Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Řešení optimalizačních úloh na 2 a 3. stupni školy
Michal, Jakub
Tato diplomová práce má za cíl shromáždit a popsat řešení optimalizačních úloh napříč jejich historickým vývojem předcházejícím kalkulu. Dále některé identi- fikované metody použité v dějinách hledání maxim a minim zobecňuje a blíže pojednává o těch, které jsou vhodné k řešení problémů tohoto druhu na střední, případně i základní, škole. Práce také popisuje vhodnost následovat historický vý- voj problému při výuce a některé výhody tohoto přístupu. Součástí práce je také vyhodnocení experimentu, který zkoumá žákovské po- rozumění některým jevům v oblasti optimalizace, týkajících se především izoperi- metrických úloh, a jejich reakce na vybrané přístupy k řešení. 1
Analýza metod násobení a jejich aplikace do didaktických pomůcek
BOUDOVÁ, Anna
Cílem této diplomové práce je prozkoumat různé metody násobení. Do výběru budou zahrnuty metody současné i metody používané v historii. Metody budou zanalyzovány a vzájemně porovnány. Na základě některých metod budou vytvořeny didaktické pomůcky pro podporu výuky matematiky. Při zpracování bude zvolen následující postup: - Studium literatury vztahující se k dané problematice - Analýza metod násobení - Prostudování rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - Analýza rozvoje násobení ve vybraných sadách učebnic - Porovnání metod násobení - Tvorba didaktických pomůcek
Historie Kurzweilova integrálu
Berková, Andrea ; Halas, Zdeněk (vedoucí práce) ; Slavík, Antonín (oponent)
Předložená práce se zabývá historií Kurzweilova integrálu. Je zaměřena především na jeho srovnání s jinými významnými integrály, konkrétně s Newtonovým, Riemannovým, Lebesgueovým, Perronovým a McShaneovým in- tegrálem. Každému z nich je věnována samostatná kapitola, která kromě definic a základních vlastností pojednává stručně též o jejich objevitelích. Pozornost je dále směřována k osobnosti Jaroslava Kurzweila a Ralpha Henstocka. Zároveň jsou zde přiblíženy okolnosti objevu Kurzweilova integrálu. Cílem práce je vyzdvihnout teorii integrace, která má svůj původ v Čechách, a přes svou elementární definici je velmi obecná a použitelná v mnoha aplikacích.
Počátky teorie matic v českých zemích (a jejich ohlasy)
Štěpánová, Martina ; Bečvář, Jindřich (vedoucí práce) ; Slavík, Antonín (oponent) ; Hora, Jaroslav (oponent)
V osmdesátých letech 19. století a na počátku let devadesátých pub- likoval pražský matematik Eduard Weyr důležité výsledky z teorie matic. Jeho práce zůstaly po několik desetiletí jedinými významnými texty z této discip- líny, které vzešly z české matematické komunity. Přestože byl Weyr jedním z mála evropských matematiků, kteří v té době teorii matic znali a rozvíjeli ji, byly jeho výsledky téměř sto let opomíjeny. Eduard Weyr objevil tzv. Weyrovu charakteristiku, která je duální posloupností ke známější Segreově charakteris- tice, a tzv. typický tvar matice. Tento kanonický tvar dnes nese Weyrovo jméno. Lze jej pomocí simultánních permutací řádků a sloupců převést na běžně použí- vaný Jordanův kanonický tvar, přičemž v některých matematických otázkách je Weyrův kanonický tvar vhodnější než Jordanův. V posledních letech povědomí o tomto kanonickém tvaru narůstá, v roce 2011 byla publikována monografie, která je věnována právě Weyrovu kanonickému tvaru.
Bernard Bolzano a české myšlení, 1945-1989
Konůpka, Petr ; Putna, Martin (vedoucí práce) ; Havelka, Miloš (oponent)
Práce se zabývá dějinami recepce Bernarda Bolzana (1781-1848) v české kultuře období let 1945-1989. Cílem není pouhé shrnutí dosavadního bá- dání o Bolzanově životu a dílu ani prohloubení některého z dílčích témat - nýbrž odhalení základních rysů vnímání a hodnocení Bolzana, které lze sledovat napříč poměrně rozmanitými oblastmi bolzanovského bádání a které podstatně souvisejí také s proměnami dobového duchovního a poli- tického prostředí. Očekávaný přínos práce lze spatřovat ve dvou odlišných rovinách: Z hlediska duchovních dějin má práce na příkladu myšlení o Bernardu Bolzanovi odhalit některé obecnější rysy českého myšlení ve sledovaném období. Z této perspektivy je nám Bolzano jen prostředkem k výběru souboru pramenů, na základě kterého přistupujeme k jinak příliš složité a široké problematice dějin českého myšlení vůbec. Z hlediska studia Bolzanova života a díla má toto kritické posouzení dějin jejich pozdější recepce přispět také k jejich hlubšímu porozumění. Nejen odhalením témat, která vyžadují další pozornost, ale především odhalením základních kontextů, v nichž lze ke studiu Bolzanova odkazu přistoupit. Klíčová slova: Bernard Bolzano (1781-1848), české dějiny 1945- 1989, česká kultura 1945-1989, dějiny myšlení, dějiny recepce, dějiny filosofie, dějiny teologie, dějiny matematiky
Řešení algebraických úloh v historii a ve třídě
Vojáček, Josef ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá porovnáním historických řešení slovních úloh s řešeními žákovskými. Jejím cílem bylo popsat, jak žáci řeší historické slovní úlohy, a přitom hledat analogie mezi řešeními žákovskými a historickými. Tento záměr mne vedl k lepšímu pochopení žákovských řešení. V teoretické části práce jsou popsány důležité pojmy pro algebraické slovní úlohy, jako jsou proměnná, algebraický výraz nebo algebraická slovní úloha. V historické části chronologicky popisuji vývoj algebry od starověku přes středověk a renesanci, až po baroko. V každém období zmiňuji důležité matematiky tehdejší doby a představuji několik řešených slovních úloh. Tato řešení ve většině případů rozebírám z pohledu dnešní matematiky. Teoretická část popisuje výzkum, který proběhl na osmiletém gymnáziu. V rámci výzkumu jsem zadal žákům 6 historických úloh napříč historickými obdobími a následně jsem rozebral způsoby, jakými žáci úlohy řešili. Přitom jsem zjistil, že u většiny úloh se mezi žákovskými řešeními vyskytovaly řešení podobná řešením historickým. Některé historické postupy se objevovaly velice často. Příkladem je využití sčítání místo násobení, nebo dělení, jako jej užívali Egypťané.
Řešení optimalizačních úloh na 2 a 3. stupni školy
Michal, Jakub ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Tato diplomová práce má za cíl shromáždit a popsat řešení optimalizačních úloh napříč jejich historickým vývojem předcházejícím kalkulu. Dále některé identi- fikované metody použité v dějinách hledání maxim a minim zobecňuje a blíže pojednává o těch, které jsou vhodné k řešení problémů tohoto druhu na střední, případně i základní, škole. Práce také popisuje vhodnost následovat historický vý- voj problému při výuce a některé výhody tohoto přístupu. Součástí práce je také vyhodnocení experimentu, který zkoumá žákovské po- rozumění některým jevům v oblasti optimalizace, týkajících se především izoperi- metrických úloh, a jejich reakce na vybrané přístupy k řešení. 1
Historické početní postupy a jejich aplikace ve výuce
DIVÍŠKOVÁ, Michaela
Ve své diplomové práci se zabývám historickými početními postupy a jejich aplikací ve výuce. V celkem osmi kapitolách popisuji početní techniky z historie, jako jsou magické čtverce, zajímavé počtářské algoritmy, netradiční kritéria dělitelnosti, starověké početní postupy, zlatý řez, figurální čísla a grafické papíry. V závěrečné kapitole se věnuji využití historických početních postupů ve výuce. Tato kapitola obsahuje osm pracovních listů a návrhů aktivit s metodickým komentářem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.