Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Skákající jazykové modely
Ošmera, Lubomír ; Kocman, Radim (oponent) ; Meduna, Alexandr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je návrh a výzkum nových verzí skákajících automatů a gramatik.  Nové verze jsou zaměřeny primárně na aplikace v bioinformatice - DNA computingu. Práce zkoumá jejich vyjadřovací sílu a další vlastnosti navržených modelů a porovnává je s již existujícími modely teoretické informatiky. Následně demonstruje praktické aplikace, konkrétně aplikace pro detekci aminokyselin a proteinů uvnitř DNA sekvence a provádí porovnání s již existujícími nástroji v DNA computingu, jako jsou například Markovy pravděpodobnostní modely.
Digitální technologie - tvorba didaktických materiálů pro 2. stupeň ZŠ
Šmíd, Radek ; Brom, Cyril (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent)
V roce 2023 začala v České republice platit revize rámcového vzdělávacího programu. Hlavní změnou bylo nahrazení vzdělávací oblasti Informační a komu- nikační technologie oblastí Informatika. Nové učivo bylo podpořeno vytvořením mnoha vzdělávacích materiálů. Nejméně dostupných materiálů se ale věnovalo části "Digitální technologie". V této práci jsme vytvořili nové materiály, které tento nedostatek pomohly částečně vylepšit. Konkrétně jde o čtyři listy, které vysvětlují strukturu a principy fungování internetu. Listy lze například rozdat žákům nebo vytisknout jako plakát do třídy. Ověřování didaktických kvalit listů proběhlo ve dvou fázích: během individuálních rozhovorů a v rámci hromad- ného testování. Během tvorby jsme listy ukázali patnácti druhostupňovým žá- kům v rámci individuálního rozhovoru. Žáci nejprve pomocí metody think aloud popsali, co vidí. Pak byli dotazováni na informace obsažené v listech. Přepisy rozhovorů s žáky jsme využili k vylepšení srozumitelnosti materiálů. Při hro- madném testování jsme hotové listy rozdali k prostudování (20 minut) vzorku 92 žáků (11-14 let). Znalosti žáků jsme ověřili pomocí pre a post testů. Sta- tistická analýza výsledků odhalila pozitivní vliv prostudování listů na znalosti studentů (d = 0,5; p < 0,001). Materiály jsou v příloze práce. Jsou...
Rozvoj algoritmického myšlení na střední škole pomocí programovatelných robotických systémů
Černý, Ondřej ; Jeřábek, Tomáš (vedoucí práce) ; Štípek, Jiří (oponent)
This thesis explores the use of educational robots in algorithmic thinking development on a high school student level. In the first part of this thesis the foundational materials from various authors are examined. The approaches to the teaching of algorithmic thinking are analysed, current positions are defined, and possible future developments are proposed in accordance with the requirements of the curricular documents. The work first defines the general theoretic concepts and then moves on to specific technical solutions of the individual robotic systems. The aim is to identify the most effective robotic system for our specific teaching purposes. The second part of the paper presents 8 teaching lessons employing the robotic system EDISON. These lessons were carried out in a high school in Usti nad Labem. The lessons were analysed, and the effectiveness was verified using the action research methodology. The summary of the methodological notes could be the necessary sources for another teacher using this educational tool. KEYWORDS algorithmic thinking, algorithmic structures, computer science, educational robotics, educational coding
Skákající jazykové modely
Ošmera, Lubomír ; Kocman, Radim (oponent) ; Meduna, Alexandr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je návrh a výzkum nových verzí skákajících automatů a gramatik.  Nové verze jsou zaměřeny primárně na aplikace v bioinformatice - DNA computingu. Práce zkoumá jejich vyjadřovací sílu a další vlastnosti navržených modelů a porovnává je s již existujícími modely teoretické informatiky. Následně demonstruje praktické aplikace, konkrétně aplikace pro detekci aminokyselin a proteinů uvnitř DNA sekvence a provádí porovnání s již existujícími nástroji v DNA computingu, jako jsou například Markovy pravděpodobnostní modely.
Možnosti aplikace konstruktivistických přístupů v rámci výuky informatických předmětů na základní škole
Feber, Martin ; Štípek, Jiří (vedoucí práce) ; Rambousek, Vladimír (oponent)
Předmětem diplomové práce je zkoumání možností aplikování konstruktivistických přístupů ve výuce informačních předmětů na základní škole, resp. V 1. - 4. ročníku víceletého gymnázia. Práce mapuje současnou situaci na školách ve výuce informatiky. Zahrnuje hlavní teoretická východiska konstruktivismu včetně souboru doporučení, principů a principů pro výuku vybraného oboru informatiky. Tyto teoretická východiska ověřuje akčním výzkumem v rámci praktické výuky počítačové grafiky.
ITAT 2014. Information Technologies - Applications and Theory. Part II
Kůrková, Věra ; Bajer, Lukáš ; Peška, L. ; Vojtáš, P. ; Holeňa, Martin ; Nehéz, M.
ITAT 2014. Information Technologies - Applications and Theory. Part II. Prague : Institute of Computer Science AS CR, 2014. 145 p. ISBN 978-80-87136-19-5. This volume is the second part of the two-volume proceedings of the 14th conference Information Technologies – Applications and Theory (ITAT 2014), which was held in Jasná, Demänovská Dolina, Slovakia, on September 25–29, 2014. ITAT is a computer science conference with the primary goal of exchanging information on recent research results. Overall, 51 papers were submitted to all conference tracks. This volume presents papers from the workshops and an extended abstract of a poster. Three specialized workshops were held as a part of the conference: Data Mining and Preference Learning on Web, Computational Intelligence and Data Mining, and Algorithmic Aspects of Complex Networks Analysis.
ITAT 2014. Information Technologies - Applications and Theory. Part I
Kůrková, Věra ; Bajer, Lukáš
ITAT 2014. Information Technologies - Applications and Theory. Part I. Prague : Institute of Computer Science AS CR, 2014. 101 p. ISBN 978-80-87136-18-8. This volume is the first part of the two-volume proceedings of the 14th conference Information Technologies – Applications and Theory (ITAT 2014). The conference was held in Jasná, Demänovská Dolina, Slovakia, on September 25–29, 2014. ITAT is a computer science conference with the primary goal of exchanging information on recent research results between Czech and Slovak scientific communities, and it presents a platform for young researchers and PhD students to start new collaborations. This year, it was held in parallel with two collocated conferences Datakon and Znalosti with which it shared some invited plenary talks and a poster session. Overall, 51 papers were submitted to all conference tracks. This volume presents 16 papers of the main track, which were selected by the program committee based on at least two reviews by the program committee members. Papers from the three workshops and extended abstracts of posters are included in the second volume.
Informatické vzdělávání v oblasti středních škol nezaměřených na výuku informatiky
Waldmannová, Lenka ; Marešová, Zdena (vedoucí práce) ; Pavlíčková, Jarmila (oponent)
Cílem práce je analyzovat výuku informatiky na středních školách v České republice, které nejsou zaměřeny na informatické vzdělávání. Pro analýzu je prvořadá legislativa České republiky, ale také poznatky z praxe. Hlavní oblastí zájmu je tvorba Rámcových vzdělávacích programů a jejich aplikace na školách dle Školního vzdělávacího programu. Problematika je také velmi úzce spjata s otázkou státní maturity a její realizací. Zdrojem informací pro tvorbu analýzy jsou legislativní dokumenty vydané Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky -- např. Bílá kniha (Národní program rozvoje vzdělávání), Rámcové vzdělávací programy pro jednotlivé obory středních škol, Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky -- Informatika základní úroveň obtížnosti/ vyšší úroveň obtížnosti. Data z praxe jsou získána formou dotazníků, které byly rozeslány na střední školy po České republice, v některých školách proběhla i osobní návštěva. Následné zpracování získaných dat by mělo vést k jasným závěrům a vyvození doporučení pro změny v oblasti výuky informatiky na středních školách.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.