|
Antonín Dvořák - houslový koncert a moll op.53
Středová, Iva ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; KOTMEL, Bohumil (oponent)
Bakalářská práce se ve své první části zabývá životem a tvorbou Antonína Dvořáka, legendy romantismu. Od vesnického muzikantství se přes varhanickou školu a působení v pražském Prozatímním divadle dostáváme až k jeho vrcholným dílům. Za zmínku také stojí jmenování doktorem honoris causa na cambridgeské univerzitě. Vyjma období tří let, kdy řídil konzervatoř v New Yorku, byl uměleckým ředitelem pražské konzervatoře. Uctíván je jako jeden z největších skladatelů své doby.
V druhé půlce práce se seznamujeme s postupem vzniku Houslového koncertu a moll, op. 53, patřící dnes jednoznačně ke kmenovému repertoáru tvorby tohoto druhu. Dvořákův koncert je jistě jedním z nejpřesvědčivějších děl koncertního oboru. Následuje praktický rozbor díla a srovnání tří nahrávek koncertu světových interpretů.
|
|
Heinrich Wilhelm Ernst
Valečková, Barbora ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Heinrich Wilhelm Ernst (1812 - 1864) je dokonce i v dnešní době znám hlavně jako autor dvou skladeb pro sólové housle - Poslední růže léta a Krále duchů op. 26. Hlavní část této práce proto mapuje Ernstův život, který byl plný tajemství - až do nedávné doby nebylo známo ani přesné datum jeho narození. Doplněna je pak o kapitolu o Ernstových nástrojích a seznamem díla dochovaného i ztraceného.
|
|
Karol Szymanowski: Život a tvorba pro housle
Rada, Stanislav ; TOMÁŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Autor se v této práci zabývá polským hudebním skladatelem
Karolem Szymanowským a jeho tvorbou pro housle. Práce obsahuje
životopis skladatele s důrazem na jeho dílo, charakterizuje jeho tvůrčí
období a věnuje se jeho skladbám pro housle.
Autor se zaměřuje na Sonátu pro housle a klavír d moll op. 23,
Nokturno a Tarantellu op. 28, Mýty op. 30, Koncert pro housle č. 1 op. 35,
Koncert pro housle č. 2 op. 61 a na několik dalších drobných kusů
pro tento nástroj. Zabývá se také okolnostmi, které měly vliv
na Szymanowského tvorbu a kompoziční styl.
Jedním z hlavních cílů této práce je předložit informace, s kterými
by měl být seznámen každý houslista, který studuje díla tohoto
skladatele. Práce ale může být užitečná také všem, kteří se zajímají
o osobnost Karola Szymanowského a jeho hudbu.
|
|
Tvorba Igora Stravinského pro housle
Skalický, Ondřej ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Za téma bakalářské práce jsem zvolil život a dílo Igora Stravinského, s užším zaměřením na kompozice pro housle. Větší důraz pak přikládám skladbám Koncert in D pro housle a orchestr a Italská suita, se kterými mám osobní zkušenosti.
Igor Stravinskij složil většinu skladeb pro housle ve 30. letech, ve spolupráci s houslistou Samuelem Duškinem. Zcela originálních děl je mezi nimi pouze několik, častěji autor využíval hudební motivy z vlastních, dříve složených baletů, např. z děl Pták Ohnivák, Petruška, Příběh vojáka, Pulcinella, nebo Polibek víly.
Skladatel Igor Stravinskij je jistě rozporuplná osobnost. Ač v podstatě pragmatik, v hudební tvorbě se vždy řídil spíše instinktem; svému niternému cítění dával většinou přednost před pouhým používáním naučených kompozičních technik. Výsledkem pak byla díla plná originality a hudebního překvapení. Chtěl bych seznámit nejen houslisty s některými zajímavými okolnostmi vzniku skladeb, o nichž je v běžně dostupných pramenech jen velmi málo informací.
|
|
Houslový koncert L. van Beethovena a jeho interpretace
Štajnochrová, Adéla ; MATOUŠEK, Bohuslav (vedoucí práce) ; Willi, Barbara Maria (oponent)
Práce se zabývá houslovým koncertem Ludwiga van Beethovena, jeho interpretací a proměnami přístupu ke skladbě v průběhu dvou set let hudebního vývoje. Je rozdělena do čtyř kapitol a zpracovává nejprve informace o vývoji houslové techniky a interpretace přelomu 18. a 19. století, přičemž se opírá o dobové prameny. Poté zkoumá osud koncertu po jeho prvním provedení a zmiňuje reakce kritiky a jeho první interprety. Další kapitoly obsahují srovnání edic notového materiálu z různých období a krajin vzniku a posléze nahrávek koncertu od nejstarších po nedávno vzniklé. Součástí práce je i live nahrávka koncertu autorkou a orchestrem Musica Florea pod vedením Marka Štryncla.
|
|
Historie českých smyčcových kvartet
Strejčková, Lenka ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; KOTMEL, Bohumil (oponent)
Abstrakt
Má závěrečná diplomová práce na téma Historie českých smyčcových kvartet
poskytuje náhled na formování a tradici nejvýznamnějších a z mého pohledu i
nejpřínosnějších kvartetních souborů, které významně ovlivňují práci současných
špičkových ansámblů. Přináším zde z historického hlediska výčet smyčcových
kvartetních souborů, počínaje prvním nejvýznamnějším - Českým kvartetem.
Zároveň se pokusím nastínit informace o pracovních aktivitách současných
souborů, které pokračují v šíření české hudby a znovu se se svými
interpretačními výkony zasluhují o vynikající pověst naší české kvartetní tradice.
Touto prací sleduji průběh vývoje smyčcových kvartet v Čechách, který se za
několik dekád výrazně změnil. Platí však, že se stále jedná o seskupení
reprezentující naší zemi ve světě.
|
|
Franz Schubert - houslová tvorba
Balda, Martin ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; TOMÁŠEK, Jiří (oponent)
V této práci se autor snaží poskytnou čtenáři ucelený pohled na život a dílo Franze Schuberta, významného skladatele počátku 19. století. V první kapitole se autor věnuje Schubertovu životu a důležitým mezníkům, jak v tvorbě, tak i v osobním životě. Souhrn veškeré Schubertovy tvorby můžeme najít v druhé kapitole, kde se také autor práce věnuje komorní tvorbě. Další kapitoly se věnují čistě houslové literatuře a stručnému formálnímu rozboru jednotlivých skladeb.
|
| |
|
Erich Wolfgang Korngold a jeho skladby p ro housle
Valečková, Barbora ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; KOTMEL, Bohumil (oponent)
Ještě v nedávné době byl Erich Wolfgang Korngold ( 1897 - 1957) znám hlavně jako autor filmové hudby. V současnosti se ale naplňuje jeho sen být uznáván jako skladatel hudby absolutní - jeho nejhranější skladbou se totiž stal Houslový koncert D dur. Právě problematikou vzniku a osudů tohoto díla se zabývá hlavní část práce. Doplněna je pak životopisem autora a přehledem dalších jeho skladeb, které jsou houslím věnovány.
|
|
Leoš Janáček Sonáta pro housle a klavír
Takahashi, Hiroko ; TOMÁŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; PAZDERA, Jindřich (oponent)
Tématem předložené bakalářské práce je Sonáta pro housle a klavír skladatele Leoše Janáčka.Tato práce se stručně zabývá autorovým životopisem a jeho způsobem tvorby ( viz 1. kapitola), postavením Sonáta v rámci Janáčkových děl, pozadím jejího vzniku a vnímáním Sonáty a Janáčka coby hudebního skladatele v Japonsku ( viz 2. kapitola) a Janáčkovými ostatními skladbami pro housle ( viz 4. kapitola). Dále jsem si na základě rozboru Sonáta a poslechu nahrávek pěti různých provedení připravila vlastní interpretaci ( viz 3. kapitola), kterou jsem dne 10.března 2012 hrála na bakalářském koncertě. Domnívám se, že tato práce a interpretace Sonáta na koncertě se mohou stát zdrojem inspirace pro její případné další provedení.
|