Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Změna francouzské ústavy v roce 2008
Lebedová, Renata ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Novák, Miroslav (oponent)
Diplomová práce Změna francouzské ústavy v roce 2008 pojednává o tzv. modernizaci institucí páté republiky, která byla iniciována tehdy nově zvoleným prezidentem Francie Nicolasem Sarkozym a završena přijetím ústavního zákona č. 2008-724 z 23. července 2008. Jedná se o největší změnu ústavy v historii páté francouzské republiky, která se dotkla více než poloviny článků ústavy. Práce je rozdělena do dvou kapitol. Nejprve jsou analyzovány příčiny a okolnosti, které přijetí ústavního zákona předcházely. Práce se věnuje nejprve obecně procesu změny ústavy ve Francii a ústavnímu pořádku. Dále je prostor věnován kampani před prezidentskými volbami v roce 2007 a především analýze závěrů Balladurovy komise, týkající se tří hlavních oblastí: lépe kontrolované exekutivní moci, posílení role Parlamentu a nových práv pro občany. Druhá kapitola tematicky analyzuje konkrétní podobu přijatého ústavního zákona spolu s jeho slabinami a názory kritiků. Cílem práce je odpovědět, jak změna francouzské ústavy v roce 2008 naplnila tři hlavní deklarované záměry. Tedy, jak je exekutivní moc lépe kontrolovaná, Parlament posílený a jaká nová práva získali občané? Práce zároveň ověřuje hypotézu: změna ústavy posílila roli prezidenta.
Postavení francouzského prezidenta v kontextu V. republiky
Kajtman, Jakub ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Novák, Miroslav (oponent)
Současný francouzský prezident má v rámci politického systému V. republiky více možností pro posílení svého postavení než jeho předchůdci před rokem 2000. Takový závěr přináší tato studie. Díky tomu, že Francouzi na přelomu tisíciletí schválili v referendu zkrácení prezidentského mandátu z pěti na sedm let a také díky tehdejší úpravě volebního kalendáře se totiž výrazně snížila pravděpodobnost, že nastane období kohabitace - tedy situace, kdy prezident pochází z jiného politického tábora než většina v Národním shromáždění zastoupená premiérem. Tato studie proto zkoumá, do jaké míry se role hlavy státu díky této změně posílila a jak s upraveným rozložením sil zacházeli tři poslední francouzští prezidenti - Chirac, Sarkozy a Hollande. Z výsledků vyplývá, že prezident získal širší možnosti zejména pro praktický výkon svého mandátu. Má totiž mnohem větší jistotu v tom, že za ním po celé volební období bude stát parlamentní většina. Ústavní reforma z roku 2000 (a následné revize v letech 2007 a 2008) tak systém zpřehlednila a oproti předchozímu vývoji stabilizovala volební kalendář. Pokud se navíc do čela Francie dostane ambiciózní politik s cílem koncentrovat velkou část moci výhradně do své osoby, potom může prezidentský úřad zejména svým neformálním vlivem několikanásobně předčít ostatní politické aktéry....
Změna francouzské ústavy v roce 2008
Lebedová, Renata ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Novák, Miroslav (oponent)
Diplomová práce Změna francouzské ústavy v roce 2008 pojednává o tzv. modernizaci institucí páté republiky, která byla iniciována tehdy nově zvoleným prezidentem Francie Nicolasem Sarkozym a završena přijetím ústavního zákona č. 2008-724 z 23. července 2008. Jedná se o největší změnu ústavy v historii páté francouzské republiky, která se dotkla více než poloviny článků ústavy. Práce je rozdělena do dvou kapitol. Nejprve jsou analyzovány příčiny a okolnosti, které přijetí ústavního zákona předcházely. Práce se věnuje nejprve obecně procesu změny ústavy ve Francii a ústavnímu pořádku. Dále je prostor věnován kampani před prezidentskými volbami v roce 2007 a především analýze závěrů Balladurovy komise, týkající se tří hlavních oblastí: lépe kontrolované exekutivní moci, posílení role Parlamentu a nových práv pro občany. Druhá kapitola tematicky analyzuje konkrétní podobu přijatého ústavního zákona spolu s jeho slabinami a názory kritiků. Cílem práce je odpovědět, jak změna francouzské ústavy v roce 2008 naplnila tři hlavní deklarované záměry. Tedy, jak je exekutivní moc lépe kontrolovaná, Parlament posílený a jaká nová práva získali občané? Práce zároveň ověřuje hypotézu: změna ústavy posílila roli prezidenta.
Postavení francouzského prezidenta v kontextu V. republiky
Kajtman, Jakub ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Novák, Miroslav (oponent)
Současný francouzský prezident má v rámci politického systému V. republiky více možností pro posílení svého postavení než jeho předchůdci před rokem 2000. Takový závěr přináší tato studie. Díky tomu, že Francouzi na přelomu tisíciletí schválili v referendu zkrácení prezidentského mandátu z pěti na sedm let a také díky tehdejší úpravě volebního kalendáře se totiž výrazně snížila pravděpodobnost, že nastane období kohabitace - tedy situace, kdy prezident pochází z jiného politického tábora než většina v Národním shromáždění zastoupená premiérem. Tato studie proto zkoumá, do jaké míry se role hlavy státu díky této změně posílila a jak s upraveným rozložením sil zacházeli tři poslední francouzští prezidenti - Chirac, Sarkozy a Hollande. Z výsledků vyplývá, že prezident získal širší možnosti zejména pro praktický výkon svého mandátu. Má totiž mnohem větší jistotu v tom, že za ním po celé volební období bude stát parlamentní většina. Ústavní reforma z roku 2000 (a následné revize v letech 2007 a 2008) tak systém zpřehlednila a oproti předchozímu vývoji stabilizovala volební kalendář. Pokud se navíc do čela Francie dostane ambiciózní politik s cílem koncentrovat velkou část moci výhradně do své osoby, potom může prezidentský úřad zejména svým neformálním vlivem několikanásobně předčít ostatní politické aktéry....

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.