|
Změny na trhu práce v éře globalizace
Stočková, Eva ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Tato diplomová práce představuje problematiku globalizace v kontextu (nejen výdělečné) práce a vzdělávání a zabývá se otázkou dopadů globalizačních procesů na podobu práce a na (pracujícího) jedince. Téma globalizace je podrobněji zkoumáno v první části práce s důrazem na různé koncepty a přístupy ke globalizaci, a zároveň vymezuje tzv. soudobou globalizaci. Instituce práce je uvedena historickým exkursem a výčtem proměn podob práce v moderní společnosti. Dále jsou zde představena některá řešení, resp. doporučení odborníků a autorů pro problémy trhů práce, a to včetně řešení prostřednictvím celoživotního vzdělávání a učení. Ve většině případů jsou konfrontována "pro a proti" jak proměn podob práce, tak předkládaných řešení. Mezi hlavní zjištění patří, že globalizace přináší rozporné závěry, které poskytují různým lidem a skupinám výhody i nevýhody, a dále, že existuje souvislost mezi globalizovanou ekonomikou a pracujícími jednotlivci, a zároveň, že spojitost mezi globalizačními procesy a vzděláváním je v tom smyslu, že změny v oblasti vzdělávání se často odvíjejí od podnětů z oblasti ekonomiky.
|
|
Změny na trhu práce v éře globalizace
Stočková, Eva ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
Tato diplomová práce představuje problematiku globalizace v kontextu (nejen výdělečné) práce a vzdělávání a zabývá se otázkou dopadů globalizačních procesů na podobu práce a na (pracujícího) jedince. Téma globalizace je podrobněji zkoumáno v první části práce s důrazem na různé koncepty a přístupy ke globalizaci, a zároveň vymezuje tzv. soudobou globalizaci. Instituce práce je uvedena historickým exkursem a výčtem proměn podob práce v moderní společnosti. Dále jsou zde představena některá řešení, resp. doporučení odborníků a autorů pro problémy trhů práce, a to včetně řešení prostřednictvím celoživotního vzdělávání a učení. Ve většině případů jsou konfrontována "pro a proti" jak proměn podob práce, tak předkládaných řešení. Mezi hlavní zjištění patří, že globalizace přináší rozporné závěry, které poskytují různým lidem a skupinám výhody i nevýhody, a dále, že existuje souvislost mezi globalizovanou ekonomikou a pracujícími jednotlivci, a zároveň, že spojitost mezi globalizačními procesy a vzděláváním je v tom smyslu, že změny v oblasti vzdělávání se často odvíjejí od podnětů z oblasti ekonomiky.
|
|
Dopady celosvětové finanční krize na nezaměstnanost absolventů v Jihočeském kraji
LINDMAJEROVÁ, Lucie
Výkon největších světových ekonomik se zpomaluje a roste nezaměstnanost mladých lidí, kteří se řadí k nejvíce postiženým skupinám ve všech částech světa. Cílem této diplomové práce je zjistit a zmapovat dopady celosvětové finanční krize na nezaměstnanost absolventů v Jihočeském kraji. Mým záměrem bylo otestovat hypotézy z tematicky předcházející bakalářské práce {\clqq}Životní cíle nezaměstnaných absolventů na Českobudějovicku`` a data získaná šetřením zasadit do kontextu současného stavu na trhu práce. V diplomové práci jsem použila formu kvantitativního výzkumu. Jako metody sběru dat jsem zvolila dotazování a analýzu dokumentů, technikou je v tomto případě dotazník a sekundární analýza dat. Dotazník byl vytvořen ve dvou podobách, v tištěné a internetové, pro zvýšení návratnosti. Obsahuje 22 otázek, které se vztahují k celkové psychosociální a ekonomické situaci nezaměstnaných a současně sledují stanovené hypotézy: {\clqq}Nejvíce preferovaným životním cílem nezaměstnaných absolventů je najít dobře placenou práci.``, {\clqq}Většina absolventů zůstává v období nezaměstnanosti bydlet u svých rodičů.`` a {\clqq}Většina nezaměstnaných absolventů zaujímá aktivní přístup při hledání zaměstnání.`` Respondenty jsem kontaktovala prostřednictvím úřadů práce v Jihočeském kraji. První hypotéza nebyla potvrzena, ostatní dvě ano. Cíle diplomové práce se tak podařilo naplnit. Vzhledem k tomu, že se jedná o téma velice aktuální v souvislosti s nezaměstnaností, může diplomová práce posloužit jako podklad pro další výzkum s následným využitím zejména ve školách. Dále může být práce využita jako doplněk pro specializované (výběrové) kurzy zaměřené na otázky nezaměstnanosti.
|