Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Didaktická hra ve 5. ročníku ZŠ
Štěpánková, Pavlína ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Metoda didaktických her je populárním prostředkem moderní pedagogické praxe. Tato práce se zabývá efektivností této metody v těchto pěti zvolených parametrech: zábavnost, přínosnost, zájem o látku, osvojení probírané látky, reflexe na vlastní kompetence. K tomu využívá kombinaci různých postupů, sbírání kvantitativních a kvalitativních dat dotazníkem, měření pomocí kvízu a nestrukturované pozorování. Práce díky tomu naplňuje princip triangulace. Práce má teoretickou a praktickou část. Teoretická východiska jsou čerpána z tuzemských odborných zdrojů na téma didaktické hry a vývojové psychologie. Rozebrán je pojem didaktické hry, dělení didaktických her, vývojová specifika žáka páté třídy a plánování, řízení a vyhodnocení výuky z hlediska učitele. V praktické části jsou nejprve vymezeny výzkumné cíle a otázky, výzkumný soubor, použité metody a etika výzkumu, následuje prezentace výsledků. Výsledková část práce se nejprve zabývá zpracováním kvantitativních dat z anketního šetření, poté zpracováním kvalitativních dat. Výsledkovou část uzavírá prezentace případových studií. Ukázalo se, že navzdory spíše malým rozdílům jsou všechny zkoumané hry velmi efektivním didaktickým nástrojem. Žáci je jednoznačně hodnotí jako zábavné a přínosné, přičemž jsou pro ně především zábavné. Hry probouzeli výrazný zájem o...
Pohlavní soustava ve výuce biologie člověka na střední škole
NAVRÁTILOVÁ, Adéla
Tato diplomová práce se zabývá tématem výuky pohlavní soustavy člověka na středních školách v České republice a ve vybraných německých spolkových zemích, Bavorsku a Sasku. Cílem bylo zjistit rozdíly mezi výukou pohlavní soustavy v těchto konkrétních zemích a navrhnout vlastní výukové jednotky na toto téma a realizovat je v praxi. Rozdíly mezi českou, saskou a bavorskou výukou poskytly kurikulární dokumenty a dotazník rozeslaný mezi učitele z vybraných zemích. České kurikulární dokumenty popisují výuku pohlavní soustavy stručněji než německé a dotazníkové šetření přineslo informace o metodách, které jsou využívány při výuce. V praktické části této práce byly navrženy dvě výukové jednotky na toto téma, obsahující materiály pro studenty a metodická doporučení pro učitele. Obě jednotky byly vyzkoušené v praxi.
Didaktická hra ve výuce první pomoci pro žáky 2. stupně základní školy
PODLEŠÁKOVÁ, Nikol
Cílem této bakalářské práce bylo vytvoření tří autorských didaktických her k tématu první pomoci pro žáky druhého stupně základní školy. Hry byly vytvořeny s cílem osvojení a upevnění znalostí v tématu první pomoci. Autorka práce pomocí her uskutečnila výuku u žáků na druhém stupni základní školy ve městě nacházejícím se v Plzeňském kraji na Šumavě v experimentální skupině v 9. třídě s 15 žáky a naproti tomu ve škole stejné u stejných témat ve skupině kontrolní v 8. třídě s 20 žáky výuku konvenční. Realizace výuky i časová dotace tématu byla u obou skupin prakticky stejná, žáci vyššího ročníku nebyli v tématu první pomoc zvýhodněni předchozí výukou. Autorka práce ve spojitosti s výukou vytvořila test, který žáci vyplňovali těsně před výukou, těsně po výuce a po čtrnácti dnech od výuky (Pretest, Posttest I. a Posttest II.). Další nutnou náležitostí se stal dotazník pro všechny žáky, též vypracovaný autorkou, jež sloužil pro hodnocení výuky a vyučující žáky. Data získaná z testů a dotazníků byla statisticky vyhodnocena. Vyhodnocení Pretestu ukázalo ve skupině kontrolní průměrně dosažený počet bodů 8,70 +- 2,41 s úspěšností 51,2 % a u skupiny experimentální 9,67 +- 2,02 s úspěšností 56,9 %. V Posttestu I. dosáhla skupina kontrolní 15,05 +- 1,39 bodů s úspěšností 88,5 % a skupina experimentální 15,33 +- 1,99 bodů s úspěšností 90,2 %. V Posttestu II. skupina kontrolní obdržela průměrně 13,85 +- 3,47 bodů s úspěšností 81,5 % a skupina experimentální 13,80 +- 2,08 bodů s úspěšností 81,2 %. Pomocí vyhodnocení Studentova testu a testu ANOVA autorka zjistila, že rozdíl mezi výsledky tří testů nebyly vyhodnoceny jako statisticky významné. Studentův test: Pretest - p = 0,83, Posttest I. - p = 0,53 a Posttest II. - p = 0,34 a test ANOVA: p = 0,88. Hodnocení výuky žáky bylo v kontrolní skupině ohodnoceno průměrnou známkou 1,40 +- 0,60 a ve skupině experimentální 1,27 +- 0,57. Rozdíl průměrných hodnot mezi skupinami pomocí Studentova testu nebyl vyhodnocen jako statisticky významný (p = 0,61). Hodnocení vyučující mělo v kontrolní skupině průměrnou známku 1,20 +- 0,52 a ve skupině experimentální 1,07 +- 0,25. Rozdíl průměrů pomocí Studentova testu nebyl statisticky významný (p = 0,74). Přestože aktuálně platný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) pro cílovou skupinu první pomoci nevěnuje příliš pozornosti, žáci školy hlavního proudu probírané téma i způsob předávání informací velmi kladně hodnotili. První dvě hry dokáží žáky donutit přemýšlet nad objektivními situacemi a ve třetí hře se stanou součástí simulací, přičemž si každý žák vyzkouší své autentické chování v dané situaci.
Metoda STEAM ve výuce vybraných témat biologie člověka na 2. stupni základní školy
NEUBAUEROVÁ, Marcela
Cílem diplomové práce bylo vytvoření šesti autorských didaktických her obohacených prvky STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) pro žáky 2. stupně základní školy a jejich ověření v praxi. Čtyři didaktické hry byly primárně vytvořeny za účelem osvojení znalostí (téma kosterní soustava, svalová soustava a oběhová soustava) a dvě didaktické hry byly vytvořeny za účelem upevnění znalostí. Ověření vytvořených didaktických her proběhlo na základní škole hlavního proudu, která se nachází v jihočeském městě s počtem obyvatel okolo 100 tisíc. Ověření v praxi proběhlo pomocí pretestu, posttestu I a posttestu II. V návaznosti byla vybraným žákům zadána samostatná příprava vlastních her s využitím herních principů, kterými ve výuce prošli (využití všech prvků STEAM).
Výuka tématu endokrinní soustava člověka na 2. stupni základní školy
KLOKOČKOVÁ, Markéta
Cílem bakalářské práce bylo vytvoření pěti autorských didaktických her k tématu endokrinní soustavy člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Didaktické hry byly vytvořeny s cílem upevnit základní znalosti a osvojit si rozšiřující a doplňkové znalosti. Výuka prostřednictvím didaktických her a výuka konvenční proběhla na základní škole hlavního proudu, která se nachází ve Středočeském kraji, ve městě s počtem obyvatel 1 až 8 tisíc po domluvě s vedením školy a vyučujícím předmětu. Testování v kontrolní a experimentální skupině proběhlo pomocí pretestu, posttestu I. a posttestu II.
Vzdělávací počítačová hra, její tvorba a využití při procvičování značek chemických prvků
NOVÁK, Zbyněk
Bakalářská práce se zabývá tvorbou a využitím vzdělávací počítačové hry (kvízové hry) při výuce anorganické chemie, konkrétně při procvičování značek chemických prvků, především u žáků druhého stupně základních škol a nižšího stupně víceletých gymnázií. Didaktická hra si klade za cíl motivovat a aktivizovat žáky, stejně jako rozvíjet mezipředmětové vztahy. Žáci se atraktivní kvízovou formou seznamují nejen s přírodovědnými poznatky, ale i s poznatky praktickými a všeobecnými.
Vzdělávací počítačová hra, její tvorba a využití při výuce geochemie
BARTŮŠKOVÁ, Jenifer
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu a využití vzdělávací počítačové hry při výuce geochemie na druhém stupni základních škol. Cílem této hry je žákům atraktivní formou zprostředkovat odpovídající znalosti, rozvíjet mezipředmětové vztahy, jejich vnitřní motivaci a klíčové kompetence. Děj hry je zasazen do známých šumavských lokalit, s jejichž zeměpisnými a historickými zajímavostmi je hráč v průběhu hry seznámen. Teoretická část je zpracována na základě analýzy odborné literatury. Tyto poznatky jsou teoretickým rámcem pro navazující praktickou část, ve které je výuková hra vytvořena a ověřena v praxi. Výzkumné šetření proběhlo online formou a jeho výsledky jsou v závěrečné části práce diskutovány. Na základě zpětné vazby žáků byly navrženy možné úpravy testovací verze hry.
Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ
PÍŠA, Adam
Bakalářská práce s názvem "Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ" popisuje možnost vzdělávat žáky ve vybraných hodinách fyziky formou hry. Práce se zaměřuje zejména na osvěžení základních poznatků z jednotlivých fyzikálních disciplín, nutných ke správnému pochopení probírané látky na středních školách. V první části se budeme věnovat zejména teoretickému popisu her, jejímu konceptu, důležitých aspektů a vlastností. Dále bude představen výčet použitých částí fyziky s krátkým komentářem, proč byla tato část vybrána a která konkrétní témata se objeví v druhé části. Druhá část obsahuje ukázky jednotlivých didaktických her s fyzikální tématikou, ve kterých jsou používány fyzikální disciplíny popisované výše. Jako poslední hra je uvedena "hra na hrdiny", která je určena pro budoucí absolventy základních škol jako hravá forma zopakování si fyzikálních poznatků nabytých při hodinách fyziky. Závěrem dojde ke zhodnocení průběhu vytváření této práce, očekávaných výsledků a shrnutí představených názorů.
Didaktická hra ve výuce fylogeneze a etnické antropologie
TUROŠÍKOVÁ, Nicola
Cílem této bakalářské práce bylo vytvoření tří autorských didaktických her k tématům fylogeneze člověka a etnická antropologie. Ověření her probíhalo ve dvou paralelních osmých třídách běžné základní školy. Před výukou žáci vyplnili pretest, jehož výsledky ukázaly, že se třídy statisticky významně neliší svými znalostmi ke zvoleným tématům. Náhodně byla vybrána třída, ve které probíhala výuka prostřednictvím didaktických her (experimentální skupina), druhá třída byla vyučována klasickým způsobem (kontrolní skupina). V tentýž den po výuce žáci vyplnili posttest I a měsíc od výuky posttest II, jednalo se vždy o stejný nestandardizovaný didaktický test.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.