Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Politická orientace juvenilní tvorby autorů ortenovsko-bednářovské generace
Bartochová, Lucie ; Flaišman, Jiří (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Přítomná práce se bude zabývat juvenilní tvorbou autorů tzv. ortenovsko- bednářovské generace, kterou se někteří z jejích příslušníků představili na stránkách časopisu Mladá kultura. Půjde nám současně o představení Mladé kultury jakožto vyhraněného studentského časopisu, do něhož jádro pozdější ortenovsko- bednářovské generace (Kamil Bednář, Jiří Orten, Josef Lederer, Ivan Blatný) pravidelně přispívalo, o postihnutí vývoje časopisu a analýzu jeho beletristických a publicistických příspěvků. V další části se pak práce bude snažit zachytit proměnu ve verších těchto autorů, sledovat proces postupného odideologizování jejich poezie na příkladech jejich básní z Mladé kultury a Jarního almanachu básnického 1940, který chápeme jako první výraznější pokus mladých básníků o kolektivní vystoupení akcentující sjednocenost generace. Práce ve své příloze přináší také anotovanou bibliografii Mladé kultury, doplněnou autorským a předmětovým rejstříkem.
Raná prozaická tvorba bratří Čapků a kontext předválečné moderny
MACKOVÁ, Olga
Diplomová práce s názvem Raná prozaická tvorba bratří Čapků a kontext předválečné moderny se ve své první části zabývá společnou prozaickou tvorbou autorské dvojice bratří Čapků, tj. sbírkami Krakonošova zahrada, Zářivé hlubiny a jiné prózy a Juvenilie. Snaží se o jejich porovnání a ilustruje na jednotlivých povídkách proměny poetiky těchto jejich společných próz. Při rozboru sbírky Krakonošova zahrada je ukázán její charakter v zahrnutí různorodých úvah, aforismů a krátkých povídek anekdoticky či epigramaticky vyostřených se silným sklonem k sebereflexi. Při rozboru sbírky Zářivé hlubiny a jiné prózy poukazujeme pokusy autorů o vytvoření dokonalých novel. Povídky už jsou výrazně delší a pečlivě komponované kolem promyšleného a složitého jádra v minulosti uzavřeného děje, autoři tu tvoří tzv. novoklasicistní formou. V případě sbírky Juvenilie ukazujeme charakter těchto prvních a autory nepříliš hodnocených prací, které byly shromážděny a vydány až posmrtně. Z těchto nejranějších prací je často zřejmé, že se jedná jen o přípravu, neuspokojující výraz myšlenky a literární záměr, k němuž se sami autoři znovu vracejí. Ve své další části se diplomová práce zaměřuje na první samostatné prozaické sbírky bratří Čapků {--} na Josefovu prvotinu Lelio a Karlovy prvotiny Boží muka a Trapné povídky. Na těchto prózách se snažíme dokumentovat, jak se jejich původní společná tvorba mění a každý z bratří usiluje o svůj originální osobitý výraz. Při rozboru Josefovy sbírky Lelio, též charakerizované jako {\clqq}poetika ošklivosti``, je ukazáno expresivní vyjádření pocitů osamělého jedince, které má zřejmě autobiografický základ, motivy úzkosti, neklidu a smutku. V Karlových Božích mukách většina próz zachycuje jen jednu dějovou situaci nebo spíše jen okamžitý duševní stav, pocit. Čtenář se tu setkává s něčím, co se vymyká rozumovému poznání, s okamžikem, kdy končí racionální zvykový život a člověk se ocitá na rozcestí, vyjádřené symbolem Božích muk. V případě Trapných povídek se snažíme o rozbor zde již ucelenějších příběhů, které předznamenávají pozdější charakter Karlovy prózy. V závěru se diplomová práce zabývá ranou novinářskou činností obou bratří, jejich kritickými výtvarnými postřehy. Podrobněji rozebírá jejich podíl na významné sbírce Almanach na rok 1914 a snaží se o tématický rozbor básní, kterými do sbírky přispěli. Dále se zabývá vztahy s ostatními avantgardními umělci a jejich celkovým podílem na předválečné moderně.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.