Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Úloha dětské sestry v oblasti očkování
SMETANOVÁ, Lucie
Současný stav: V současné době se můžeme častěji setkat s rodiči, kteří odmítají očkování pro své dítě. Pro jiné rodiče není jednoznačné, jak se mají zachovat v nabídce standardních i nadstandardních očkování. Nemají dostatek informací, anebo mají příliš mnoho informací, mnohdy účelových, mnohdy nepřesných, anebo naopak sice odborných, avšak širší veřejnosti nesrozumitelných. Cílem práce: Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakou současnou roli dětská sestra zastupuje v procesu očkování, zároveň také posoudit její roli při poskytování informací rodičům, identifikovat překážky se kterými se dětské sestry setkávají při očkování a v neposlední řadě posoudit úroveň informovanosti rodičů o očkování. Metodika: Pro výzkumnou část bakalářské práce byla využita kombinovaná kvalitativně-kvantitativní metoda sběru dat. Pro kvantitativní výzkum byly použity nestandardizované dotazníky. Dotazníky byly šířeny prostřednictvím sociálních sítí a také v papírové formě v Jihočeském kraji. V rámci dotazníkového šetření bylo získáno a zpracováno 215 dotazníků. Kvalitativní analýza byla provedena pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovorů se zúčastnily sestry pracující v primární péči u PLDD v Českých Budějovicích a Třeboni. Výsledky: Z kvantitativní části výzkumného šetření bylo zjištěno, že informovanost rodičů je vysoká, rodiče si často i samy hledají informace o očkování. Z celého počtu 215 respondentů neočkuje pouze 6 (3 %) respondentů. Největšími důvody k neočkování jsou obavy z reakce. S tímto souvisí také otázka ohledně strachu z nežádoucích účinků, na kterou z 215 respondentů 111 (52 %) zodpovědělo, že obavy mají. Dětské sestry hrají velmi důležitou roli v procesu očkování od edukace, přes skladování, přípravu, aplikaci vakcíny až po sledování dítěte po očkování. Z kvalitativního šetření bylo vyhodnoceno, že klíčová role dětské sestry spočívá právě v edukaci jak dětí, tak i dospělých. S tímto souhlasí také výsledky kvantitativního šetření. Závěr: Závěrem je důležité říci, že očkování se stává poslední dobou velmi diskutovaným tématem. Je velice důležité nepřestávat s osvětou očkování. Edukace rodičů je proto velmi důležitá a mělo by se s ní začít co nejdříve.
Edukační role sestry pracující v primární péči
MARKOVÁ, Monika
Diplomová práce se zabývá edukační rolí sestry pracující v primární péči. Edukace je výchova a vzdělávání jedince, jejíž cílem je změna jeho chování, postojů, jednání a názorů. Primární péče je komplexní a koordinovaná péče. Je souborem činností, které jsou zaměřeny převážně na prevenci, podporu zdraví, ale i na léčbu, ošetření a vyšetření. Na sestru v primární péči jsou kladeny vysoké nároky v oblasti správného a plynulého chodu ordinace, administrativy nebo provádění výkonů. Prvním cílem diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem sestry pracující v primární péči edukuji a motivují své pacienty ke změně životního stylu. Druhým cílem bylo zjistit v jakých oblastech nejčastěji sestra edukaci provádí. Praktická část je zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor je tvořen dvanácti sestrami, které pracují v ordinacích praktických lékařů pro dospělé. Data byla sbírána pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Sestrám bylo položeno 33 otázek, které byly zaměřeny na edukaci pacienta. Na základě rozhovorů a sesbíraných dat byly výsledky zpracovány otevřeným kódováním do šesti kategorií. Z výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že se sestry pracující v primární péči nedrží žádného edukačního procesu ani nemají stanovený žádný edukační plán, spíše čerpají ze svých zkušeností. Bylo také zjištěno, že sestry nemají na pacienta dostatek času ani řádné edukační prostředí, ve kterém by mohly edukaci provádět. Dle výsledků bylo zjištěno, že sestry nejčastěji edukují pacienty o problematice diabetu mellitu, hypertenze, obezity, preventivního očkování nebo zvýšeného cholesterolu. Aktuálním problémem, k měsíci březnu 2024, kdy byl prováděn sběr dat, byla edukační činnost sester zaměřena na problematiku černého kašle. Na základě zjištěných výsledků je vytvořen podklad semináře pro sestry pracující v ordinacích praktických lékařů. Seminář je zaměřen na provádění efektivní edukace pacientů sestrou pracující v ordinaci praktického lékaře pro dospělé.
Vývoj postavení praktických lékařů v českém zdravotním systému
Jiras, Jan ; Kotherová, Zuzana (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Tato akademická práce se zabývá komplexní analýzou postavení praktických lékařů v rámci českého zdravotního systému. Důraz je kladen na srovnání perspektiv tří generací praktických lékařů, což zahrnuje mediky v procesu výběru specializace, praktické lékaře ve středním věku a praktické lékaře blížící se předdůchodovému věku. Cílem této práce je prozkoumat historický vývoj postavení praktických lékařů a získat podrobný vhled do jeho silných a slabých stránek. Dále se práce zaměřuje na identifikaci klíčových faktorů, které mohou ovlivnit toto postavení v průběhu času. V neposlední řadě je zde také hodnocení, zda současná reforma zdravotnictví odpovídá na aktuální problémy a výzvy, kterým čelí jak současní, tak budoucí praktičtí lékaři.
Actors of primary care in Slovakia
Gregorík Baldovská, Alžbeta ; Kotherová, Zuzana (vedoucí práce) ; Kopsa Těšinová, Jolana (oponent)
Práca sa venuje primárnej starostlivosti na Slovensku. Prostredníctvom analýzy pološtruktúrovaných rozhovorov s významnými aktérmi zdravotnej politiky, ale aj bežnými lekármi, analyzuje postoje týchto aktérov, identifikuje vzorce, ktoré sa z ich vyjadrení vynorili, podrobuje ich vzájomnej konfrontácií, nachádza zhody a spojenectvá a vyvodzuje závery. Práca pracuje s teóriou advokačných koalícií a využíva stakeholder analýzu.
Kompetence sester pečujících o dětské pacienty v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost
TATEROVÁ, Kateřina
Práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost je velmi rozmanitá. Sestra se především podílí na péči primární, která je souborem činností související s podporou zdraví, prevencí, vyšetřováním, léčením, rehabilitací a v neposlední řadě ošetřováním. Mezi další její kompetence lze řadit sledování a vyhodnocování psychomotorického vývoje dítěte a vytvářet tak stimulující prostředí pro jeho zdravý vývoj. Sestra během své práce zaujímá roli administrátorky, koordinátorky péče, edukátorky, ošetřovatelky, týmové hráčky, organizátorky a především komunikátorky. Prvním cílem této práce bylo zjistit kompetence sester pracujících v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost. Druhým cílem bylo zjistit postoj sester k navýšení kompetencí v péči o dětské pacienty v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost. Třetím cílem bylo zjistit jaké překážky vnímají sestry v uplatnění svých kompetencí u praktického lékaře pro děti a dorost. Praktická část bakalářské práce byla zpracována metodou kvalitativního výzkumného šetření. K získávání dat jsme použili metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen deseti sestrami pracujících v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost z Jihočeského kraje s různou délkou praxe. Po doslovném přepsání rozhovorů s respondentkami jsme výsledky analyzovali pomocí otevřeného kódování metodou tužky a papír, kde jsme si stanovili sedm kategorií: Pracovní náplň sester, Odborné kompetence, Navyšování kompetencí sester, Přidat kompetence, Překážky v uplatnění nových kompetencí, Vykonávané úkony nespadající do kompetencí, Edukace. Výsledky jsou přehledně uvedeny v jednotlivých tabulkách a schématech empirické části této práce. Z výzkumného šetření vyplývá, že nejčastěji využívané odborné kompetence sester v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost jsou očkování, kontrola fyziologických funkcí a odběry biologického materiálu. Postoj sester k navýšení jejich kompetencí byl převážně kladný. Pouze dvě respondentky uvedly, že by žádné nové kompetence nepřidaly. Nové kompetence, které by respondentky přivítaly, jsou odběry a výtěry bez ordinace lékaře, administrativa, základní fyzikální vyšetření, předepisování chronické medikace, edukace diabetiků a edukace hojení ran. Mezi překážky, které sestry vnímají v uplatnění svých kompetencí u praktického lékaře pro děti a dorost, byly uvedeny omezené výkony v ordinaci, nadmíra pacientů a lékař. Zbylých sedm respondentek odpovědělo, že žádné překážky nevnímají. Věříme, že tato bakalářská práce by mohla sloužit jako přehled o zájmu sester k navýšení jejich kompetencí a jako studijní materiál pro zdravotníky i širokou veřejnost pro orientaci v dané problematice a zároveň přehled pracovní náplně sester pracujících v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost.
Primární péče z pohledu dětské sestry pracující u praktického lékaře pro děti a dorost
TLAČILOVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá primární péčí z pohledu dětské sestry pracující u praktického lékaře pro děti a dorost. Naším cílem bylo zjistit specifika práce sestry v primární péči a jejich spolupráci s rodiči dětí během preventivních prohlídek. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu primární péče v pediatrii, pravidelné preventivní prohlídky, náplň práce sestry v primární péči a edukační a komunikační schopnosti. Naším cílem bylo zjistit specifika práce sestry v primární péči a jejich spolupráci s rodiči dětí během preventivních prohlídek. Praktická část byla zpracována formou kvalitativního šetření pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru s nelékařskými pracovníky v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost.
Edukace sestrou v primární péči pacientů trpícími chronickým onemocněním
JUNGOVÁ, Viktorie
Tato bakalářská práce se věnuje edukaci sestrou v primární péči pacientů trpícími chronickým onemocněním, a to konkrétně diabetem mellitem, hypertenzí a obezitou u dětských pacientů. Práce se skládá ze dvou částí, a to z teoretické a empirické. Teoretická část se nejprve soustředí na edukaci jako takovou, základní pojmy, proces edukace, projektování a přípravu na edukaci, realizaci a hodnocení. Dále se věnuje primární péči, jejím cílům a rozsahu, a nakonec edukaci u diabetu mellitu, hypertenzi a obezitě u dětských pacientů. Empirická část byla realizována formou kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů se sestrami z ordinací praktického lékaře pro dospělé a z ordinací praktického lékaře pro děti a dorost. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem sestry v primární péči skutečně edukují pacienty s vybraným chronickým onemocněním. Rozhovory byly zrealizovány dle předem připravených otázek, kterých se sestry zúčastnily. Výzkumný soubor byl tvořen pěti sestrami z ordinace praktického lékaře pro dospělé a pěti sestrami z ordinace praktického lékaře pro děti a dorost. Výsledky výzkumného šetření byly kategorizovány do sedmi kategorií. Výsledek výzkumného šetření poukazuje na to, že edukace je nejčastěji prováděna ve formě krátkého rozhovoru, doporučení a následném vydání informačních letáků. Zda jsou tyto letáky účinné a pacienti si je opravdu vezmou domů a prostudují je, na to už se sestry nemohou spolehnout. Výsledky práce mohou sloužit jako pomůcka pro orientaci v edukaci pacientů s chronickými onemocněními. Mohou být přínosem pro sestry v primární péči a také mohou sloužit jako informační materiál pro veřejnost.
Specifika práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé
HAMBERGEROVÁ, Veronika
Téma této bakalářské práce je "Specifika práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé." Práce se skládá z teoretické části a z výzkumné části. Teoretická část se nejprve soustředí na primární péči. Dále se věnuje všeobecnému praktickému lékařství pro dospělé, pracovnělékařským službám, posudkové činnosti a dispenzární péči. Zaměřuje se na charakteristiku práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé. Přináší informace o práci sestry v oblasti prevence. Práce se také zabývá prací sestry v oblasti edukace, výchovy ke zdraví, komunikace a domácí zdravotní péče. Nakonec poskytuje informace o administrativních činnostech sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé. Výzkumná část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu. Cílem bylo zjistit specifika práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé. Byly stanoveny následující výzkumné otázky: 1. Jaká jsou specifika práce sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé? 2. Jaké metody sestry nejčastěji využívají při edukaci pacientů? 3. Jaké činnosti sestry vykonávají v oblasti preventivní péče? Sběr dat probíhal formou hloubkových rozhovorů, které byly realizovány sestrami pracujícími v ordinacích praktických lékařů pro dospělé. Rozhovory byly doslovně zapsány a zakódovány. Celkem bylo vytvořeno 6 kategorií a z nich vzniklo 11 podkategorií. Výzkumný soubor je tvořen šesti sestrami. Výzkum byl prováděn v únoru a březnu 2020 a byl ukončen v době teoretického nasycení. Výsledky práce mohou posloužit jako informační materiál, který bude určen jak zdravotnickému personálu, tak široké veřejnosti.
Ošetřovatelský proces v primární péči
HOUŠKOVÁ, Simona
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo prozkoumat jakým způsobem realizují nelékařští zdravotničtí pracovníci ošetřovatelský proces v ordinaci praktického lékaře. K tomuto cíli byla stanovena jedna výzkumná otázka VO1: "Jak je realizován ošetřovatelský proces nelékařskými zdravotnickými pracovníky u praktického lékaře?''. Dílčí cíle byly stanoveny tři. Dílčím cílem C2 bylo zjistit, jak jsou realizovány jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu u praktického lékaře, kde byla výzkumnou otázkou VO2: "Jak probíhají jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu u praktického lékaře?''. Dalším dílčím cílem C3 bylo zmapovat dokumentaci ošetřovatelského procesu u praktického lékaře. Výzkumná otázka VO3 k tomuto cíli zněla: "Jak jsou zdokumentovány jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu?''. Poslední dílčí cíl C4 byl zaměřen na zhodnocení možností ošetřovatelského procesu v primární péči ve větší míře, kde byla stanovena výzkumná otázka VO4: "Jak mohou sestry realizovat ošetřovatelský proces v primární péči ve větší míře?''. Výzkumná část byla realizována formou kvalitativního výzkumného šetření pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly zrealizovány dle předem připravených otázek, kterých se sestry zúčastnily. Výzkumný soubor byl tvořen ze 6 sester, které pracují v ordinaci praktického lékaře. Rozhovory byly nahrány pomocí audiozáznamu a poté přepsány písemně. Výsledky výzkumného šetření byly zpracovány metodou kódování pomocí techniky "tužka-papír.'' Výsledky cílů byly zmapovány do 4 kategorií a dále spadajících podkategorií. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že sestry v ordinaci praktického lékaře realizují ošetřovatelský proces. Jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu realizovány byly až na 2. fázi ošetřovatelského procesu, tedy stanovení ošetřovatelské diagnózy, sestry si ji určují samy pro sebe a je na nich, zda projeví zájem o pacienta, je to čistě pro jejich orientaci. Zdokumentování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu probíhalo na základě spolupráce lékaře a sestry. K realizaci ošetřovatelského procesu v primární péči ve větší míře, jsou důležité prvky jako je více času na nemocného, více zkušeností s metodou ošetřovatelského procesu, možnost zajistit dostatek zdravotnického personálu a v neposlední řadě také větší zaměření sester na ošetřovatelské problémy nemocného. Tato bakalářská práce umožňuje současný pohled na realizaci ošetřovatelského procesu v ordinaci praktického lékaře. Zjištěné výsledky této bakalářské práce by se mohly publikovat a vyvolat tak zájem odborné veřejnosti o nový úhel pohledu na implementaci ošetřovatelského procesu v primární péči.
Primární péče v americkém zdravotnictví z pohledu všeobecné sestry
Novotná, Jana ; Di Cara, Veronika (vedoucí práce) ; Lukášová Jeřábková, Lenka (oponent) ; Kordulová, Pavla (oponent)
Primární péče v americkém zdravotnictví z pohledu všeobecné sestry Uvedení do problému: Primární péče je komplexní zdravotně - sociální péče poskytovaná zejména zdravotníky jak na úrovni prvního kontaktu občana se zdravotnickým systémem, tak na základě dlouhodobě kontinuálního přístupu k jednotlivci. Je souborem činností souvisejících s podporou zdraví, prevencí, vyšetřováním, léčením, rehabilitací a ošetřováním. Tyto činnosti jsou poskytovány co nejblíže sociálnímu prostředí pacienta a respektují jeho bio-psycho- sociální potřeby (NCDP ČR, 2017). Primární péče zůstává i ve 21. století hlavní prioritou Světové zdravotnické organizace - WHO. Srovnáme-li primární péči ve vyspělých zemí jako jsou například USA a Kanada s primární péčí u nás, zjistíme, že nejenže máme žalostně nižší platové ohodnocení, nevhodně nastavené vzdělávání zdravotníků, ale i nevyužití potenciálu sester s vysokoškolským vzděláním. Pokud se s primární péčí dobře nakládá, lze nejen ušetřit peníze (vhodná vyšetření, léčba), ale také předejít hospitalizaci (prevence nemocí, edukace, jednodenní chirurgie), čímž opět snížíme náklady, ale můžeme předejít i komplikacím z toho plynoucích. Primární péče je aktuální celosvětové téma dnešní doby a i proto jsem se rozhodla na toto téma psát svou závěrečnou práci. Formulace cílů: Cílem...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.