Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výukové aktivity se zaměřením na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
MACCECHINI, Tereza
Tématem diplomové práce je globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu. Hlavním cílem práce je vypracování vlastního návrhu výukových aktivit zaměřených na globální rozvojové vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Předkládaná práce se skládá ze dvou částí, části teoretické a z ní vycházející části praktické. Teoretická část je primárně orientovaná na vymezení základní terminologie, představuje hlavní východiska, principy, cíle, témata a metody GRV. Dále se autorka věnuje významu a postavení GRV ve vybraných evropských zemích. Detailněji se zaměřuje na oblast vzdělávání v České republice a na hlavní kurikulární dokumenty. Praktická část práce obsahuje trojici výukových aktivit, zahrnující principy a tematiku GRV, prostřednictvím kterých jsou žáci seznamováni s vybranými globálními problémy současného světa. Jednotlivé aktivity jsou v úvodní části krátce představeny, následuje metodická struktura a případně i realizace aktivity v praxi.
Výchova ke globální odpovědnosti v primární škole
Zelinková, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Koncepce globální výchovy přináší v dnešní komplikované době nový přístup k člověku. Teoretická část diplomové práce seznamuje s filozofickými východisky koncepce, její charakteristikou, pedagogickými principy, ekologickým aspektem výchovy a cíli koncepce. Důraz je kladen na vazby k jiným oblastem výchovy a na prostor pro výuku globálního rozměru v kontextu českého vzdělávání. Práce popisuje výukové metody vhodné pro realizaci cílů výchovy ke globální odpovědnosti a adekvátní pro děti mladšího a středního školního věku. V práci je popsán vztah mezi rozvojem identity dítěte a rozvojem jeho globální odpovědnosti. Empirická část práce využívá metody rozhovorů, pozorování a analýzy výukového artefaktu navrženého pro posílení vlastní hodnoty dítěte v primární škole. Výstupy z rozhovorů s učitelkami potvrzují absenci a oprávněnost návrhu, zkoumání a případné úpravy výukového artefaktu a jeho následné využití v edukačním procesu.
Pozice globálního rozvojového vzdělávání na prvním stupni ZŠ
Opalecká, Sandra ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a jeho pozicí ve výuce na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat témata globálního rozvojového vzdělávání do výuky, jaké jsou předpoklady dětí mladšího školního věku k práci s tématy GRV, a jak taková témata zařazovat do výuky. Teoretická část práce se z počátku věnuje vymezení termínu GRV, jeho specifikům ve výuce na prvním stupni ZŠ, jeho místu v kurikulárních dokumentech a způsobu zařazení do výuky. V praktické části je pomocí dotazníkového šetření a pomocí rozhovorů zkoumáno, zda jsou témata GRV do výuky začleňována, jakým způsobem, jak frekventovaně a z jakého důvodu.
Výchova ke globální odpovědnosti v primární škole
Zelinková, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Koncepce globální výchovy přináší v dnešní komplikované době nový přístup k člověku. Teoretická část diplomové práce seznamuje s filozofickými východisky koncepce, její charakteristikou, pedagogickými principy, ekologickým aspektem výchovy a cíli koncepce. Důraz je kladen na vazby k jiným oblastem výchovy a na prostor pro výuku globálního rozměru v kontextu českého vzdělávání. Práce popisuje výukové metody vhodné pro realizaci cílů výchovy ke globální odpovědnosti a adekvátní pro děti mladšího a středního školního věku. V práci je popsán vztah mezi rozvojem identity dítěte a rozvojem jeho globální odpovědnosti. Empirická část práce využívá metody rozhovorů, pozorování a analýzy výukového artefaktu navrženého pro posílení vlastní hodnoty dítěte v primární škole. Výstupy z rozhovorů s učitelkami potvrzují absenci a oprávněnost návrhu, zkoumání a případné úpravy výukového artefaktu a jeho následné využití v edukačním procesu.
Náměty pro globální rozvojové vzdělávání dětí mladšího školního věku s využitím pedagogického přístupu Filozofie pro děti
ŠTĚPÁNOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání s využitím pedagogického přístupu filozofie pro děti. Hlavním cílem je vypracování vlastního návrhu výukového materiálu. Který se bude věnovat možnostem využití této tématiky na 1. stupni základních škol. Teoretická část je rozdělená na dvě části, v první je charakterizováno globální rozvojové vzdělávání a v druhé pak filozofie pro děti. V praktické části jsou poté uvedeny tři návrhy vlastních výukových aktivit, které jsou plně aplikovatelné do výuky vlastivědy na 1.stupni základních škol, zejména pro 4. a 5. třídu.
Globální rozvojové vzdělávání v ČR: případová studie nevládní organizace NaZemi
Dalerová, Jana
DALEROVÁ, J. Globální rozvojové vzdělávání v ČR: případová studie nevládní organizace NaZemi. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita. Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií, 2014. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Daniela Ettaleb. Bakalářská práce zkoumá, jak je globální rozvojové vzdělávání praktikováno nevládní organizací NaZemi. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmů globalizace, krize výchovy, občanská odpovědnost, globální výchova, globální rozvojové vzdělávání a reformace školství. V případové studii je popsáno, jakými způsoby je globální rozvojové vzdělávání poskytováno nevládní organizací NaZemi.
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIPY VÝCHOVY VE VOLNÉM ČASE
ŠPULÁKOVÁ, Petra
Práce se zabývá souvislostmi mezi environmentální výchovou a principy trvale udržitelného rozvoje. Hlavním cílem práce bylo vytvořit metodiku volnočasových aktivit pro děti předškolního věku, které se opírají o principy trvale udržitelného rozvoje a probouzejí v dětech environmentální cítění. První, teoretická část práce nás seznamuje s pojmy environmentální výchovy, globální výchovy a podrobně vysvětluje termín trvale udržitelný rozvoj, jeho vývoj a shrnutí hlavních principů. Vysvětluje jejich základní aspekty působící na chování člověka a jejich příznivý vliv na chování jedince vůči přírodě. Jedna z kapitol stručně představuje organizace zabývající se environmentální výchovou, které se svým působením zasluhují o výchovu k trvale udržitelnému rozvoji. Druhá, praktická část práce obsahuje návrh na celodenní projekt - naučnou stezku. Naučná stezka je přizpůsobena pro děti ve věku 5-6 let a metodicky sestavena pro organizace zajišťující environmentální výchovu. Úkolem projektu je probudit v dětech zájem o přírodu, živočichy a hravou formou v nich ukotvit povědomí o dění v přírodě, naší závislosti na ní a o faktu, že jsme součástí přírody.
Náměty pro globální rozvojové vzdělávání dětí mladšího školního věku (na příkladu komparace vzdělávacích systémů rozvojových a rozvinutých zemí zaměřená na ČR a Namibii)
KOVAŘÍKOVÁ, Vlasta
Výstupem diplomové práce jsou náměty pro globální rozvojové vzdělávání (GRV) žáků mladšího školního věku v podobě metodické příručky pro učitele a výukového materiálu pro žáky. Náměty jsou podloženy teoretickými poznatky vycházející z komparace vzdělávacích systémů rozvojových a rozvinutých zemí zaměřená na ČR a Namibii. Teoretická část práce představuje proces vzniku myšlenky globálního vzdělávání. Poukazuje na mezinárodní východiska českého konceptu, který je v současné době znám pod zkratkou GRV. Diplomová práce dále rozpracovává teoretická východiska konceptu GRV, na jejichž základě hledá kritéria pro zpracování vhodného GRV materiálu. Zároveň reflektuje současné postavení GRV v kontextu primárního vzdělávání českého školství a možnosti k efektivnější implementaci do vzdělávacího systému ČR.
Vliv environmentální výchovy na utváření základů ekogramotnosti u dětí předškolního věku
ČÍŽKOVÁ, Andrea
Abstrakt Hlavním cílem práce bylo ověřit účinnost cíleně prováděné environmentální výchovy v mateřské škole, její vliv na utváření základů ekogramotnosti dětí v předškolním věku. Sledovány byly poznatky o přírodě, změny v chování a jednání dětí a postupné vytváření vztahů k životnímu prostředí. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy ekologie, environmentální/ekologická výchova, ekogramotnost, globální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji. V praktické části byl vypracován a realizován třídní vzdělávací program složený z šesti integrovaných tematických celků zaměřených na environmentální výchovu. Pozorováním a rozhovory s dětmi bylo zjištěno, že cíleně prováděná environmentální výchova měla kladný vliv na utváření vztahů k přírodě, podnítila zájem dětí o přírodovědné činnosti, rozšířila povědomí a znalosti o životním prostředí a vytvořila základy vhodných postojů a hodnot vedoucí k udržitelnému rozvoji.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.