Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Diagnostické markery specificky narušeného vývoje řeči z pohledu logopeda
Veselá, Šárka ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou specificky narušeného vývoje řeči. Teoretická část představuje související terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii a problematiku diagnostiky. Výzkumná část analyzuje jednotlivé jazykové roviny u vybraného vzorku dětí a věnuje se společným specifickým odchylkám ve verbální produkci, které by mohly být navrženy jako diagnostické markery. V rámci kvalitativního výzkumu byla provedena analýza verbální produkce 9 dětí ve věkovém rozmezí 5,4 - 5,7 let se specificky narušeným vývojem řeči. Ve všech výpovědích se projevily deficity při používání sykavek, vynechávání hlásek v první pozici, narušení rozumění v různém rozsahu, nepřesná pojmenování a obtíže s výbavností slov a narušení plynulosti řeči a dalších prozodických faktorů. Oblast morfologie a syntaxe se vždy profilovala nejvýznamnějším narušením, které však bylo velmi heterogenní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Porovnání jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku a jejich vzájemné prolínání
Jakubcová, Kamila ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat rozvoj jednotlivých jazykových rovin u dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá psychomotorickým vývojem, komunikací, narušenou komunikační schopností a rozvojem komunikativních dovedností u dětí v průběhu předškolního vzdělávání. Popisuje možnosti ovlivňování vývoje řeči v tomto období a zajištění logopedické intervence. Empirická část bakalářské práce se zabývá porovnáním rozdílů v úrovni jednotlivých jazykových rovin u dětí ve věku 4 - 5 let a následně u dětí ve věku 5 - 6 (7) let před nástupem do školy. Na základě pozorování a výzkumného šetření vzorku 10 dětí v běžné mateřské škole v období jednoho roku popisuje nejčastější nedostatky v dílčích oblastech jednotlivých jazykových rovin. Podle výsledků tohoto šetření předkládá několik doporučení pro pedagogickou praxi.
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Základní znaky mluvené španělštiny v Andalusii
Chybíková, Zuzana ; Mištinová, Anna (vedoucí práce) ; Krinková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vymezením hlavních rysů andaluské španělštiny, jež nacházíme v jazykové rovině zvukové, lexikální a gramatické. Úvodem jsou zmíněny důležité historické informace objasňující počátky španělštiny v Andalusii. Nejdelší oddíl je věnován úvaze, zda se v případě andaluské španělštiny jedná o jazyk, dialekt, variantu či dokonce varianty španělštiny. Tato část vychází z komparace názorů předních znalců andaluské španělštiny a je doplněna o některé vlastní postřehy. Práce se snaží uvést na pravou míru mnohé předsudky a omyly, které deformují pohled na andaluskou španělštinu. Klíčová slova: španělština, andaluská španělština, jazykové roviny, dialekt, regionální varianty španělštiny
Rozvíjení komunikačních dovedností dětí se specifickými potřebami
JŮNOVÁ, Iva
Práce je věnována komunikačním dovednostem dětí s mentálním postižením v předškolním věku. V teoretické části je popsán vývoj komunikačních dovedností, dopad mentálního postižení na komunikační dovednosti a jsou zde představeny diagnózy dětí sledovaných ve výzkumné části práce. Praktickou část tvoří kazuisticky zpracovaný výzkum kvalitativního charakteru. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo popsat stav a možnosti rozvoje komunikačních dovedností dětí s mentálním postižením v předškolním věku. Výsledkem provedeného šetření jsou příběhy pěti dětí a výsledky diagnostiky jejich komunikačních dovedností a doporučené náměty a činnosti, které mohou jejich komunikaci povzbuzovat a rozvíjet. V praktické části byly použity metody pozorování a přímé práce s dětmi. V závěru jsem zkompletovala úrovně komunikační dovedností pozorovaných dětí, sepsala způsoby, jakými probíhá komunikace mezi pedagogem a dítětem, a prostředky, kterými jsou komunikační dovednosti rozvíjeny.
Aspekty narušené komunikační schopnosti
Tomická, Václava
Disertační práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí v období školní zralosti. Cílem disertační práce bylo analyzovat narušenou komunikační schopnost v procesu školní zralosti. K dosažení cíle bylo použito metody kritické analýzy odborných pramenů pro vysvětlení současných trendů logopedické a speciálně pedagogické diagnostiky a pro pochopení současných možností a rizik ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Dále byla provedena analýza diagnostického procesu v poradenské praxi. Vlastní výzkum byl realizován v šestiletém období a zahrnoval 848 respondentů. Předvýzkum poukázal ve svých výsledcích na stále vysoký počet žáků s narušenou komunikačních schopností nastupujících do 1. tříd základních škol. Ve výzkumu byla provedena analýza narušené komunikační schopnosti a dále analýza zpřesňující logopedické diagnostiky mapující jazykové roviny. Pro hodnocení výstupů byly použity i standardizované diagnostické nástroje. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí matematických a statistických metod. Výsledky výzkumu mapují narušenou komunikační schopnost klientů (věk 5,5-6,5 roku) poradenského pracoviště a poukazují na potřebu zkvalitnění diagnostického procesu rozšířeného o logopedickou diagnostiku. Tato diagnostika odhaluje oslabení v jazykových rovinách zejména u klientů...
Fonologické a morfologické schopností dětí předškolního věku
SVOBODOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vývoj předškolního dítěte, především na fonologické a morfologické schopnosti dětí v tomto věku. Cílem práce je zmapovat rizika pro další vývoj čtenářských dovedností a naznačit možnosti snížení těchto rizik systematickou prací s dětmi v podmínkách běžné mateřské školy. V teoretické části je definován fyzický, psychický a sociální vývoj dítěte, dále školní zralost a připravenost, odklad školní docházky, řeč a také čtyři jazykové roviny,především fonologická a morfologická rovina. Praktická část je zaměřena na kvantitativní šetření dětí předškolního věku, v jehož rámci jsou u dětí sledovány vybrané proměnné, především fonologické a morfologické schopnosti, postup, získané výsledky a jsou doporučena cvičení k rozvoji těchto schopností.
Prevence vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
MRÁZKOVÁ, Iva
Bakalářská práce je zaměřena na prevenci vad výslovnosti u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje čtenáře s problematikou sociálně znevýhodněných rodin, vymezuje základní pojmy komunikace, seznamuje ho se stádii vývoje dětské řeči a s narušenou komunikační schopností a zaměřuje se na dyslálii. V neposlední řadě čtenáře obeznámí s možnostmi prevence vad výslovnosti. Cílem praktické části je sestavení artikulačních a dechových cvičení pro každodenní práci učitelek v MŠ a tím jí ukázat, jak pracovat s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí tak, aby se předcházelo vadám výslovnosti. Šetření je uskutečněno kvalitativně, metodou zúčastněného nestrukturovaného pozorování a doplněno pracovními listy.
Práce logopedické preventistky v běžné MŠ
HORNÍKOVÁ, Jarmila
Práce zjišťuje vliv logopedické prevence na vývoj řeči dětí v běžné MŠ. Zabývá se vlivem rodiny na vývoj řeči a vlastním řečovým vývojem dítěte. Pojednává o jazykových rovinách v ontogenetickém vývoji dětské řeči. Jejich definování a významu pro řeč. Charakterizuje nejčastější vady řeči u dětí v mateřské škole ? opožděný vývoj řeči a dyslalii. Dále se zabývá úlohou učitelky mateřské školy z hlediska rozvoje komunikačních dovedností dítěte a metodami prevence.
Jazyk a styl románu Ivana Landsmanna Pestré vrstvy
HRONOVÁ, Eva
Diplomová práce je zaměřena na jazykovou analýzu prozaického debutu autora Ivana Landsmanna Pestré vrstvy (1999), a to s přihlédnutím ke specifickým jazykovým prostředkům a jejich funkci v textu. Teoretická část je věnována stručné charakteristice funkčního stylu umělecké literatury, jeho textové a jazykové výstavbě. Následuje část týkající se diferenciace a stratifikace národního jazyka. Náplní druhé, praktické, části je vlastní rozbor, jenž je realizován ve čtyřech jazykových rovinách: foneticko-fonologické, morfologické, syntaktické a lexikální. Pozornost je soustředěna především na ty jevy, jež se liší od spisovných, neutrálních, stylově a dobově nezabarvených a neexpresivních, tzn. na jevy příznakové. Jako určité doplnění slouží část týkající se vybraných způsobů obohacování slovní zásoby vystupujících postav. Výsledkem práce je charakteristika jazyka a stylu spisovatele Ivana Landsmanna v próze Pestré vrstvy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.