Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zobrazování Venuše v renesančním umění pod vlivem antického umění
Hloušková, Markéta ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na vyobrazování mytologické bohyně Venuše v italském renesančním umění. V úvodu je rozebráno antické umění a jeho vliv na umění renesanční. Dále je vysvětlen význam řecké a římské mytologie a počátek vzniku mýtu o bohyni Venuši. Klíčovým bodem je mistrovské malířské dílo vytvořené Sandrem Botticellim - "Zrození Venuše", které je zde historicky a formalisticky rozebráno. Cílem této práce je zmapovaní renesančních uměleckých děl, ve kterých se odráží tato tématika. Klíčová slova Antické umění, Itálie, Mytologie, Neoplatonismus, Renesance, Renesanční umění, Sandro Botticelli, Venuše, Zrození Venuše, Ženský ideál
Zobrazení vegetace v římském a raně křesťanském umění a její symbolický význam
Zvířecí, Petra ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
a klíčová slova Diplomová práce pojednává o vyobrazení vybraných druhů rostlin v římském a raně křesťanském umění a dále stručně o nejvýznamnějších prvcích florálního ornamentu a jejich vývoji. Dále se práce věnuje symbolickému významu vegetace v souvislosti s náboženstvím a mýtickou tradicí. První a druhá kapitola se zabývá zobrazením bylin a stromů (keřů) především na freskách, mozaikách a reliéfní skulptuře, třetí část pak pojednává o vegetací inspirovaném ornamentu. Ve třetí kapitole je pozornost věnována hlavním prvkům rostlinného ornamentu: palmetě, rosetě a akantu. U některých rostlin jsou pro lepší objasnění důvodu jejich zobrazování a symbolismu zmíněny i příklady vyobrazení z dřívějších období (starověký Egypt, Řecko). Práce čerpá z děl antických autorů, v oddílech týkajících se křesťanství pak především z Bible a apokryfních evangelií, jakož i z novodobých děl vztahujících se k problematice. Cílem práce je postihnout rozdíly v symbolickém významu rostlin po příchodu křesťanské víry - zda tyto rostliny byly i nadále vyobrazovány v umění, popřípadě v jakém kontextu.
Iconography of river and sea monster in the Greek and Roman Art
Odler, Ján ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Táto práca sa zaoberá ikonografiou riečnych a morských monštier v antickom umení. Práca je rozdelená do piatich kapitol. Prvá kapitola sa venuje mytológii riečnych a morských božstiev, konkrétne štyrom vybraným príkladom (Acheloos, Ketos, Nereus a Tritón). Druhá až piata kapitola sa venuje postupne každému z božstiev. Každá kapitola okrem prvej je rozdelená podľa materiálu s ikonografickými prameňmi, na vázy, gemy, mince, reliéfy, plastiky, sarkofágy, atď. V týchto kapitolách sú uvedené príklady zobrazení, ktoré sú podrobne opísané. Uvádzajú sa hlavne tie, ktoré sa odlišujú. Na konci každej kapitoly okrem prvej je zhrnutie, v ktorom sú pramene porovnávané. Sú v ňom opísané rozdiely v spôsoboch zobrazovania na prameňoch.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.