| |
|
Occitania - history, language and culture
Pokorná, Monika ; Kalfiřtová, Eva (vedoucí práce) ; Müllerová, Eva (oponent)
Název bakalářské práce: Okcitánie - historie, jazyk a kultura Bakalářská práce s názvem Okcitánie - historie, jazyk a kultura se nejprve zabývá jednotlivými kraji Okcitánie, tedy jižní částí Francie. Poté se zaměřujeme na její historii, římské památky a okcitánštinu. Upřesňujeme dobu od jejího vzniku, včetně historických památek z období římské nadvlády. Další část práce se týká výuky okcitánštiny na státních a soukromých školách a přípravě budoucích učitelů tohoto jazyka. Jedna z kapitol se zabývá gramatikami a slovníky okcitánštiny a jejích dialektů. Poslední část se zaměřuje na okcitánskou kulturu, její zvyky, písně, divadlo, malířství a literaturu. Klíčová slova: gramatiky, historie, jihofrancouzské regiony, kultura, Okcitánie, okcitánština, slovníky
|
|
Oživení regionálního jazyka v Provence prostřednictvím škol Calandreta
Vacula, Richard ; Zavadil, Bohumil (vedoucí práce) ; Valeš, Miroslav (oponent) ; Prokop, Josef (oponent)
Oživení regionálního jazyka v Provence prostřednictvím škol Calandreta Richard Vacula (Abstrakt) Práce se zaměřuje na roli bilingvních škol Calandretas v procesu udržení a revitalizace regionálního jazyka ve francouzském regionu Provence-Alpes-Côte d'Azur. Vychází z empirického výzkumu, provedeného formou dotazníkového šetření a řízených rozhovorů v místě dvou existujících provensálských Calandret, v Gapu a Orange. Do výzkumu byl zahrnut vzorek lokální populace a respondentů z prostředí Calandret. Sledováno bylo jazykové chování, postoje vůči regionalistickému školství a obraz dané školy a jazyka. Výsledky naznačují, že veřejnost je nakloněna výuce základů jazyka, méně však již bilingvní výuce a že potenciál sledovaných škol spočívá spíše v aplikovaných pedagogických metodách. I na půdě škol lze sledovat silný tlak francouzštiny, v běžných komunikačních situacích je pak užívání okcitánštiny výjimečné, regionální jazyk je výrazně konotován se školním prostředím a vázán na specifické kontexty. Vliv Calandret na skutečnou revitalizaci jazyka je tak třeba hodnotit jako omezený, byť ne zcela nulový.
|
| |