Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí34 - 43  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zlo jako privatio boni podle Augustina Aurelia a Carla Gustava Junga
Malý, Jakub ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Fischer, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou zla jako privatio boni podle učení Augustina Aurelia a pojetím zla v díle Carla Gustava Junga, který Augustinovo učení popíral. V této práci analyzuji stanoviska, která oba myslitelé zaujímají ke kategoriím dobra a zla vzhledem k dopadům jejich pojetí na chápání Boha, sebepochopení člověka, jeho života, smrti a spásy, dále vztahu Boha a člověka a lidské mravní odpovědnosti vůči Bohu a společnosti. Augustin zastává názor, že zlo je nedostatkem, kdežto Jung se domnívá, že skutečnost je složena z rovnováhy dobra i zla. Tato jejich stanoviska podrobuji kritice pomocí sekundární literatury a výkladu biblických míst, na které se myslitelé odvolávají.
Uzdravující zásahy Ježíšovy
Jarešová, Patricia ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Tato práce se pokouší z biblického pohledu zmapovat téma nemoci a uzdravování ve starověku v oblasti Izraele. Zaměřuje se nejdříve na starozákonní vyprávění o uzdravování proroky a poté na novozákonní příběhy, kdy Ježíš a jeho učedníci uzdravovali nemocné a křísili mrtvé. Bible popisuje různý charakter těchto činů: uzdravení z nemoci, uzdravení z tělesného nebo smyslového postižení, uzdravení z duševní choroby, odpuštění hříchů a exorcismy. Ježíš, jeho učedníci, stejně jako starozákonní proroci, konali tyto skutky na znamení přítomnosti Božího království. Jsou to svědectví (znamení) o Boží moci a mají vést přítomné lidi k prohloubení víry. Zjišťujeme, že Ježíš nikde v bibli neříká, že nemoc je trestem za hřích, i když starozákonní člověk takto mnohdy uvažoval. Bůh stojí vždy na straně života a bible nám mnoha způsoby sděluje, že život má hluboký smysl. Člověk může právě v krizové situaci své nemoci, nebo v ohrožení života nabýt s Kristem odvahy a důvěry. Klíčové pojmy: Spása, uzdravení, hřích, mocné činy, odpuštění hříchů, Království Boží, svědectví o víře, důvěra. Abstract This paper attempts to map topic of illness and healing in ancient Israel from a biblical perspective. It focuses first on the Old Testament stories of healing by prophets and then on the New Testament stories when Jesus and his...
Nemoc k smrti nebo k Boží slávě? Biblický pohled na nemoc.
Pitterová, Jana ; Hřebík, Josef (oponent) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Nemoc k smrti nebo k Boží slávě? Biblický pohled na nemoc. Nemoc k smrti nebo k Boží slávě? Biblický pohled na nemoc. Práce se zabývá tématem nemoci v biblických textech. Zkoumá příčiny, které předkládá biblický autor a sleduje různé přístupy k nemoci, které biblické texty obsahují. Práce se věnuje především Starému zákonu, ale uvádí také novozákonní příklady, které mají některé styčné body se starozákonním pojetím nebo starozákonní myšlenku nějakým způsobem rozvíjejí. První část práce se věnuje stanovení zkoumané oblasti. Kromě vlastního vymezení pojmu obsahuje také popis druhů nemocí a terminologický rozbor. Druhá část se zabývá nemocí v životě Božího lidu, zkoumá její příčiny a existenci jak na rovině sakrální, tak na rovině profánní. Třetí část pojednává o nemoci tak, jak se projevuje v lidském životě. Nevyhýbá se tématům, jako jsou reakce na nemoc, otázka uzdravení a souvislost nemoci se smrtí.
Žijí v nás: ikonografické a ikonologické aspekty některých témat současné vizuální kultury
Špidlová, Zdeňka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Arbanová, Linda (oponent)
Závěrečná práce bakalářského studia s názvem Žijí v nás se zabývá ikonografickými a ikonologickými aspekty některých témat současné vizuální kultury. Zaměřuje se na oblast reklamní tvorby, kterou mapuje z hlediska vývoje a jejích prostředků, jimiž na recipienty působí. Toho se snaží dosáhnout prostřednictvím terénního průzkumu a jeho následnou analýzou. Práce se pokouší odpovědět na otázku, zda je reklama, kterou jsme obklopeni, spjata s prekoncepty křesťanské kultury, a to prostřednictvím dotazníků. Edukační složka práce je zastoupena doprovodným programem k instalaci díla Adrieny Šimotové. Výtvarné uplatnění tématu spočívá v přímém provázání fenoménu reklamy. Výstupem je reklama na křesťanství, při jejíž tvorbě jsem vycházela z výsledků dotazníků. Ty nastínily představu ráje "dnešního člověka", což se stalo motivem zhotoveného reklamního letáku.
Služebné kněžství jako pomáhající profese
Wendelin, David ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Diplomová práce "Služebné kněžství jako pomáhající profese" představuje nejprve obecný pohled na pomáhající profesi jako proces se svým vstupem, fázemi výstupem a předpokládaným cílem. Dává kněžství do souvislosti a podobnosti s dalšími pomáhajícími profesemi doprovázenými různými úskalími a se zkušenostmi, které mohou být kněžství prospěšné. Pomoc užitím prostředků kněžství je vnímána obdobně jako proces terapeutický, kde výsledkem má být uzdravení, avšak vina není chápána jako nemoc, ale jako hřích, jehož uzdravení vede ke spáse. V druhé části se práce zaměřuje na specifiku služebného kněžství, které sleduje v teologii Janova evangelia a v historickém vývoji v českých zemích a hledá podobnosti a odlišnosti kněžství s jinými pomáhajícími profesemi. Klíčová slova pomáhající profese, proces, vstup, výstup, úskalí, krizové stavy, psychoterapie, vina, hřích, terapie, kněžství, cíle, prostředky
"Ve své lásce nás předem určil..." Předurčení. Svatý Pavel, svatý Augustin a Vladimír Boublík
BRICHCÍNOVÁ, Kateřina
Nauka o předurčení byla v západní teologii po staletí zatížena dualistickou koncepcí svatého Augustina. Biskup z Hippo se domníval, že Božím záměrem je zjevit své milosrdenství na malém počtu předurčených ke spáse a svou spravedlnost na nepoměrně větší mase po právu zavržených hříšníků. Nabyl přesvědčení, že spása je naprosto nezasloužený dar a následně popřel význam lidské svobody. Jeho výklad v člověku vzbuzoval spíše úzkost než naději, o které hovoří Písmo. Vladimír Boublík se odvážil postavit Augustinově autoritě a předložil docela odlišné řešení, opírající se o novodobou exegezi pavlovských listů. Předurčení definoval jako neodvolatelné Boží rozhodnutí, jehož obsahem je účast celého lidstva na Božím životě v Kristu. Přítomná práce ukazuje, že Boublíkova teologie vychází nikoliv jen z akademického, ale především z bytostného hledání odpovědi na otázku lidského osudu, poznamenaného hříchem, utrpením a smrtí. Rýsuje se již na stránkách duchovního deníku, který si autor vedl v době svých studií. Celá jeho tvorba prozrazuje záměr oslovit současného člověka a vést ho ke Kristu, který stojí ve středu autorova uvažování. Tato práce je pokusem na českého exilového teologa navázat. Představuje jeho pojetí předurčení a v některých bodech ho dále rozvíjí. Mimo jiné vnáší světlo do dříve nevyjasněného problému Kristova prvenství v předurčení. Teze Vladimíra Boublíka je konfrontována s námitkami, jež proti ní byly vzneseny, a její obsah je porovnán s obsahem dnešního příspěvku k danému tématu.
Ctnost lásky u Tomáše Akvinského
NEUBAUEROVÁ, Kristýna
Práce pojednává o ctnosti lásky u Tomáše Akvinského. Zabývá se především základními principy lásky ve filosofii T. Akvinského, ale také se zabývá i tématy, které s pojetím lásky bezprostředně souvisí - jako je obecné pojetí ctnosti, dobro, blaţenost nebo hříchy proti lásce. Samotná práce je rozdělena do sedmi kapitol. První kapitola je úvodem do díla T. Akvinského. Druhá kapitola se zabývá základní charakteristikou pojmu ctnost a odlišením přirozených a nadpřirozených ctností. Další kapitola se zabývá samotným pojmem láska. V této kapitole se nacházejí základní definice a rozlišují se zde druhy pojetí lásky. Další kapitola je věnována jedné z otázek Teologické sumy - O lásce o sobě, která je vnímána jako základní v pojetí ctnosti u T. Akvinského. Pátá kapitola se zabývá hříchy proti lásce, které jsou chápány jako protivení se vůči lásce. Další šestá kapitola pojednává o tom, zda se láska můţe zvětšovat nebo naopak zmenšovat. Poslední kapitola je věnována ctnosti lásky z pohledu současnosti.
AIDS {--} NEMOC NEBO BOŽÍ TREST?
VOBORNÍKOVÁ, Daniela
Předložená práce se zabývá řešením napětí mezi židovsko-křesťanským obrazem dobrého a milujícího Boha a tragickou realitou fenoménu AIDS. Hledá odpovědi na otázky typu: Je v moci člověka ovlivnit své zdraví mravním způsobem života? Do jaké míry si můžeme za své nemoci a obtíže? Je nemoc {\clqq}Božím trestem``? Jaký je (může být) smysl nemoci? Jak si lze vysvětlit utrpení nevinných? Hledá souvislosti mezi nemocí a hříchem, mezi onemocněním AIDS a nemravným životem. Práce představuje problematiku HIV/AIDS jako fenomén týkající se všech lidí bez rozdílu. Řeší, zda lze vnímat AIDS jako formu Božího trestu za hříšné a nemravné chování lidí, jako následek strukturálního zla či osobní neopatrnosti jedince. Upozorňuje na metody primární prevence a připomíná úkol křesťana vnášet křesťanské hodnoty do lidské společnosti. Východisko nachází ve změně myšlení a jednání lidí: v uznání a osvojení si etických požadavků, a otevření se Boží milosti k přijetí víry.
Poruchy komunikace v rodině. Hodnoty a tabu v křesťanské a "nevěřící" rodině
HORÁKOVÁ, Ivana
Práce se zabývá komunikací, hodnotami a tabu v křesťanské a {\clqq}nevěřící`` rodině s mladým dospí-vajícím jedincem. Teoretická část charakterizuje pojmy jako rodina, nukleární rodina a stručně nahlíží na komunikaci jako sociální jev a dále na komunikaci v rodině. Současně se snaží o vy-mezení pojmu křesťanská a {\clqq}nevěřící rodina`` a také se pokouší v rámci teorie o uchopení hodno-tového systému těchto rodin. Dále předkládá stručnou charakteristiku žádoucích a nežádoucích situací v rodině s dospívajícím dítětem. Praktická část charakterizuje pubescenty a adolescenty z křesťanských a {\clqq}nevěřících`` rodin s jejich oběma rodiči z oblasti Kaplicka a Prachaticka. V současné době nejsou v průměru nijak obzvlášť markantní rozdíly mezi křesťanskou a {\clqq}nevěřící rodinou. Obě tyto skupiny lidí ve spo-lečnosti uvádějí mezi předními hodnotami pracovitost, slušnost, odpovědnost a ohleduplnost. Je zde tedy možnost pozitivního náhledu na současnou rodinu.
Tělo a hřích. Jeden z obrazů ženy v mravokárné literatuře raného novověku
VÁŇOVÁ, Gabriela
Tělo a hřích. Jeden z obrazů ženy v literatuře raného novověku Anotace Diplomová práce Tělo a hřích. Jeden z obrazů ženy v mravokárné literatuře raného novověku se soustředí na ženu raného novověku očima mravokárných autorů. Práce se řadí k příspěvkům vztahujícím se k výzkumu generových rolí ve společnosti ve zkoumané době. Prameny, ze kterých čerpá, pocházejí z 16. a 17. století a jsou zaměřeny proti ženským neřestem, které byly ve většině případů spojovány s ženskou tělesností. Tělo jako nástroj hříchu představuje v této práci pojící jednotku mezi jednotlivými kapitolami a slouží jako hlavní symbol ženského hříchu. V souvislosti s tělesnem se tak v práci objevují nejobávanější hříchy, jakými byla pýcha, cizoložstvo či smilstvo. Vedle těchto konkrétních prohřešků upozorňovali mravokární autoři také na možné nástrahy či možné cesty vedoucí k hříchu, jako byl tanec nebo pouhý ženský pohled. Již z těchto názorů je patrné, že bylo velmi důležité vyvarovat se ženám se špatnou pověstí, protože i pouhá pomluva mohla zpochybnit bezúhonnost každého člověka. Cílem diplomové práce je přiblížení představ, které o ženách raného novověku ve společnosti převládaly. Práce by měla nastínit jistou bipolaritu, která je v souvislosti s ženou v mravokárných spisech patrná. Žena raného novověku tak byla chápána ve dvou rovinách, buď byla pojímána jako vykupitelka nebo naopak žena zlá či neřestná, přičemž hlavní myšlenkou práce je přiblížení dobových názorů především na ženu hříšnici.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí34 - 43  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.