Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Lautréamont's Songs of Maldoror in the critical discourse from Breton to Blanchot
Nitschová, Eva ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Zpěvy Maldororovy v kritickém diskursu od Bretona k Blanchotovi Tato práce představuje čtyři různé přístupy k dílu Isidora Ducasse: v textech Andrého Bretona, Léona Pierre-Quinta, Gastona Bachelarda a Maurice Blanchota sledujeme, jak se v první polovině dvacátého století začíná utvářet kritický pohled na Zpěvy Maldororovy. Zatímco v příspěvcích surrealistů převládá bezmezné nadšení z básníka, které jim nedovoluje vyslovit téměř žádný hodnotící komentář jeho díla, v následujících přístupech se už projevuje patrná snaha Lautréamontovo dílo uchopit a popsat. Pierre-Quint jej vnímá především jako výraz revolty: po obsahové stránce jde o revoltu Maldorora proti Bohu, po formální stránce o Lautréamontovu revoltu proti konvenčnímu užívání jazyka. Bachelard nabízí pohled skrze jediné vybrané téma, a sice bestiář Zpěvů Maldororových - analyzuje tedy především jeden konkrétní prvek, který podle něj propůjčuje dílu jeho charakteristickou živočišnou atmosféru. Konečně Blanchot v díle spatřuje odraz Lautréamontova života a v samotném procesu psaní pak způsob, jakým se Lautréamont vyrovnává s traumaty z dětství a dospívání. Závěrečná kapitola jednotlivé koncepce porovnává a snaží se zhodnotit cestu, kterou lautréamontovská kritika urazila od Bretona k Blanchotovi.
Kritický diskurs v letech 1918 - 1922 (recepce raného díla bratří Čapků).
BRYNYCH, Ondřej
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou kritického diskursu v českém literárním prostředí v letech 1918-1922 ve vztahu k ranému modernistickému dílu bratří Čapků. V teoretické části se zabývá různými přístupy k literární historii a možnému přínosu analýzy dobové kritické recepce díla a kritického diskursu vůbec. Vlastní praktická část je věnována rozboru nashromážděného materiálu z dobového tisku. Analyzuje řeč významných kritiků, kteří psali z různých estetických a ideových pozic o díle bratří Čapků, a hledá základní reprezentativní prvky různých variant dobového kritického diskursu, které charakterizuje z hlediska estetické konceptuality a dobových ideí. O výsledcích v závěru uvažuje jako o reprezentacích absorbčních a subverzivních sil v dobové řeči.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.