Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)
Razáková, Věra ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Diplomová práce "Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)" se zabývá událostmi, které vedly ke zkáze Jeruzalémského chrámu. Jedná se o analýzu textů zaměřenou na zmapování příčin zániku Prvního chrámu v biblickém textu. Práce sleduje vznik a formování B-žího lidu, lidu Izraele, na vybraných textech Tanachu. Zachycuje četná a opakovaná varování před porušováním Zákona (Tóry), který lid Izraele přijal na Sinaji. Tato varování přicházejí od Hospodina skrze proroky, kteří jsou jeho ústy. Přichází odpuštění od Hospodina milosrdného a tresty od Hospodina spravedlivého. Snahy o návrat k Hospodinu (tšuva) a pokusy o náboženské reformy se střídají s odpadlictvím, zapomínáním či přímo odmítáním Zákona, tolerováním i přímou podporou modloslužby. Jádrem této práce je analýza a reflexe tématu zkázy Jeruzalémského chrámu v textech Tanachu, a to s důrazem na pokus o identifikaci možných příčin této události, tak jak jsou v textu vyjádřeny. Jeruzalémským chrámem je míněn institut centralizovaného kultu ve své vrcholné fázi. Tato práce se snažila zachytit události, činitele a příčiny, které vedly až k samotnému zničení Prvního (Šalamounova) chrámu v Jeruzalémě, tak jak jsou zachyceny v textech Tanachu. Zkoumání biblického textu je velice komplexní činnost a v rámci diplomové práci (tj. v práci...
Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)
Razáková, Věra ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Diplomová práce "Jeruzalémský chrám a jeho zkáza (zpracování tématu v Tanachu)" se zabývá událostmi, které vedly ke zkáze Jeruzalémského chrámu. Jedná se o analýzu textů zaměřenou na zmapování příčin zániku Prvního chrámu v biblickém textu. Práce sleduje vznik a formování B-žího lidu, lidu Izraele, na vybraných textech Tanachu. Zachycuje četná a opakovaná varování před porušováním Zákona (Tóry), který lid Izraele přijal na Sinaji. Tato varování přicházejí od Hospodina skrze proroky, kteří jsou jeho ústy. Přichází odpuštění od Hospodina milosrdného a tresty od Hospodina spravedlivého. Snahy o návrat k Hospodinu (tšuva) a pokusy o náboženské reformy se střídají s odpadlictvím, zapomínáním či přímo odmítáním Zákona, tolerováním i přímou podporou modloslužby. Jádrem této práce je analýza a reflexe tématu zkázy Jeruzalémského chrámu v textech Tanachu, a to s důrazem na pokus o identifikaci možných příčin této události, tak jak jsou v textu vyjádřeny. Jeruzalémským chrámem je míněn institut centralizovaného kultu ve své vrcholné fázi. Tato práce se snažila zachytit události, činitele a příčiny, které vedly až k samotnému zničení Prvního (Šalamounova) chrámu v Jeruzalémě, tak jak jsou zachyceny v textech Tanachu. Zkoumání biblického textu je velice komplexní činnost a v rámci diplomové práci (tj. v práci...
Ikonografie a tradiční židovské prameny díla Marca Chagalla: vitraje v nemocnici Hadasa Ejn Kerem v Jeruzalémě
Glacová, Denisa ; Sládek, Pavel (vedoucí práce) ; Boušek, Daniel (oponent)
Cílem práce je rozbor zdrojů a symboliky vitrají Marca Chagalla (1887-1985) v synagoze fakultního zdravotnického centra Hebrejské univerzity Hadaśa v Jeruzalémě. První kapitola pojednává o historii vitrají, jejich vzniku, výstavách oken v Paříži a New Yorku, kde byly původně představeny veřejnosti, i okolnostech samotné instalace v Jeruzalémě. Druhá kapitola se podrobně věnuje námětu oken, tedy tzv. dvanácti izraelským kmenům, jejich postavení a charakteristice v jednotlivých knihách biblického kánonu. Poslední kapitola si klade za cíl představit ikonografii Jeruzalémských oken. V podkapitolách určených jednotlivým vitrajím identifikujeme zobrazenou symboliku a rozšiřujeme ji o Chagallovy zdroje z rabínské literatury, východoevropské lidové kultury apod. Práce je také doplněna o obrazovou přílohu, která obsahuje fotografie vitrají a schéma jejich umístění v synagoze, čímž pomáhá lepší orientaci v práci. V závěru se práce snaží shrnout Chagallovy inspirační zdroje a sumarizovat tak hlavní prameny celého díla.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.