Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Varhanní dílo Miloslava Kabeláče
Káčerková, Michaela ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Cílem této prácš je soustředit informace o skladatelově díle, kde se uplatňují varhany. Jedná se tedy o dvě fantasie op. 32, Čtyři preludia pro varhany op. 48 a dvě symfonie - 3. symfonie op.33 a 8. symfonie op. 54. Aby byl výčet autorova varhanního díla kompletní, je potřeba zmínit rovněž elektroakustickou kompozici E fontibus Bohemicis op. 55. První kapitola stručně pojednává o životě a díle této významné osobnosti české hudby 20. století. Další kapitoly jsou věnovány jednotlivým dílům a zmíněna je rovněž Kabeláčova kompoziční technika a nové způsoby notace.
Bakovská varhanní knížka; se zaměřením na varhanní skladby J.I. Linka
Valenta, Ondřej ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; HORA, Jan (oponent)
Práce podává přehled – kontext, přehled skladeb, informace o autorech – o varhanní knížce uložené v Bakově nad Jizerou, kde také vznikla. Obsahuje skladby Jiřího Ignáce Linka, Josefa Norberta Ferdinanda Segera, Františka Xavera Brixiho, Jana Augustina Fibigera, Roberta Führera a skladby autorsky neurčené. Představuje tak významný pramen pro českou varhanní hudbu zejména 18. století.
Schweitzerovo interpretační pojetí varhanních skladeb J. S. Bacha ve srovnání se současnou praxí
Hradecká, Michelle ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; KLUGAROVÁ, Kamila (oponent)
Tato práce pojednává o způsobu pojetí interpretace varhanních skladeb Johanna Sebastiana Bacha v podání Alberta Schweitzera a o jeho vlivu na současnou interpretaci. První část práce je věnována historickému kontextu, významným milníkům života Alberta Schweitzera a historii interpretace děl Johanna Sebastiana Bacha. V druhé části práce jsou analyzovány některé z nahrávek Alberta Schweitzera a soudobých interpretů, jejich odlišná interpretační pojetí a registrace jednotlivých skladeb.
Skladby pro dva varhaníky
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Práce chce zachytit okolnosti vzniku počátečního období skladeb pro dva varhaníky. Chce také přinést přehled skladeb pro dva hráče (jak na jednom, tak i na dvou nástrojích) jako důkaz zájmů skladatelů o tento obor a také jako jistou pomoc pro případné zájemce o tyto skladby. Práce je rozdělena na tyto kapitoly: První kapitola podává stručný přehled dějin evropské hudby s ohledem na období, kdy se alespoň sporadicky objevily skladby pro dva varhaníky. Druhá kapitola podává stručný náhled do historie varhan, jejich vzniku a vývoje v průběhu hudebních období. Kapitola třetí pojednává o paralelním vývoji ostatních klávesových nástrojů, zejména cembala a klavíru, protože dlouhou dobu byla hudební literatura pro varhany i tyto nástroje prakticky identická. Ve čtvrté kapitole je popsán vývoj komorní hudby a v návaznosti kapitola pátá přináší přehled vývoje čtyřruční hry na klávesové nástroje. Kapitola šestá přináší krátké pojednání o vývoji skladeb pro dva varhaníky a sedmá uvádí specifické problémy při samotné interpretaci. V osmé kapitole sledujeme kompoziční práci vybraných skladeb a devátá je podobného ražení. Je věnována podle mne nejvýznamnějším skladbám pro dva hráče, šesti koncertům P. Antonia Solera. Nejdůležitějším přínosem této práce je desátá kapitola. Je to kompletní výčet skladeb pro čtyřruční varhany.
Varhany v díle Arva Pärta
Pochopová, Marie ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Tato práce pojednává o estonském skladateli Arvo Pärtovi, se zaměřením na jeho život, skladebnou techniku a postavení varhan v jeho díle. Popisuje jeho složitý stylový vývoj, který byl ve velké míře zapříčiněn nevyhovujícími tématy skladeb pro tehdejší komunistický režim a zároveň jeho konverzí k pravoslavné církvi. Samostatná část je věnována stylu tintinnabuli, který je pro druhou skladatelskou etapu autora charakteristický. Další část se zaměřuje na skladby pro sólové varhany a vokální skladby s varhanami. Ke každé sólové skladbě práce poskytne poučení k interpretaci na základě literatury či filmového záznamu, kde se sám autor k této problematice vyjadřuje.
Varhany v instrumentálních komorních obsazeních v české tvorbě po roce 1945
Čechová Sítková, Linda ; HORA, Jan (vedoucí práce) ; HAVLÍK, Jaromír (oponent)
Disertační práce ?Varhany v instrumentálních komorních obsazeních v české tvorbě po roce 1945? se zabývá příslušnou konkrétní hudební tvorbou spadající do této oblasti. Obsahuje nejen přehled naprosté většiny kompozic tohoto charakteru, ale zvláště podrobnější komentáře a analýzy jednotlivých děl se zřetelem na interpretační praxi. Základní rozvržení vychází z kapitol, z nichž každá se věnuje jiné nástrojové kombinaci. Rozvíjí se v nich otázky výhodnosti i nevýhodnosti různých nástrojových spojení. Názvy kapitol jsou: Nástin vývoje komorní hry s varhanami, Varhany a žestě, Varhany a bicí nástroje, Varhany a dřevěné dechové nástroje, Varhany a smyčcové nástroje, Varhany a recitace, Varhany a klávesové nástroje, Varhany a harfa, Varhany a syntetizér. Poslední kapitola je věnována pouze přehledu kompozic, jejichž notové materiály nebyly dohledány nebo ověřeny. Práce vychází z důkladného prozkoumání uvedených notových materiálů a osobní korespondence s autory. Cílem je uvést danou problematiku ve větší povědomí a prospět tím i k častějšímu provádění kompozic, které nejsou příliš známé.
Teoretické základy varhanní interpretace
Dvořáková, Jiřina ; HAVLÍK, Jaromír (vedoucí práce) ; TICHÝ, Vladimír (oponent)
This work tries to explaine the history of organ interpretation and it´s evolution in Czechoslovakia between 1945 and 1989. Determining the cause of the organ interpretation, the work presents a new system ? the analysis of the musical interpretation in general. This analysis tries to describe musical interpretation as a logical and paradigmatical system based on elements of interpretation during the performing event. These elements are characterized as two hierarchical levels expalined by semantic and structural categories of the composition.
Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania.
Kopáčik, Vladimír ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Bakalárska práca, Organ v liturgii evanjelickej cirkvi augsburského vyznania, tvorí historický prierez bohoslužobnými poriadkami Evanjelickem cirkvi a. v. na Slovensku tak, ako sa v roznych oblastiach krajiny používali. V rámci jednotlivých bohoslužobných poriadkov sa zameriavam hlavne na ich hudobnú stránku a pri každom dokladám využitie organa v jeho priebehu. V práci prechádzam od obdobia reformácie až po obdobie 20. storočia a postupne približujem ako sa organ v slovenskej evanjelickej cirkvi udomácňoval a získaval čoraz doležitejšie postavenie. Ako východzí bohoslužobný poriadok pre slovenských evanjelikov predstavujem bohoslužobný poriadok nemeckej evanjelickej cirkvi v období Lutherovej reformácie. V ďalších kapitolách už poukazujem na konkrétne oblasti Slovenska a záverečná kapitola práce je zasadená do súčasnosti a súčasného využitia organa v rámci evanjelických služie Božích.
Varhanní skladby na téma B.A.C.H.
Gricová, Táňa ; POPELKA, Josef (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Námět k následující práci poskytla myšlenka užití kryptogramu v hudbě. Existuje mnoho kryptogramů, ale budeme se zabývat pouze jedním a nejvýznamnějším, jehož tvar udalo jméno dovršitele barokní epochy. J. S. Bach byl varhaník, proto byl a je dosud inspirací především pro varhaníky. Věnujeme se tedy jen skladbám pro varhany, které užívají jeho kryptogram. Na základě rozborů několika děl chceme poukázat na různé způsoby práce se stejným tématem a na osobitý styl každého skladatele. Zaměřujeme se na nejznámější autory a jejich díla vytvořené na téma B-A-C-H od období romantismu, tedy od znovuobjevení tohoto barokního génia. Součástí práce je kompletní seznam skladeb na toto téma, které uvádí publikace K. Beckmanna Repertorium Orgelmusik. Jistě bude pro každého jeho šíře překvapující.
Interpretační tradice české varhanní tvorby 2. poloviny 20. století
Kubátová, Jarmila ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Práce podává výčet nejvýznamnějších skladeb pro varhany od několika desítek českých autorů, kteří tvořili převážně ve druhé polovině 20. stol. Druhá kapitola se věnuje rozboru Kabeláčových Čtyř preludií pro varhany a Máchova cyklu Tři toccaty pro varhany. Jsou připojeny poznámky k registraci a další pokyny k interpretaci notového textu, založené na zkušenosti a svědectví interpreta, který se přímo účastnil premiéry těchto skladeb. Třetí kapitola zachycuje autentické postřehy doc. Václava Rabase v ucelené formě.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.