Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metafora v díle Vladimíra Holana
DVOŘÁK, Martin
Předkládána disertační práce se soustředí na problematiku metafor a jejich používání v literárních textech. V rámci několika různých teorií metafor se práce pokouší nejprve zachytit substituční pojetí, konkrétně na bázi Aristotelových spisů Poetika a Rétorika, posléze přechází k hodnocení teorie interakční, vzešlé od filozofů Ivora Armstronga Richardse a především Maxe Blacka. Zvláštní hledisko bude věnováno konceptu kognitivního obsahu metafor. Metodologická část práce je završena zhodnocením pragmatických přístupů k jazyku a k metaforám, hlavní úlohu hrají stať Donalda Davidsona "What Metaphors Mean", teorie řečových aktů v pojetí Johna Searla a úvahy Richarda Rortyho o nahodilosti jazyka. Práci zakončují tři případové studie vycházející z teoretických postulátů vymezených v metodologické části. Případové studie se zaměřují na poezii českého básníka Vladimíra Holana. Mapují autorovu metaforiku obsaženou v jeho díle v rozmezí konce 20. let až konce 40. let minulého století, jedna ze studií se zaměřuje také na řečové iniciace vyvolané jeho lyrikou 30. let v soudobé literární kritice.
Linguistic analysis of on-line advertising in English
Romanenko, Elena ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Morgan, Craig Alan (oponent)
Daná práce se zabývá lingvistickou analýzou reklamy v angličtině. Sada 150 vybraných sloganů byla rozdělena do tří částí: nekomerční reklama, reklama na alkohol a cigarety a nespecifikovaná reklama různých produktů. Následně, byla provedena observace a identifikace lingvistických rysů a řečnických figur zkoumaných sloganů. Teoretiká část se zabyvá definováním pojmu reklama a specifikuje nejčastějí použivané figury. Praktická část se snaží zkoumat a objevit nejčastěji používané jazykové prostředky v souhlasu s jejich tématickou doménou a následně objevit souvislot cílů reklamních sloganů a jazyka který je pro ně použit. Klíčová slova: reklamní slogan, figurativní řeč, řečnická figura
Lingvistika ve speciální pedagogice
Majerová, Radka ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) ; Nebeská, Iva (oponent)
Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....
Linguistic analysis of on-line advertising in English
Romanenko, Elena ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Morgan, Craig Alan (oponent)
Daná práce se zabývá lingvistickou analýzou reklamy v angličtině. Sada 150 vybraných sloganů byla rozdělena do tří částí: nekomerční reklama, reklama na alkohol a cigarety a nespecifikovaná reklama různých produktů. Následně, byla provedena observace a identifikace lingvistických rysů a řečnických figur zkoumaných sloganů. Teoretiká část se zabyvá definováním pojmu reklama a specifikuje nejčastějí použivané figury. Praktická část se snaží zkoumat a objevit nejčastěji používané jazykové prostředky v souhlasu s jejich tématickou doménou a následně objevit souvislot cílů reklamních sloganů a jazyka který je pro ně použit. Klíčová slova: reklamní slogan, figurativní řeč, řečnická figura
Sdělování "nevyslovitelného". Poselství skrytá v tvorbě a životě Mišimy Jukia
Nymburská, Dita ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
1 Abstrakt Předkládaná disertační práce se věnuje Mišimovi Jukiovi a způsobu, jakým tento autor, jehož mysl především v posledním desetiletí života zaměstnávaly úvahy o nedokonalosti lidského jazyka, vyjadřoval to, co nedokázal nebo nechtěl sdělit explicitně. V práci vycházím z metafory čtyř řek vlévajících se do Moře hojnosti, jednoho z aridních měsíčních moří, kterou spisovatel krátce před svou smrtí použil pro svůj ‚rozporuplný' život. Čtyři řeky, jejichž vody splynuly v Mišimově závěrečném díle, grandiózní tetralogii Moře hojnosti, představovaly čtyři oblasti autorova života, z nichž mu každá umožňovala vyjadřovat své ideje a pocity poněkud odlišným způsobem. Řeka Psaní zastupovala jeho beletrii, řeka Scéna odkazovala k dramatické tvorbě a hereckým aktivitám, řeka Tělo zdůrazňovala roli kulturistiky a dalších sportovních aktivit v jeho životě a řeka Činy dokumentovala to, jak se ze změkčilého spisovatele stal ‚muž činu'. První část práce je věnována Mišimovu pohledu na verbální komunikaci. Mišima, uznávaný dramatik a spisovatel, věnoval větší část svého života usilovné práci na svých románech, povídkách, hrách a esejích, přesto byl ale jeho vztah ke slovům značně ambivalentní. Na jedné straně si spisovatel rád se slovy pohrával a jeho styl byl oceňován pro svou jasnost, jemnost, bohatou slovní zásobu a...
Influence of the figurative language on the individual and the society
KUTHAN, Petr
Figurativní jazyk je důležitým prostředkem rétoriky, jenž je používán ve všech formách a variantách textů (od textů publicistických až po prvky uživatelských rozhraní). Bakalářská práce ukáže na vybraných žurnalistických příkladech s tematikou české prezidentské volby v renomovaných německých online-médiích, jak figurativní řeč všeobecně může působit a působí na jedince a společnost. Teoreticky bude rozvinuta definice figurativního jazyka a budou taktéž popsány jeho role v našem každodenním životě, v procesu učení a v neposlední řadě v politice.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.