Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výukové programy na téma "Život v půdě" pro mateřské školy
VACKOVÁ, Irena
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukovými programy na téma "Život v půdě" pro mateřské školy. Teoretická část pojednává o tom, co je environmentální výchova v MŠ a jakou zde má mít podobu, dále co vše téma život v půdě může zahrnovat, jaké jsou vlastnosti půdy, jaké organismy lze v půdě nalézt, jaké jsou jejich charakteristiky, jak mohou být pozorovány a co je kompost. Praktická část práce řeší konkrétní činnosti a aktivity, včetně motivace žáků i přesahu do jednotlivých oblastí školního vzdělávacího plánu pro předškolní vzdělávání a popisuje potřebné pomůcky. Zamýšlí se nad tím, jak mají aktivity vypadat, aby byly pro děti informačně bohaté, srozumitelné, zapojující všechny smysly, využívající aktivitu a kreativitu žáků, posilující samostatné rozhodování a myšlení a v neposlední řadě i zábavné. Práce předkládá návrhy dvou výukových programů pro mateřskou školu. Výukové programy byly již několikrát vyzkoušeny a setkaly se s kladným ohlasem. Dále přináší návrhy každodenních aktivit k tématu Život v půdě" pro žáky mateřských škol a to ve všech oblastech vzdělávání - při rozvoji smyslů, matematických představ, slovní zásoby, předčtenářské gramotnosti, grafomotoriky, kognitivních schopností a znalostí, dále při výtvarné a pracovní činnosti, pohybové činnosti, pobytu venku a hudební a dramatické výchově. Obsahuje také evaluaci proběhlých aktivit. Téma týkající se života v půdě bylo zvoleno s ohledem na přesah přírodovědné výuky do oblasti ochrany životního prostředí.
Využití počítače v mateřské škole
Skopová, Alena ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Tobolářová, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využití počítače v mateřské škole. Teoretická část popisuje hru v předškolním věku dítěte, představuje vybrané počítačové programy, popisuje pozitiva i negativa používání počítače, také pravidla, časové rozpětí, technické, organizační a psychosociální podmínky pro využívání počítače dětmi. Opírá se také o rámcově vzdělávací program jako východisko pro plánování činností na počítači. V praktické části se práce zabývá výzkumným šetřením názoru rodičů na výchovně vzdělávací proces prostřednictvím počítače v mateřské škole.
Využití počítače v mateřské škole
Skopová, Alena ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Tobolářová, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využití počítače v mateřské škole. Teoretická část popisuje hru v předškolním věku dítěte, představuje vybrané počítačové programy, popisuje pozitiva i negativa používání počítače, také pravidla, časové rozpětí, technické, organizační a psychosociální podmínky pro využívání počítače dětmi. Opírá se také o rámcově vzdělávací program jako východisko pro plánování činností na počítači. V praktické části se práce zabývá výzkumným šetřením názoru rodičů na výchovně vzdělávací proces prostřednictvím počítače v mateřské škole a srovnává výsledky výzkumu s výsledky podobných absolventských prací.
Vliv školního stravování a rodiny na vznik nadváhy, obezity dítěte
Skřivanová, Eliška ; Kytnarová, Jitka (vedoucí práce) ; Weidenthalerová, Edita (oponent)
V současné době dětská obezita dosáhla epidemiologické úrovně a lze ji považovat za jeden z celosvětových problémů. Pravděpodobnost že obézní dítě se stane obézním dospělým je vysoká. U těchto dětí je rovněž vyšší pravděpodobnost rozvoje zdravotních rizik. Mechanismus vývoje obezity je podmíněn řadou faktorů. Nejčastěji se jedná o faktory genetické s faktory vnějšího prostředí. V tomto případě může hrát roli vliv rodiny a preferovaný životní styl, který se nemalou měrou na rozvoji obezity podlí. Aby došlo k časnému odhalení, zabránění rozvoje obezity či zdravotních rizik je důležitá její včasná léčba a prevence. Aby ale mohla být obezita léčena, je nutné ji nejprve diagnostikovat, k tomu slouží tzv. diagnostika dětské obezity. Školní stravování je v České republice považováno za jedno z nejvyspělejších. Nejen že dítěti poskytuje dostatečný přísun stravy, rovněž dbá na pestrost, vyváženost pokrmů a kulturu stolování. Školní stravování musí dodržovat danou legislativu, dodržovat finanční limity a řídit se výživovými normami, resp. spotřebním košem, který stanovuje doporučené množství deseti komodit potravin na žáka a den, které je třeba dodržovat v horizontu jednoho měsíce. Prostřednictvím preventivních programů, které se zabývají zdravým stravováním ve školách, lze do jisté míry podpořit prevenci...
Využití počítače v mateřské škole
Skopová, Alena ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Tobolářová, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využití počítače v mateřské škole. Teoretická část popisuje hru v předškolním věku dítěte, představuje vybrané počítačové programy, popisuje pozitiva i negativa používání počítače, také pravidla, časové rozpětí, technické, organizační a psychosociální podmínky pro využívání počítače dětmi. Opírá se také o rámcově vzdělávací program jako východisko pro plánování činností na počítači. V praktické části se práce zabývá výzkumným šetřením názoru rodičů na výchovně vzdělávací proces prostřednictvím počítače v mateřské škole a srovnává výsledky výzkumu s výsledky podobných absolventských prací.
Využití počítače v mateřské škole
Skopová, Alena ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Tobolářová, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využití počítače v mateřské škole. Teoretická část popisuje hru v předškolním věku dítěte, představuje vybrané počítačové programy, popisuje pozitiva i negativa používání počítače, také pravidla, časové rozpětí, technické, organizační a psychosociální podmínky pro využívání počítače dětmi. Opírá se také o rámcově vzdělávací program jako východisko pro plánování činností na počítači. V praktické části se práce zabývá výzkumným šetřením názoru rodičů na výchovně vzdělávací proces prostřednictvím počítače v mateřské škole.
Sexuální výchova v kurikulu a současné edukační realitě na 2. stupni základních škol
Venderová, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent)
Tématem bakalářské práce je sexuální výchova. Práce analyzuje její vývoj v České republice a popisuje situaci ve vybraných zahraničních zemích (Norsko, Švédsko, Dánsko, Francie, Velká Británie, Německo, Polsko, Itálie, Bulharsko, Chorvatsko, Švýcarsko, Nizozemí, Japonsko, Indie, Keňa, Mexiko). Zabývá se implementací sexuální výchovy do vzdělávacích programu: Základní škola, Obecná škola, Národní škola a do rámcového vzdělávacího programu a analyzuje "Doporučení MŠMT CR k výuce sexuální výchovy". Praktickou část představuje výzkum, který je zaměřen na výuku, metody a zkušenosti učitelů sexuální výchovy na 2. stupni základních škol.
Připravenost vybraných škol města České Budějovice na vznik mimořádné události
BLÁHOVÁ, Kateřina
Připravenost škol na mimořádné události, by mělo být pro všechny zaměstnavatele a zaměstnance těchto zařízení jednou ze základních priorit. Za účelem posouzení připravenosti škol bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byly vytvořeny tři typy dotazníků, a to dotazník pro ředitele škol, pedagogy, žáky a studenty. Teoretická část práce se zabývá legislativním vymezením problematiky mimořádných událostí a terminologiích pojmů jako jsou bezpečnost, mimořádná událost, mimořádná situace, hrozba, záchranné a likvidační práce, krizová situace, integrovaný záchranný systém, ochrana obyvatelstva nebo evakuace. Další kapitolou práce je pojetí výuky problematiky ochrany obyvatelstva, která je rozdělena na období před rokem 1989 a po roce 1989. Do výuky problematiky ochrany obyvatelstva před rokem 1989 můžeme zařadit termíny jako civilní protiletecká ochrana, civilní obrana a branná výchova. Výuka v oblasti přípravy obyvatelstva na mimořádné události v České republice po roce 1989 je rozdělena na předškolní výchovu, základní vzdělání, střední vzdělání a vysokoškolské vzdělání. Dále byla do této kapitoly zahrnuta preventivně výchovná činnost směřující k zadané cílové skupině. Dalšími kapitolami v teoretické části diplomové práce jsou kapitoly Ochrana obyvatelstva a Koncepce ochrany obyvatelstva. Poslední kapitola byla zaměřena na současný stav počtu škol na území České republiky, Jihočeského kraje a města České Budějovice. Ve výzkumné části bylo cílem zhodnotit připravenost vybraných škol na mimořádnou událost. Jak již bylo zmíněno, byly vytvořeny tři typy dotazníků. První dotazník byl určen pro ředitele škol a obsahoval 26 otázek. Otázky měly uzavřené odpovědi. Začátek dotazníku charakterizuje zkoumaný vzorek. Následuje tematický blok, který pojednává o evakuačním plánu a následné evakuaci. Další otázky jsou zaměřené na posouzení připravenosti škol, pedagogů, žáků a studentů na mimořádnou událost. Poslední otázky zjišťují, zda by ředitelé uvítali možnost, proškolení pedagogů v oblasti Ochrana člověka za mimořádné události. Druhý dotazník byl určen pedagogickému personálu. Dotazník pro pedagogy obsahoval 34 otázek, které měly uzavřené odpovědi. Byl rozdělen do 2 tematických bloků. První čtyři otázky sloužily k charakterizování pedagogického personálu. I. BLOK zjišťoval, zda má škola zpracovaný evakuační plán, jak často je prováděn nácvik evakuace, zda škola spolupracuje se složkami Integrovaného záchranného systému, zda jsou žáci seznamováni s doporučenými způsoby chování při vzniku mimořádné události a jakým způsobem, zda se pedagogové účastní školení na úseku ochrany obyvatelstva, nebo jaká forma školení a tematická oblast by jim nejvíce vyhovovala. II. BLOK byl zaměřen na informovanost pedagogů. Třetím dotazníkem byl dotazník pro žáky a studeny, ten obsahoval celkem 28 otázek. První 3 otázky sloužily k získání informací o respondentovi. Následně byl dotazník zaměřen na znalosti žáků v oblastech ochrana obyvatelstva, požární ochrana, první pomoc, únik radioaktivních a chemických látek. Každá oblast obsahovala 4 otázky. Další 3 otázky byly zaměřené na znalost telefonních čísel, které by žáci a studenti měli znát v případě vzniku mimořádné události. Poslední otázky zjišťovaly, zda a jak byli žáci a studenti seznámeni s doporučenými způsoby chování při vzniku mimořádné události. V případě ředitelů škol byla použita metoda kvalitativní ve formě metody PAPI. Metoda PAPI-Paper And Pen Interviewing spočívá v osobním dotazování, při kterém se odpovědi respondentů zaznamenávají do vytištěného, standardizovaného dotazníku. U pedagogů, žáků a studentů byla použita metoda kvantitativní, a to formou dotazníkového šetření. Všechny výsledky byly zaneseny do programu Excel a vyhodnoceny formou grafů.Pro dobrou míru připravenosti škol, byla dle Paretovo principu stanovena hranice 80 % správných odpovědí. Dále bylo provedené statistické zpracování výsledků dotazníkového šetření za účelem testování závislosti odpovědí respondentů na druhu školy.
Program výchovy a vzdělávání občanů v oblasti ochrany obyvatelstva se zvláštním důrazem na zdravotně postižené osoby
MAZÁK, Tomáš
Cílem práce bylo provést rozbor současného stavu výchovy a vzdělávání na úseku ochrany člověka za mimořádných událostí se zvláštním důrazem na postižené osoby. Za tímto účelem bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byly vytvořeny dva dotazníky, a to dotazník pro pedagogický personál speciálních škol a dotazník pro jejich ředitele na území Jihočeského kraje. Dotazník pro pedagogický personál obsahoval 37 otázek a byl uspořádán do dvou tematických bloků. V dotazníku byla kombinace otevřených a uzavřených otázek. Prvních sedm otázek sloužilo k získání potřebných informací pro charakteristiku zkoumaného souboru. Blok první byl zaměřen na znalost respondentů, otázky byly zaměřené na problematiku integrovaného záchranného systému, ochrany obyvatelstva, otázky první pomoci a vybraných mimořádných událostí (povodeň, radiační havárii, biologické agens), dále pak na znalost doporučených způsobů chování při vzniku vybraných mimořádných událostí. Cílem prvního bloku dotazníku bylo zjistit informovanost pedagogických pracovníků. Blok druhý byl zaměřen na sebevzdělávání v předmětné oblasti a na hodnocení důležitosti výuky této problematiky na školách. Odpovědi pedagogů tohoto tematického bloku sloužily k doplnění názorů, zkušeností či připomínek respondentů vztahujících se k dané problematice. Dotazník pro ředitele obsahoval 19 otázek. V dotazníku byla kombinace otevřených a uzavřených otázek. Prvních 6 otázek sloužilo k získání potřebných informací pro charakteristiku zkoumaného souboru. Druhá část dotazníku byla zaměřena na otázky, které se zabývaly vlastním názorem ředitelů škol na území Jihočeského kraje. Výsledky dotazníkového šetření byly vyhodnoceny pomocí programu Excel ze softwarového balíku Microsoft Office. Hlavním cílem práce bylo zjistit informovanost pedagogů. Pro dobrou míru informovanosti jsem si stanovil hranici 75 % správných odpovědí. Výsledky lze zhodnotit, jako velice zarážející. Dozvěděl jsem se, že většina pedagogických pracovníků nemá základní znalosti v problematice ochrana člověka za mimořádných událostí. Z toho důvodu by se chtěli nechat proškolit formou organizovaných školení. Tento zájem projevili i ředitelé, kteří si také myslí, že na jejich škole je dostatek pomůcek pro výuku jak normálních, tak i zdravotně postižených žáků. To nám ale vyvrátily odpovědi pedagogických pracovníků, kteří tvrdí opak. Jako výsledek lze tedy chápat, že současný stav výchovy a vzdělávání na úseku ochrany člověka za mimořádných událostí je velice individuální a záleží pouze na přístupu pedagogického pracovníka. Neexistují totiž speciální výukové materiály nebo jednotný systém, který by všechny školy sjednotil a poskytl jim potřebné pomůcky. Práce poskytuje náhled na problematiku výuky ochrany člověka za mimořádných událostí a vlastní názory pedagogických pracovníků na ní. Mé výsledky mohou být použity jako podklad pro další výzkumné šetření, neboť se domnívám, že by bylo vhodné některé pasáže více rozpracovat. Výkon práce na speciálních školách pro zdravotně postižené s sebou nese řadu psychicky, ale i fyzicky náročných situací. Tyto situace pedagogičtí pracovníci a ředitelé zvládají velice obstojně. V této oblasti existuje mnoho škol, zaměřených speciálně na jedno zdravotní postižení, ale i takové, kde pracují s různě zdravotně postiženými. Školní vzdělávací programy, a tedy i výuka tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí je potřebné přizpůsobit potřebám dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi těchto žáků. V současné době školy používají k výuce řadu kompenzačních pomůcek odpovídající speciálním vzdělávacím potřebám žáků, avšak neexistují didaktické pomůcky, speciální učebnice (studijní materiály v Braillově písmu, nahrávky ve znakové řeči) v předmětné oblasti, které by svou formou a obsahem odpovídali potřebám zdravotně postižených osob.
Možnosti mezinárodní spolupráce mateřských škol
CHALOUPKOVÁ, Věra
Závěrečná bakalářská práce se zabývá možnostmi mezinárodní spolupráce mezi mateřskými školami prostřednictvím mezinárodních vzdělávacích programů a dokladuje konkrétní příklady. Vychází ze současných požadavků na vzdělávání jak dětí, tak pedagogů a potřeby efektivnějšího a atraktivnějšího hraní si a učení, které může položit dobrý vědomostní základ pro život, studium a práci v Evropské unii. Práce obsahuje i vyhotovení dotazníkového šetření, které mapuje současný stav znalostí, postojů a zkušeností pedagogů z této oblasti. Přináší návod pro školy nebo i jednotlivé pedagogy, kteří by chtěli obohatit a rozšířit aktivity svého zařízení i za hranice České republiky. Zdůrazňuje možnost využití moderních informačních technologií k výuce cizích jazyků a k poznávání kultur a tradic jiných zemí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.