Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ženy a přízraky ve hrách Mariny Carr
Smrčková, Anna ; SCHLEGELOVÁ, Martina (vedoucí práce) ; HANČIL, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dramatickou tvorbou Mariny Carr. Základ mé práce tvoří analýzy her Porcie Coughlanová, U kočičí bažiny a Žena a megera. V první části se zabývám zejména ženskými protagonistkami a jejich charaktery, které zkoumám především ve vztahu k mateřství a k rodině. Ve druhé části mapuji hlavní inspirační zdroje autorky s důrazem na zakotvení v irské a keltské kulturní tradici s přihlédnutím k motivům smrti a přízraků.
Čekání na Godota s Kočkou na kolejích (formální a tematické přesahy hry Samuela Becketta ve hře Josefa Topola)
Kykalová, Kateřina ; KYSELOVÁ, Eva (vedoucí práce) ; MUSILOVÁ, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá formální a tematické přesahy hry Čekání na Godota Samuela Becketta ve hře Kočka na kolejích Josefa Topola. Skrze komparaci obou textů nachází podobnosti i odlišnosti v jejich žánrech, kompozici, dialogu, jazyce, časoprostoru, rozvržení a charakteristice postav, tématu i jednotlivých motivech. Výchozím podnětem k jejímu vzniku bylo nalezení shodné základní situace čekání v obou hrách a tématu vykořeněnosti lidské existence, jež promlouvá ústy obou ústředních dvojic, které se vždy doplňují svými protikladnými povahami. Postupně ovšem nachází i zásadní odlišnost textů, a sice v umístění dramatického konfliktu, který v Kočce na kolejích rozděluje Évi a Vénu, zatímco v Čekání na Godota stojí mezi dvěma tuláky a bezútěšným lidským údělem.
Dramatický text jako ideová směrnice
Součková, Kateřina ; ETLÍK, Jaroslav (vedoucí práce) ; DROZD, David (oponent)
Bakalářská práce Dramatický text jako ideová směrnice se zabývá podněty, které může dramatický text přinášet divadelnímu dílu, aby nebyla narušena autonomie ani jednoho z nich. K nalezení ideové směrnice se snaží dojít explikací ("technologickým čtením") dramatického textu, která se v něm pokouší odhalit jeho vlastní motivicko-tematickou strukturu, přičemž se v maximální možné míře vyhýbá subjektivní interpretaci. Východiskem je zde pozice strukturálně-sémiotická, z níž analyzuje povahu a funkci jednotlivých komponentů dramatického textu, jejich vzájemné vazby a jejich vztah k divadelnímu dílu. Tento teoretický základ poté prověřuje explikací Višňového sadu Antona Pavloviče Čechova, přičemž takto nalezené motivy a témata konfrontuje s inscenací Višňového sadu v Divadle Na zábradlí. Zjišťuje přitom, nakolik v tomto konkrétním případě souvisí vztah jejich základních témat se vztahem dramatického textu a divadelního díla obecně.
Praktické a teoretické aspekty postavení současných britských, irských a německojazyčných her v českém divadle po roce 1989
Schlegelová, Martina ; JOBERTOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; HANČIL, Jan (oponent)
Tato práce zkoumá praktické i teoretické aspekty výjimečného postavení, které má po roce 1989 v českém divadle současná britská, irská a německojazyčná dramatika. Nejprve konfrontuje britský a německý divadelní systém, přičemž se zaměřuje zejména na procesy vyhledávání a podpory nových domácích autorů a statut divadelního autora ve společnosti a v divadle
Guy de Maupassant dramaturge
ČECHOVÁ, Monika
Předmětem této práce je představení Guy de Maupassanta, francouzského autora druhé poloviny 19. století, jako dramatika. Hlavním cílem je přiblížit tendence k dramatické tvorbě jinak prozaického autora a sedm jeho dokončených her, které jsou často opomíjeny v kontextu jeho známější tvorby. Tato práce se zabývá celkovým představením povahy a postavení her v díle autora. Prostřednictvím uvedení do dobové historicko-společenské atmosféry, literárních a divadelních tendencí v druhé polovině 19. století a analýzami samotných her, se práce snaží tuto autorovu tendenci vysvětlit a předložit návrh, jak ji vnímat. Nedílnou součást tvoří vybrané úryvky textů her. Poslední část práce přináší pohled na společné rysy her a zamýšlí se nad záměrem a podměty jejich vzniku, autorovým přístupem a uchopením žánru a příčinou jejich obecné neznámosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.