Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Noun phrase complexity in academic written English
Kratochvílová, Pavla ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou odborného psaného jazyka. Ten bývá obvykle charakterizován složitou větnou stavbou s vysokým počtem vedlejších vět a explicitně vyjádřenými vztahy mezi konstituenty. Nové studie (např. Biber & Gray, 2010) ale ukazují, že složitost odborného psaného textu spočívá spíše v komplexnosti nominální fráze, která často obsahuje množství premodifikátorů a/nebo postmodifikátorů. Práce zkoumá strukturu nominální fráze v odborných článcích dvou vědních disciplín: medicíně a sociologii. Z každé disciplíny byly vybrány dva odborné články, ze kterých bylo excerpováno 50 komplexních nominálních frází. Těchto 200 výskytů bylo analyzováno z hlediska přítomnosti modifikace, jejího typu a hloubky závislostních vztahů. Poznatky z obou disciplín byly porovnány. Cílem práce bylo popsat stavbu komplexní nominální fráze a určit do jaké míry je struktura nominální fáze závislá na vědní disciplíně. Klíčová slova: nominální fráze, modifikace, odborný text, sociologie, medicína
The noun phrase in written and spoken academic discourse
Sládečka, Dušan ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Předmětem této diplomové práce je zkoumání rozdílů mezi substantivními frázemi v mluveném a psaném akademickém monologu. Práce se zabývá zejména délkou frází, jejich vnitřní komplexností a syntaktickou funkcí. Teoretická část se zabývá jednotlivými součástmi substantivní fráze, její strukturou a užíváním. Substantivní fráze je také popsána jako jeden z prostředků komplexní kondenzace textu. Teoretická část také uvádí základní charakteristiky psaného a mluveného akademického jazyka. Praktická část práce sestává z podrobné analýzy 210 substantivních frází. Vzorek psaného jazyka pochází z vybraných akademických článků, zatímco vzorek mluvený pochází ze sbírky přednášek korpusu BASE. Jelikož se praktická část zabývá dvěma různými formami jazyka, materiál se analyzoval pro každý vzorek zvlášť a výsledky byly srovnány v závěrečné části jednotlivých podkapitol. Hypotéza práce předpokládá, že vzorek psaného jazyka obsahuje fráze se složitější modifikací, zatímco vzorek jazyka mluveného obsahuje více jednoduchých frází a více modifikací pomocí vedlejší věty. Hypotéza se z větší části potvrdila.
Výzkum slovosledných tendencí v českém znakovém jazyce
Kubištová, Jitka ; Lehečková, Eva (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato diplomová práce se soustředí na popis tří dílčích aspektů slovosledu českého znakového jazyka, a to na pozadí českého jazyka. Práce na základě empirického výzkumu popisuje prototypický slovosled v oznamovacích větách, topikalizaci a pořadí znaků v nominální skupině v českém znakovém jazyce. Výzkum se zakládá na natočeném videomateriálu patnácti neslyšících mluvčích různých generací. Zjištěné výsledky jsou porovnány se situací ve třech cizích znakových jazycích - americkém, britském a australském. Součástí této práce je také DVD obsahující jednotlivé vyexcerpované záznamy, které neslyšící mluvčí použili ve svých projevech.
Finite and participial postmodifiers in spoken academic discourse: natural and social sciences
Škodová, Kateřina ; Šaldová, Pavlína (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá porovnáním dvou typů postmodifikačních konstrukcí v anglickém akademickém projevu - finitní věty vztažné s relativem v podmětu a věty participiální. Nejenže tyto dvě konstrukce realizují tentýž větný člen, tj. postmodifikátor v rámci substantivní fráze, ale jsou také obecně považovány za ekvivalentní. Cílem práce je tedy poskytnout podrobnější popis obou konstrukcí z hlediska jejich charakteru a užití v mluveném akademickém projevu. Práce je rozdělena do tří hlavních částí, a to teoretického úvodu (kapitola 2), který definuje vlastnosti obou typů postmodifikátorů a jejich vzájemný vztah, jak je popsáno v literatuře; hlavní části (kapitoly 3-4), která prezentuje vlastní výzkum; a části závěrečné v kapitole 5.
Noun phrase complexity in academic written English
Kratochvílová, Pavla ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou odborného psaného jazyka. Ten bývá obvykle charakterizován složitou větnou stavbou s vysokým počtem vedlejších vět a explicitně vyjádřenými vztahy mezi konstituenty. Nové studie (např. Biber & Gray, 2010) ale ukazují, že složitost odborného psaného textu spočívá spíše v komplexnosti nominální fráze, která často obsahuje množství premodifikátorů a/nebo postmodifikátorů. Práce zkoumá strukturu nominální fráze v odborných článcích dvou vědních disciplín: medicíně a sociologii. Z každé disciplíny byly vybrány dva odborné články, ze kterých bylo excerpováno 50 komplexních nominálních frází. Těchto 200 výskytů bylo analyzováno z hlediska přítomnosti modifikace, jejího typu a hloubky závislostních vztahů. Poznatky z obou disciplín byly porovnány. Cílem práce bylo popsat stavbu komplexní nominální fráze a určit do jaké míry je struktura nominální fáze závislá na vědní disciplíně. Klíčová slova: nominální fráze, modifikace, odborný text, sociologie, medicína
Nulový člen v současné italštině
Pascucci, Marco ; Špaček, Jiří (vedoucí práce) ; Štichauer, Pavel (oponent)
Práce si klade za cíl poskytnout celkový pohled na případy, kdy v italské gramatice dochází k vynechání členu. Představení všech druhů členu a jmenných syntagmat, které pokryje první část práce, je pouze obecné a slouží jen jako kontext pro případy, ve kterých se vyskytuje nulový člen. Zvláštní pozornost je věnována případům, kdy může docházet k opozici mezi členem a členem nulovým. Rozebrány budou tedy především následující jevy: množné číslo neurčitých syntagmat, číslovky, podstatná jména látková, jména vlastní, podstatná jména označující příbuzenský vztah, přivlastňovací zájmena, verbonominální konstrukce, výpustky a levé dislokace. Práce je míněna obzvlášť pro studenty italianistiky, kteří budou tak mít možnost najít odpověď na nejčastější dotazy ohledně správného používání nulového členu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.