| |
|
Pozdně gotické architektonické sochařství na Hrádku v Kutné Hoře
Matějka, Milan ; Ottová, Michaela (vedoucí práce) ; Macek, Petr (oponent)
Práce se zabývá pozdně gotickým kamenosochařským fondem na Hrádku v Kutné Hoře, sídla významného kutnohorského podnikatele. Po zhodnocení dosavadního bádání následuje kapitola o Janu Smíškovi z Vrchovišť a snaží se o vyhodnocení jeho osobnosti jako objednavatele. Čtvrtá kapitola se věnuje stavební historii Hrádku, kterou pro tento účel pouze shrnuje. V části Pozdně gotické architektonické sochařství na Hrádku se práce zabývá detailními popisy jednotlivých skulptur a pokouší se o formání analýzu. U složitějšíchí celků se pokoušío kulturně-historický výklad. V závěru práce dělí jednotlivá díla do skupin na základě kvalitativních a formálních kritérii. KLÍČOVÁ SLOVA Hrádek, Jan Smíšek z Vrchovišť, Kutná Hora, pozdní gotika, architektonické sochařství, Briccius Gauske ze Zhořelce
|
|
Architektonická skulptura chrámu Matky Boží před Týnem na Starém městě pražském v lucemburském období
Peroutková, Jana ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Hlobil, Ivo (oponent)
Magisterská práce zabývající se architektonickou skulpturou chrámu Matky Boží před Týnem v lucemburském období je postavena na základech práce bakalářské, jež zhodnotila dostupnou odbornou literaturu především českých badatelů, prameny, restaurátorské zprávy a stavebně historické průzkumy zabývající se touto památkou. Téma bakalářské práce zaměřené zejména na ikonografické souvislosti zdobných konzol severního bočního portálu chrámu nová studie rozšiřuje na celý soubor kamenné skulptury chrámu sledovaného období. Práce si klade za cíl zhodnocení dostupné zahraniční literatury, revizi ikonografie, stylové roviny a datování celého souboru, a to i na základě spolupráce na nově otevřeném stavebně-historickém průzkumu vedeném NPÚ. Následně bude sochařský soubor Týnského chrámu podroben komparaci s dobově a stylově příbuznými památkami v Čechách i zahraničí. Práce se zaměří na formální, stylovou a ikonografickou analýzu, novou archivní rešerši, na obnovený stavebně-historický a restaurátorský průzkum. Cílem magisterské práce je revize datace, stylové a ikonografické roviny památky, která svým nesourodým výrazem dala prostor k velmi odlišným uměleckohistorickým hodnocením.
|
| |
| |