Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Infants' learning of novel segments is modulated by prosody
Chládková, Kateřina ; Podlipský, V.J. ; Nudga, Natalia ; Paillereau, Nikola ; Kynčlová, Kateřina ; Šimáčková, Š.
Young infants recognize atypical realisations of native-language speech. Later they learn words better from native-accented talkers. However, 6-month-olds preferentially listen to unfamiliar speech. We tested whether the learning of new vowels matches 6-month-olds’ listening preferences, being more effective from nonnative-accented speech. We exposed Czech six-month-olds to delexicalised utterances with consonants replaced by [f] and vowels by 405 tokens sampled from a bimodal [ɛ]-[æ] distribution, a contrast absent from Czech, and with either native or atypical rhythm. Discrimination of [ɛ]-[æ] was then tested in an alternating/non-alternating paradigm. Longer first-look duration to non-alternating than to alternating trials – indicating a learning effect – was found in infants familiarised with the novel contrast in atypical rhythm, such effect was not\ndetected after familiarisation with native rhythm. Six-month-olds thus more effectively exploit distributional information about novel vowels from non-native rhythm, which matches their previously reported preferences for listening to novel over familiar accents.
Fyzioterapie dětí s centrální koordinační poruchou v kojeneckém věku
KOTOUNOVÁ, Linda
Tato bakalářská práce se zabývá fyzioterapií dětí s centrální koordinační poruchou (dále také jen CKP) v kojeneckém věku. V teoretické části bakalářské práce jsem popsala psychomotorický vývoj dítěte do věku jednoho roku, vyšetření psychomotorického vývoje a neurologické vyšetření kojence. Dále jsem se zabývala centrální koordinační poruchou, jejími variantami, projevy a dělením. Součástí práce je i stručný popis dětské mozkové obrny, do níž mohou vyústit těžké formy CKP. Fyzioterapeutické možnosti u centrální koordinační poruchy a další možné prostředky terapie jsou popsány ve zbytku teoretické části. Druhá část bakalářské práce je praktická a tvoří ji kvalitativní výzkum složený z kazuistik pěti kojenců s CKP. Kazuistiky obsahují vstupní vyšetření, popis jednotlivých návštěv včetně terapií a výstupní vyšetření. Výsledky byly posuzovány na základě vyšetření vyškolenou fyzioterapeutkou PhDr. Ludmilou Brůhovou. V diskuzi byl zhodnocen průběh a výsledek terapií, bylo zváženo využití jednotlivých metod, úspěšnost a okolnosti, které na to měly vliv. V závěru byla shrnuta řešená problematika, cíle práce a výsledky praktické části. Bakalářská práce by mohla sloužit jako inspirace pro práci s dětmi s centrální koordinační poruchou v kojeneckém věku.
Funkční fyzioterapeutické ovlivnění opory plosky nohy u dětí v kojeneckém věku
HONKOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce je zaměřena na možnosti fyzioterapeutického ovlivnění, opory plosky nohy u dětí v kojeneckém věku. Do výzkumu byli zapojeni tři probandi kojeneckého věku, na kterých byl prováděn kvalitativní výzkum. Jejich vyšetření, vyhodnocení problematiky i vedení terapie bylo součástí soustavné fyzioterapie u PhDr. Ludmily Brůhové. Tato práce by mohla soužit jako inspirativní dokument pro terapeuty, i lajky, v práci s dětmi v kojeneckém věku, ve kterém naleznou jak preventivní péči, proti sekundárně vznikajícím vadám nohou, tak i postup terapie u vrozených vývojových vad nohou dětí v tomto věku.
Dilema kariéra versus péče o dítě z pohledu pracujících matek malých dětí
DOBŘEMYSLOVÁ, Barbora
Tato bakalářská práce se zabývá dilematy pracujících matek malých dětí ohledně jejich návratu do zaměstnání před tím, než děti dovršily druhý rok života. V teoretické části jsou dle odborné literatury předloženy hlavní témata práce jako je charakteristika batolecího věku, rodiny a mimomateřské péče, v praktické části je následně popsán provedený kvalitativní výzkum. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, metodou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor. Výsledky jsou popsány v jednotlivých kazuistikách a následně shrnuty v mezikazuistickém srovnání. Je zřejmé, že významným důvodem k návratu matek do práce během prvních tří let věku dítěte je potřeba seberealizace matky a také potřeba finanční soběstačnosti. Z výsledků je patrná vysoká míra zapojení prarodičů do péče o vnoučata, a to především babiček. Jako obtížné situace matky uvádějí zejména první dny, kdy svěřily dítě do mimomateřské péče, a prožívaly s tím spojené výčitky. Matky zmiňují také velké pracovní vytížení nejen v práci, ale i doma, kde musí zastat většinu povinností samy.
Pikler pedagogika raného věku
Noack, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Název práce: Pikler pedagogika raného věku Autor: Dana Noack Katedra (ústav): Katedra psychologie, FF UK Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem rodiče, kteří se seznámili s principy Pikler pedagogiky, využívají tyto principy v rodinné výchově v období do tří let věku dítěte. V rámci teoretické části byl popsán proces socializace (se zdůrazněním předpokladů k rané interakci na straně dítěte i rodiče), téma výchovy v rodině (základní modely a její závislost na sociokulturním a historickém kontextu) a nastíněny nejdůležitější aspekty vývoje dítěte během prvních tří let. V poslední kapitole teoretické části je představena postava maďarské dětské lékařky Emmi Pikler, základní východiska jejího přístupu a jeho principy vztahující se na oblast motorického vývoje, péče a hry. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativní obsahové analýzy dat získaných pomocí dotazníku. Data zprostředkovávají základní představu o tom, jakým způsobem konkrétní rodiče využívají principy Pikler pedagogiky při výchově svých dětí.
Posturální terapie pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace u dětí v kojeneckém věku
JANOUŠKOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce se zabývá tématem posturální terapie pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace u dětí v kojeneckém věku. Správný vývoj dítěte hraje důležitou roli v jeho dalším rozvoji a včasnou korekcí se dá předejít různým patologickým stavům. Práci jsem rozdělila na dvě části. V teoretické části mojí bakalářské práce byl popsán psychomotorický vývoj dítěte od prenatálního období po kojenecký věk. Dále jsem se zabývala patologickými lokomočními vývojovými stádii. Důležitou součástí práce byla taktéž diagnostika a zhodnocení motorického vývoje na základě vyšetření posturální spontánní aktivity, polohových reakcí, primitivních reflexů a posouzení svalového tonu. V další kapitole byl hlavním tématem osový orgán a axiální systém. Na závěr teoretické části jsem se zabývala možnostmi posturální terapie u dětí v kojeneckém věku. V praktické části jsem se věnovala vyšetření kojenců s mírnými odchylkami v psychomotorickém vývoji a následné terapii, která měla vést k dosažení co největšího možného zlepšení. Byla u nich zahájena terapie pomocí dynamické neuromuskulární stabilizace. Koncept DNS jsem se rozhodla využít, protože jsem chtěla cíleně ovlivnit posturální a lokomoční funkce, jež tento koncept umožňuje. Praktická část mojí práce byla zpracována formou kazuistik, které obsahují vstupní vyšetření, průběh terapie a výstupní hodnocení. Kineziologický rozbor shrnuje anamnézu, vyšetření posturální aktivity, polohových reakcí, primitivních reflexů a svalového tonu. V závěru práce byly popsány výsledky, ke kterým jsem po skončení terapie dospěla, a byla zhodnocena celková úspěšnost terapie. U každého z probandů došlo k významnému zlepšení. Práce by tedy mohla posloužit k rozšíření využitelnosti konceptu i u takto malých dětí.
Objektivizace opěrné báze kojenců na přelomu prvního a druhého trimenonu pomocí tlakového senzoru Conformat - pilotní studie
Janoušek, David ; Jevič, Filip (vedoucí práce) ; Dyrhonová, Olga (oponent)
Cílem této pilotní studie je přispět k objevení metody, která by mohla vést k objektivizaci opěrné báze kojenců v pronační poloze na přelomu prvního a druhého trimenonu. Na základě rešerše literatury je v práci popsán motorický vývoj v prvních dvou trimenonech. Část práce se věnuje vybraným primitivním reflexům a polohovým reakcím. Dále se práce zabývá objektivizací opory kojence na přelomu prvního a druhého trimenonu. Bylo vyhodnoceno 10 kojenců (5 chlapců a 5 děvčat), s průměrným věkem 14,01 ± 2,2 týdne. Rozložení opory bylo hodnoceno ve třech situacích, a to v pronační poloze, v pronační poloze při maximální rotaci hlavy doleva a v pronační poloze při maximální rotaci hlavy doprava. Výsledky neprokázaly signifikantní rozdíl mezi zatížením horních končetin v pronační pozici, avšak byl prokázán signifikantní rozdíl zatížení horních končetin při rotaci hlavy vždy ve prospěch horní končetiny na straně rotace. Zatížení horních a dolních končetin bylo signifikantně odlišné ve všech zkoumaných situacích, kdy byly vždy více zatíženy horní končetiny. Klíčová slova Opěrná báze, vývojová kineziologie, polohové reakce, primitivní reflexy, kojenecký věk, tlakový senzor, Conformat
Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS) - nové poznatky
Macháčková, Eva ; Sedlak, Petr (vedoucí práce) ; Paulová, Markéta (oponent)
Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS) je v současnosti nejčastější příčina smrti dětí do jednoho roku věku ve vyspělých státech. Jedná se o záhadné úmrtí, kdy rodiče večer uloží ke spánku zdravé dítě a ráno jej najdou mrtvé. Z tohoto důvodu se SIDS označuje také jako "postýlková smrt". Cílem práce je shrnout a utřídit dosavadní poznatky o syndromu náhlého úmrtí kojence se zaměřením na nejnovější výzkumy v této problematice. Práce se zabývá příčinami SIDS a preventivními opatřeními, jejichž dodržováním by mělo být možné snížit riziko náhlého úmrtí. Pro lepší porozumění důvodům proč k náhlým úmrtím dochází, je poukázáno na množství a složitost změn, kterými prochází organismus dítěte v prvním roce života.
Early Communication: The Role of Oxytocin in Sharing Emotions with Mother during the First Year of Life
Šipošová, Barbora ; Marková, Gabriela (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Nedávné studie naznačují, že oxytocin hraje významnou roli v interakci matky s dítětem. Předkládaný výzkum se zaměřil na probádání vztahu mezi Mateřským emocionálním sladěním (Maternal Affect Attunement) a hladinami oxytocinu u matek a jejich dětí během rané komunikace a na prozkoumání vztahu hladiny oxytocinu matek a jejich dětí. Studie se účastnilo 43 párů matka-dítě, přičemž dětem byly 4 měsíce. Pozorování těchto párů matka-dítě probíhalo za tří různých podmínek: 1) Základní - kdy neprobíhala žádná komunikace. 2) Přirozená interakce - kdy matka s dítětem komunikovala přirozeně. 3) Modifikované interakce - během nichž byla přirozená interakce mezi matkou a dítětem různými způsoby narušena. Během výzkumné procedury byly ve čtyři různé časové body odebrány vzorky slin matek a dětí, z nichž byla poté zjišťována hladina oxytocinu. K vyhodnocení stylu interakce matky bylo během Přirozené interakce kódováno Mateřské emocionální sladění (škály Udržování pozornosti (Maintaining Attention), Vřelá citlivost (Warm Sensitivity)). Výsledky ukázaly, že hladiny oxytocinu matky a dítěte byly stabilní ve všech čtyřech časových bodech, kdy byly vzorky odebírány. Hladiny oxytocinu matky ve všech bodech odběru, stejně tak jako celková průměrná hladina oxytocinu, negativně korelovaly s Vřelou citlivostí. Byly...
Pikler pedagogika raného věku
Noack, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Název práce: Pikler pedagogika raného věku Autor: Dana Noack Katedra (ústav): Katedra psychologie, FF UK Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem rodiče, kteří se seznámili s principy Pikler pedagogiky, využívají tyto principy v rodinné výchově v období do tří let věku dítěte. V rámci teoretické části byl popsán proces socializace (se zdůrazněním předpokladů k rané interakci na straně dítěte i rodiče), téma výchovy v rodině (základní modely a její závislost na sociokulturním a historickém kontextu) a nastíněny nejdůležitější aspekty vývoje dítěte během prvních tří let. V poslední kapitole teoretické části je představena postava maďarské dětské lékařky Emmi Pikler, základní východiska jejího přístupu a jeho principy vztahující se na oblast motorického vývoje, péče a hry. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativní obsahové analýzy dat získaných pomocí dotazníku. Data zprostředkovávají základní představu o tom, jakým způsobem konkrétní rodiče využívají principy Pikler pedagogiky při výchově svých dětí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.