Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The problematics of the evolution of euthanasia and assisted suicide in the United States of America in relation to the development of global human rights
Kovalenko, Marija ; Raška, Francis (vedoucí práce) ; Sehnálková, Jana (oponent)
Moje diplomová práce se zabývá otázkou, jak se vyvíjí problematika eutanazie a umírání za pomoci lékaře ve Spojených státech amerických v souvislosti s vývojem lidských práv. Z dlouhodobého hlediska argumenty současné debaty o vývoji obou praktik, eutanazie a asistovaného umírání, odhalují přetrvávající kontroverzní postoj k morálnímu ospravedlnění etické disonance a ekonomické odezvy. Zásadním bodem bylo ilustrovat rozsah disociace analýzou argumentů a protiargumentů ve vztahu k otázce bilaterálního prolínání a interakce s respektováním základních lidských práv a souhrnem etiky umírání, která zohledňuje zneužívání eutanazie a lékařsky asistované sebevraždy. Interpretace vývoje postoje americké společnosti a americké lékařské diaspory byla reflektována. V debatách o eutanazii a asistovaném umírání byla kriticky zkoumána analytická synopse vývoje tolerance v Americké společnosti v kontextu racionální volby s ohledem na ekonomické, etické a náboženské předpoklady a varianty alternativního řešení. Vzhledem k nejednoznačné povaze etické přípustnosti a legalizace eutanazie a asistované sebevraždy zůstávají debaty o morálním kodexu zdrojem zjevných kontroverzí v souladu s nejednoznačnosti aktuální problematiky.
Eutanazie ve filmu - analýza vybraných děl
HRUBÁ, Ludmila
Diplomová práce s názvem Eutanazie ve filmu analýza vybraných děl, je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem se věnovala popsání současného stavu eutanazie. Nejprve jsem se věnovala vymezení pojmů eutanazie, asistovaná sebevražda aj. Kapitolu jsem věnovala i historii eutanazie. Chtěla jsem tímto poukázat na fakt, že eutanazie není pouze problémem moderní společnosti, ale počátky diskuze o eutanazii nacházíme již v antice. Přes pojetí eutanazie ve středověku a novověku jsem se dostala až ke druhé světové válce, která je podle mého názoru důležitým mezníkem v historii eutanazie, protože eutanazie byla v té době vnímána jako nástroj k likvidaci osob, které se v kontextu doby jevily jako nežádoucí. Mezi tyto osoby byli řazeni např. lidé tzv. rasově nevyhovující, slabí a nemocní. Protože je na eutanazii z právního hlediska odlišný názor, uvádím kapitoly o tom, jak je eutanazie vnímána ve světě. Z hlediska kladného přístupu k eutanazii a asistované sebevraždě zvláště vyzdvihuji Holandko a Švýcarsko. Kapitolu věnuji i eutanazii v ČR, jejíž součástí je i popsání diskuze a argumentace pro a proti eutanazii. Otázkám zda eutanazii legalizovat či nelegalizovat jsem věnovala ještě samostatnou kapitolu. Zjistila jsem, že diskuze o tomto tématu je velice obsáhlá a platí zde pravidlo co člověk, to názor. Ukázalo se, že ani odborníci z jedné oblasti, ať se jedná o lékaře, či filozofy nejsou v otázce eutanazie jednotní a její klady i zápory jsou z obou stran argumentovány velkým množstvím argumentů, které stojí za zamyšlení. Samostatnou kapitolu jsem věnovala i člověku, o němž si myslím, že je hlavním propagátorem eutanazie a asistované sebevraždy a pokud vyslovíte jeho jméno, lidé si ho s tímto tématem spojí. Jedná se o doktora Jacka Kevorkiana, přezdívaného Doktor smrt. Jack Kevorkian, který chápal své činy jako lékařské služby nevyléčitelně nemocným lidem, pomohl s dobrovolným ukončením života několika stovkám lidí. I když měl sepsána jistá "pravidla" o tom, kdy může lidem "pomoci" vyřešit jejich utrpení a bolest, ukázalo se, že tito lidé v mnohých případech neměli v těle žádný anatomický důkaz nemoci. Jack Kevorkian měl a v současné době i má mnoho příznivců i odpůrců. Jako v celé diskuzi o eutanazii i v případě Jacka Kevorkiana se vyskytují argumenty pro a proti eutanazii. Cílem práce bylo analyzovat, jak se téma eutanazie odráží ve filmové tvorbě. Na počátku výzkumu jsem si položila tuto výzkumnou otázku: Jak se obvyklé postoje k eutanazii odrážejí ve filmové tvorbě? Za účelem zjištění stanoveného cíle a zodpovězení výzkumné otázky jsem zvolila kvalitativní výzkum, založený na metodě nezúčastněného pozorování šesti vybraných filmových titulů. Jednalo se v abecedním pořadí o tyto tituly: Doktor smrt (You Don´t Know Jack, USA, 2010, 134 min), Hlas moře (Mar adentro, Španělsko/Francie/Itálie, 2004, 125 min), Hodinu nevíš, Česko, 2009, 94 min), Invaze barbarů (Invasion barbares, Kanada/Fancie, 2003, 99 min), Millon Dollar Baby, (USA, 2004, 132 min) a Skafandr a motýl (Le Scaphandre et le papillon, Francie/USA, 2007, 107 min). Na závěr bych chtěla upozornit, že filmové tituly jsou obrazem svých tvůrců, doby ve které vznikaly a také prostředí. V současné době, kdy je filmový svět zaplněn nejrůznějšími tituly různé kvality, méně či více odpovídající realitě bych ale chtěla upozornit na fakt, že více než polovina z titulů, ze kterých jsem zkoumaná data získávala, byla inspirována skutečnými událostmi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.