Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tvrdohlavé Marie: Životní příběhy žen "generace okouzlené vědou"
Římanová, Jana ; Pešek, Jiří (vedoucí práce) ; Lenderová, Milena (oponent) ; Vaněk, Miroslav (oponent)
disertační práce Tvrdohlavé Marie: životní příběhy žen "generace okouzlené vědou" Jana Římanová, 2023 Disertační práce zkoumá životní příběhy významných českých vědkyní, které dokončily vysokoškolské studium v 60. letech. Hlavním těžištěm práce je analýza deseti biografických rozhovorů vedených metodou orální historie. Ústředním cílem výzkumu bylo zodpovědět otázku, co vedlo k tomu, že se těchto deset žen dokázalo úspěšně prosadit v dlouhá staletí muži dominovaném akademickém prostředí. Práce tak zkoumá okolnosti původu, životní strategie a zlomové momenty, které ovlivnily kariéry těchto významných osobností české vědy. Rozhovory přináší intimní vhled do životů těchto žen a zohledňují tak i osobní linie jejich příběhů, které měly nesporně významný vliv na jejich kariéru avšak v obvykle veřejně publikovaných vědeckých biografiích bývají často vynechávány. Mezi závěry výzkumu patří následující teze: Zásadní pro úspěšnou vědeckou dráhu těchto žen byla podpora rodiny a mentorů na cestě k vysokoškolskému vzdělání. Zcela zásadní byla role vedoucího disertační práce a to zda ženám pomohl k jejich prvnímu akademickému zaměstnání. Generace, které v dětství sledovaly pokusy o průzkum vesmíru a promovaly v 60. letech byly fascinovány vědou více než kterékoli jiné. Ženy této generace neměly možnost se v době...
Zvládání pandemie Covid-19 u akademických pracovnic-matek
Procházková, Barbora ; Cidlinská, Kateřina (vedoucí práce) ; Hrešanová, Ema (oponent)
Diplomová práce se zabývá zvládáním pandemie COVID-19 u akademických pracovnic - matek. Cílem práce je zjistit, jak se akademičky vypořádávaly s globální krizí v souvislosti se skloubením osobního a profesního života. Práce zohledňuje kritéria akademické excelence, zkoumá, zda se zvládání pandemie lišilo u akademických pracovnic, jež dosahují kritérií akademické excelence, a těch, jež jich nedosahují. Navíc práce mapuje akademickou práci v době pandemie COVID-19 ve dvou odlišných vědních oblastech (STEM a SSH) a současně i ve dvou typech akademických institucí: VVŠ a AV ČR. Pro dosažení výzkumných cílů bylo využito kvalitativní metodologie, specificky polostrukturovaných rozhovorů, které umožnily identifikovat stěžejní faktory, jež měly vliv na zvládání pandemie u akademických pracovnic - matek. Metoda zároveň umožnila získat informace ke komparaci předem stanovených kategorií. Výzkumné šetření odhalilo celkem tři dimenze, které se společně podílejí na schopnosti akademiček vypořádat se s pandemickou situací. Jedná se o osobnostní, rodinou a profesní dimenzi, jež se navzájem ovlivňují a jsou spolu provázány. Akademická excelence a dosahování jejích kritérií nehrálo ve zvládání pandemie roli. Akademické pracovnice působící v oblasti STEM a SSH se potýkaly s obdobnými problémy, které však měly...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.