|
Vtip na základní škole
Pejchalová, Michaela ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
česky Diplomová práce se zabývá problematikou vtipů u dětí na základní škole. Jejím cílem je zmapovat, na jakém principu dětský vtip funguje a jak se vyvíjí napříč ročníky základní školy. Práce je konstruována jako empirický výzkum kvalitativního rázu s transverzálním přesahem. Data byla získána pomocí kvalitativních metod, a to skupinovým rozhovorem a analýzou artefaktů (vtipů). Poté byla analyzována (kvalitativně i kvantitativně) a interpretována. Následně byla provedena komparace s odbornou literaturou. Samotný text práce má tři hlavní části. Teoretická východiska pracují s konceptem Sigmunda Freuda, Marthy Wolfenstein, kognitivních psychologů a lingvistů. Druhá část práce popisuje metodologii výzkumu a analýzu dat. Výsledkem práce je kategorizační schéma způsobů konstrukce pointy dětského vtipu, podané do souvislosti s vývojovými tendencemi a genderovými rozdíly napříč ročníky základní školy. Třetí část práce, diskuze, pak přináší shrnutí a propojení odborné literatury se závěry empirického výzkumu. Přínosem studie je odhalení specifik dětského vtipu z hlediska jeho formální stránky, a to konkrétně v prostředí české základní školy. Druhým ziskem je vytvoření komplexního pohledu na vývoj mechanismu dětského vtipu průřezově skrz celou školní docházku.
|
|
Vtip na základní škole
Pejchalová, Michaela ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
česky Diplomová práce se zabývá problematikou vtipů u dětí na základní škole. Jejím cílem je zmapovat, na jakém principu dětský vtip funguje a jak se vyvíjí napříč ročníky základní školy. Práce je konstruována jako empirický výzkum kvalitativního rázu s transverzálním přesahem. Data byla získána pomocí kvalitativních metod, a to skupinovým rozhovorem a analýzou artefaktů (vtipů). Poté byla analyzována (kvalitativně i kvantitativně) a interpretována. Následně byla provedena komparace s odbornou literaturou. Samotný text práce má tři hlavní části. Teoretická východiska pracují s konceptem Sigmunda Freuda, Marthy Wolfenstein, kognitivních psychologů a lingvistů. Druhá část práce popisuje metodologii výzkumu a analýzu dat. Výsledkem práce je kategorizační schéma způsobů konstrukce pointy dětského vtipu, podané do souvislosti s vývojovými tendencemi a genderovými rozdíly napříč ročníky základní školy. Třetí část práce, diskuze, pak přináší shrnutí a propojení odborné literatury se závěry empirického výzkumu. Přínosem studie je odhalení specifik dětského vtipu z hlediska jeho formální stránky, a to konkrétně v prostředí české základní školy. Druhým ziskem je vytvoření komplexního pohledu na vývoj mechanismu dětského vtipu průřezově skrz celou školní docházku.
|