Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam epigenetických mechanismů při rozvoji drogové závislosti
Durdilová, Marie ; Novotný, Jiří (vedoucí práce) ; Janoušková, Alena (oponent)
Zneužívání návykových látek je celosvětově velice rozšířené a nese s sebou řadu negativních dopadů, jak na jednotlivce, tak na okolí. Na některé látky může vznikat závislost již po několika dávkách, u jiných látek to může být záležitost dlouhodobějšího charakteru. Výsledek je ale vesměs podobný, a to takový, že se prioritou v životě daného člověka stává daná droga nebo činnost. Tato změna priorit souvisí se zvýšenou produkcí dopaminu v důsledku působení dané látky na mozek, a modulací okruhů odměny v mozku. Změny propojení a vzrušivosti neuronů v mezolimbickém a mezo- kortikolimbickém dopaminergním systému vedou ke vzniku a udržování závislosti. Tyto změny na neuronální úrovni jsou v organismu udržovány pomocí epigenetických remodelací chromatinu. Vzorec epigenetických modifikací, charakteristický pro určitý typ zneužívané látky, může být předáván do další generace a tím tak zvyšovat potenciál rozvoje závislosti u potomků. Výzkumy epigenetických modifikací, spojených se závislostí, nám poskytují hlubší porozumění neurofyziologickým změnám doprovázejících drogovou závislost. Zároveň otvírají otázku dalších možností léčby drogové závislosti zacílením na epigenetické modifikace udržující a charakterizující danou závislost.
Povědomí žáků vybraných středních škol na Jindřichohradecku o účincích a rizicích zneužívání stimulačních návykových látek
Jirušková, Vendula ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena především na problematiku stimulačních návykových látek. teoretické části je charakterizováno zdraví, vývoj osobnosti v ní spojená, primární prevence a léčba závislosti u adolescentů. Nejrozsáhlejší kapitola je věnována charakteristice stimulačních návykových látek, vybraným zástupcům a jejich účinkům a rizikům. Praktická část se věnuje především vlastnímu výzkumu, který analyzuje povědomí žáků maturitních ročníků středních škol v Jindřichově Hradci o účincích a rizicích zneužívání stimulačních návykových látek. Pomocí metody kvantitativního výzkumu jsou naplněny cíle a zodpovězeny výzkumné otázky této diplomové práce. Jako výzkumný nástroj byl zvolen aný kvantitativní dotazník, který byl tvořen přes Microsoft Forms a byl šířen v podobě, Celkově se výzkumného šetření zúčastnilo 104 žáků maturitních ročníků ze 4 středních škol Jindřichově Hradci. Zapojily se všechny školy, které byly osloveny. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že žáci základní povědomí o stimulačních návykových látkách sice mají, ale podrobnější znalosti jim chybí. Z výsledků také vyplývá, že primární prevence proti zneužívání stimulačních návykových látek není dostatečná, a to ani z pohledu samotných žáků. závěru diplomové práce je představen didaktický (pedagogický) výstup v podobě projektového dne na téma...
Využití výživových suplementů v jednotlivých sportovních odvětvích
Weiser, Martin ; Hájková, Jana (vedoucí práce) ; Svobodová, Irena (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, které potravní doplňky si sportovci silových a vytrvalostních sportovních odvětví vybírají a jaký mají pro danou volbu důvod. Teoretická část práce charakterizuje 8 vybraných sportovních odvětví z hlediska struktury sportovního výkonu. Dále je tu uvedena problematika potravních doplňků a jejich dělení, legislativa či obecné doporučení pro užívání ve sportu. Poslední kapitola se zabývá požadavky pro užívání potravních doplňků v jednotlivých obdobích s ohledem na typ sportovního odvětví. Výzkumná část práce již konkrétně zjišťuje analýzu výživové strategie sportovců v oblasti potravních doplňků u zmíněných silově a vytrvalostně zaměřených sportovních disciplín pomocí dotazníkové metody. Výzkum je podepřen o rozhovor s odborníkem přes sportovní výživu a spoluprací s pracovníky Centra sportu Ministerstva vnitra.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.