení pro děti základní a střední školy
ANTONŮ, Monika
Cílem práce je shromáždit informace, které umožní zhodnotit rizika komunikace prostřednictvím sociálních sítí pro žáky základní a střední školy. Teoretická část je zaměřena na problematiku šikany a kyberšikany, a to nejprve obecněji, v kontextu pohledů na dopady médií, počítačů, sociálních sítí aj., na utváření životního stylu, životního způsobu dospívajících. Dále zde sleduje problematiku virtuální reality a významu sociálních sítí pro děti a mládež v období školní docházky na základní a střední škole. Také je zde popsána specifičnost virtuálního prostředí a věnuje se problematice virtuální identity, bezpečného využívání internetu. Cílem praktické části je zjistit, zda žáci spatřují v internetu, resp. v komunikaci prostřednictvím sociálních sítí, nějaká rizika, zda si uvědomují jeho (ne)bezpečnost a do jaké míry na něj umí kriticky nahlížet. Sleduje, do jaké míry se již studenti a žáci stali obětí kyberšikany či klasické šikany a také, jaké mají v této oblasti povědomí.
Nebezpečí zneužití současných sociálních sítí
PLCHOVÁ, Eliška
V současné době jsou sociální sítě nenahraditelným komunikačním médiem nejen u dospělých, ale také u dětí a dospívajících. Sociální sítě umožňují realizovat řadu zajímavých činností, lze je využít k zábavě, vzdělávání a hlavně v komunikaci s přáteli. Cílem mé diplomové práce je rozpoznat rizika spojená s užíváním sociálních sítí u dětí staršího školního věku. Zjistit na vybraném vzorku dětí druhého stupně základních škol, jaké mají zkušenosti se zabezpečením osobních údajů, kolik tráví času na sociálních sítích, jestli se setkali s nějakým urážlivým obsahem, zdali spatřují nebezpečí spojená s užívání sociálních sítí aj. V teoretické části jsem se zabývala základním vymezením jednotlivých sociálních sítí (Facebook, Twitter, Badoo, Xchat, Lidé, Spolužáci, LíbímSeTi). Dále jsme charakterizovala nejčastější způsoby komunikace na Internetu, její specifika a popsala nově vzniklé fenomény, které jsou jako forma sociálně patologického chování velmi úzce spjati s nesprávným užíváním sociálních sítí. Pro bližší poznání výzkumného souboru jsme stručně charakterizovala chování dětí staršího školního věku, vztah k vrstevníkům, jejich potřebu identifikace a trávení volného času. Také důležitou složkou prevence, poradenství a pomoc na Internetu. Na závěr jsem stručně objasnila zásady bezpečného Internetu z pohledu nezletilého uživatele, rodiče a vyučujícího. V rámci diplomové práce bylo provedeno výzkumné kvantitativní šetření, jež bylo uskutečněno prostřednictvím elektronického dotazníku s žáky druhého stupně na pěti vybraných základních školách. Konkrétně se jednalo o Základní školu Trhové Sviny, Ledenice, Pohůreckou, Nová (detašované pracoviště J. Š. Baara) a Otakara Nedbala. Byly stanoveny 2 hypotézy: H1: Uživatelé jsou neinformováni o možnosti zabezpečení osobních údajů. A H2: Uživatelé nespatřují nebezpečí v užívání sociálních sítí. Výsledky jsou zpracovány do grafů s následným statistickým shrnutím prostřednictvím programu MS Excel. Výsledky práce využijí zejména specialisté zabývající se touto problematikou, dále odborníci pracující s mladistvými, v neposlední řadě také samotní rodiče dětí, kteří mají obavu o své dítě a prožívají nejistotu v jeho chování na Internetu.
Problematika elektronické komunikace se zaměřením na mládež
MAJEROVÁ, Aneta
Tématem této bakalářské práce je Problematika elektronické komunikace se zaměřením na mládež. Elektronická komunikace je dnes představována informačními a komunikačními technologiemi (ICT), jejichž prudký rozvoj vedl v posledních letech k výrazné proměně způsobů mezilidské komunikace. ICT zahrnují osobní počítač, elektronickou poštu, mobilní telefon, internet, elektronickou výměnu dat nebo elektronické obchodování aj. Kromě mnoha nesporných pozitiv je však třeba vnímat rovněž celou řadu rizikových jevů, které ICT přinesly. Zvláštní pozornost je pak nutné věnovat té části populace, která je těmito riziky nejohroženější - dětem a mladistvým. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část představuje souhrn informací o současném stavu problematiky. Obsahem současného stavu je elektronická komunikace obecně, její vývoj a její moderní formy, v závěru jsou pak definována specifika a rizika užívání elektronických způsobů komunikace mládeží. Praktická část je vymezena dílčími cíli výzkumu a předem stanovenými hypotézami. Dílčí cíle jsou zvoleny v návaznosti na hlavní cíl celé práce. Hlavním cílem práce je definovat problémy a možná úskalí elektronické komunikace v rámci jejích posledních trendů, a to se zaměřením na mládež. Výzkum byl proveden kvantitativně metodou dotazování technikou anonymního dotazníku. Část otázek mého dotazníku byla použita již dříve v dotazníku Uwe Buermanna, a proto následné vyhodnocení výsledků zahrnovalo nejen komparaci teoretických poznatků s výsledky mého vlastního výzkumu, ale především porovnání mých výsledků s vybranými výsledky Uwe Buermanna. Vyhodnocení probíhalo v kapitole Diskuze. V závěru práce celkově zhodnocuji nejdůležitější výsledky výzkumu a navrhuji opatření, které by snížilo rizikovost některých jevů na internetu. Uvádím zde také možné přínosy mé práce
Internetový životní styl. Co nám internet dal a co vzal?
LIŠKOVÁ, Radka
Bakalářská práce se zabývá fenoménem internetového životního stylu. Teoretická část práce pojednává o životním stylu, psychologických aspektech užívání internetu, výhodách a rizicích spojených s užíváním internetu a statistických údajích týkajících se užívání internetu. Hlavním cílem práce je pokusit se poznat vnitřní prožité zkušenosti uživatelů internetu a tomuto specifickému vnitřnímu světu porozumět. Výzkumné otázky, které byly kladeny, se orientovaly na mapování nejoblíbenějších aktivit na internetu, motivací uživatelů k používání internetu, prožitků spojených s internetem, povědomí o rizicích spojených s užíváním internetu, vliv internetu na život respondentů, a jak se jejich vztah k internetu měnil v průběhu času. Pro sběr dat byla aplikována metoda kvalitativního výzkumu a byl zvolen fenomenologický přístup. Důraz byl kladen na metodologickou triangulaci technik. Byly zvoleny 2 techniky sběru dat, strukturované rozhovory s otevřenými otázkami realizované u vysokoškolských studentů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (byly provedeny 2 rozhovory u 10 respondentů) a dotazníky s otevřenými otázkami (20 anonymních dotazníků) realizované na chatovacích serverech. Z výzkumu vyplynulo, že motivací pro používání internetu je především potřeba komunikace a získání informací. Mezi nejoblíbenější činnosti respondentů patří komunikace, sledování seriálů a vyhledávání informací. Pocity, které na internetu prožívají, jsou závislé na provozované aktivitě. Převládají pozitivní nad negativními, častý je rozpor prožívaných emocí. Největší vliv internetu na život respondentů je v ulehčení získávání informací, usnadnění komunikace a možnosti seznamování s novými lidmi. Vztah respondentů k internetu je převážně stabilní. Za největší rizika respondenti považují používaní internetu malými dětmi, sdílení a následné zneužití dat, seznamování a domlouvání setkání s neznámými lidmi, především z důvodu četného výskytu sexuálních agresorů apod. Do budoucna by bylo třeba více se věnovat osvětové činnosti a prevenci, týkající se užívání internetu a s tím spojených rizik. Stručná rekapitulace hlavní filosofické výzkumné otázky ?co nám internet dal a vzal??. Internet nám dal přístup k informacím, nové způsoby komunikace a seznamování s lidmi, znalosti, zábavu, atd. Naopak nám vzal čas, motivaci k osobnímu setkávání a dětství.
Problém kyberšikany na základní škole (didakticko-metodické zpracování tématu mediální výchovy)
SVOBODOVÁ, Eva
Tato diplomová práce se zabývá problémem kyberšikany na základní škole a jeho zařazením do výuky mediální výchovy. Teoretická část je rozdělena do dvou částí. V první části se zabývá specifiky mediální výchovy tak, jak jsou definovány v RVP ZV. Dále zmiňuje v současné době aktuální doporučené očekávané výstupy, které v oblasti mediální výchovy zahrnují i problematiku bezpečného užívání internetu a mobilních telefonů ve výuce. Druhá část je věnována kyberšikaně s ohledem na její aktuálnost a odlišnost od šikany klasické. Důraz je kladen na způsoby prevence, možná řešení i na seznámení se skutečnými příběhy. Praktická část nejprve popisuje okolnosti vzniku vyučovacích hodin, následuje konkrétní zpracování šesti na sebe navazujících vyučovacích jednotek a následné zhodnocení průběhu výuky, které je podložené zpětnou vazbou a připomínkami žáků. Cílem mé práce je ukázat možný způsob realizace výuky kyberšikany v rámci mediální výchovy a také poukázat na důležitost zavádění této problematiky do výuky na základní škole.
Negativa virtuálních sociálních sítí
LEPIČOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá možnými negativními dopady spojenými s užíváním virtuálních sociálních sítí. Cílem bakalářské práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3.-9. tříd základních škol a 1.-2. ročníků středních škol. Teoretická část je věnována vysvětlení základních oblastí spojených s danou problematikou: kyberprostor, internet, virtuální sociální sítě, netiketa a kyberšikana. Podkapitola zabývající se virtuálními sociálními sítěmi je, vzhledem k celosvětovému vývoji oblíbenosti globálních internetových komunikačních serverů, zaměřena na představení současného fenoménu Facebook. Z možných rizik vyplývajících z užívání sociálních sítí je tato práce zaměřena na kyberšikanu. Pro účely práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Zkoumaný soubor tvoří žáci dvou základních škol, jedné střední školy v Písku. Z výsledků vyplývá, že virtuální sociální sítě jsou pro děti a mládež rizikovým prostorem. Výzkum prokázal, že je zapotřebí před riziky virtuálních sociálních sítí více informovat nejen děti, ale i pedagogy a rodiče. Realizovat preventivní programy na kyberšikanu v prostředí školy by mělo být součástí vzdělávacího procesu již od raného věku žáků. Bakalářskou práci lze využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.
Kyberšikana na základní škole
DLOUHÁ, Veronika
Diplomová práce ?Kyberšikana na základní škole? pojednávala o problematice kyberšikany v současné době v naší společnosti. Měla nám nejprve objasnit základní pojmy dané tematiky, dále prostředky takového chování dětí a související pojmy, jako je kybergrooming. Dále se práce věnovala neméně důležitým tématům, jako jsou preventivní opatření, postupům v případě zjištění kyberšikany a její postižitelností. Také nás seznámila se skutečnými případy kyberšikany. V empirické části diplomové práce jsme se zaměřili na konkrétní skupinu respondentů z vesnické a městské základní školy v jihočeském kraji s cílem potvrdit či vyvrátit hypotézy o existenci kyberšikany na dané škole a o povědomí žáků o takovém jednání a z tohoto pak vyvodili patřičné závěry.
Šikana a možnosti její prevence na středních školách se zaměřením na kyberšikanu
BÍZEK, Václav
Šikana ? kyberšikana je aktuální problém řešený čím dál tím častěji v našich školách, což je způsobeno prudkým rozvojem informačních, komunikačních technologií, které jsou dnes běžnou součástí života většiny dospívajících jedinců. Umožňuje jim nejenom rychlou komunikaci mezi sebou, ale také i zábavu, bez které se dnešní mládež neobejde. Cílem práce bude zjistit informovanost o problému šikany a kyberšikany mezi studenty středních škol a studenty středních odborných učilišť. V jednotlivých kapitolách budou popsána Teoretická část bude věnovaná šikaně, kyberšikaně, bude popsáno vymezení těchto pojmů, příčinám a druhům. Další kapitoly budou věnovány šikaně a kyberšikaně na středních školách. Popsána bude prevence a obrana, dále pak prevence pedagogických pracovníků před šikanou a kyberšikanou. V závěru teoretické části je nastíněna možnost práce s oběťmi, agresory a žáky na středních školách. Praktická část bude zpracována pomocí metody dotazníkového šetření mezi studenty středních škol a studenty středních odborných učilišť. Dotazník bude zaměřen na zjištění zkušeností s šikanou a kyberšikanou u studentů. V celé praktické části je snaha zmapovat povědomí respondentů o sociálních sítích jako potencionálního prostředí pro šíření kyberšikany a jaké jsou jejich zkušenosti s tímto prostředím.
Preventivní programy zaměřené na šikanu
PULTAROVÁ, Lucie
Abstrakt Bakalářská práce Preventivní programy zaměřené na šikanu obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy související s šikanou a prevencí tohoto jevu. Dále informuje o nebezpečnosti jednotlivých forem a stupňů šikany, zásadách diagnostiky a preventivního působení. Seznamuje také s konkrétními preventivními programy a projekty, které byly nebo jsou v České republice realizovány, jsou zde uvedeny informace a základní ideje těchto programů. Zmíněny jsou i jednotlivé organizace zabývající se problematikou šikany. V praktické části jsou předkládány výsledky kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil na základních školách v Českých Budějovicích, Třeboni, Zlivi a Nových Hradech. Jako technika sběru dat byla použita analýza volných písemných slohových prací. Respondenty byli žáci 2. stupně zmiňovaných základních škol, kteří vypracovávali výše uvedené volné písemné slohové práce. V těchto pracích měli vylíčit zážitky s šikanou. Cílem práce bylo zmapovat zkušenosti žáků 2. stupně základní školy s šikanou a analyzovat jejich spontánní písemné výpovědi o šikaně, a to pomocí výzkumných otázek, které se zabývaly jednak zkušeností, ale také informovaností žáků o formách šikany a míře nebezpečnosti těchto jednotlivých forem. Vycházeli jsme z předpokladu, že žáci při psaní prací používali projekci, tedy promítali do svých příběhů skutečné zkušenosti. Z výzkumu vyplynuly následující závěry. Respondenti ve svých pracích nejčastěji uváděli jako oběť šikany žáka, po kterém agresor požadoval peníze. Nejčastěji zmiňovaná je smíšená forma šikany, tedy kombinace fyzické a verbální formy. Respondenti popisují, že oběť se s problémem svěřila sama, nebo šikanu nahlásil spolužák, který o ní věděl, a poté se řešila. Pokud byla nahlášena v brzké době, vše dobře dopadlo, avšak jako v pořadí druhá zmiňovaná varianta je uváděno řešení šikany až po zjevném zranění oběti. Výsledky práce poukazují na míru informovanosti žáků 2. stupně základní školy o jednotlivých formách šikany a jejich nebezpečnosti. Poznatky plynoucí z prací by mohly být návodem, jak v podobných situacích postupovat, předcházet jim.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí128 - 137další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.