Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
František Bakule ve světle archivních dokumentů
Turjanicová, Alexandra ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o osobnosti Františka Bakuleho. Vychází především z jeho bohaté pozůstalosti, rukopisů a výrobků Bakulových žáků. Cílem bylo zmapovat nezpracovanou část pozůstalosti v Národním pedagogickém muzeu a knihovně J. A. Komenského. Což se podařilo částečně, neboť je velmi rozsáhlá. Vybrali jsme tedy především části pojednávající o Bakulových zpěváčcích, Dětském výrobním družstvu a také dopisy od bývalých žáků. Největším přínosem této práce je ale kompletní evidence veškerých výrobků a hraček, které děti vyrobily. Dosud žádná taková ani v rámci muzea provedena nebyla. Všechny výrobky byly vyfotografovány, pečlivě změřeny, popsány a rozděleny do skupin. Část práce také tvoří rozsáhlá kapitola přehledně pojednávající o historii péče o osoby s tělesným postižením nejen u nás, ale i v evropských zemích na přelomu 19. a 20. století.
František Bakule - český reformní pedagog
Zieglerová, Andrea ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Leontovyčová, Jana (oponent)
Diplomová práce "František Bakule- český reformní pedagog" pojednává o osobě a činnosti českého reformního pedagoga Františka Bakuleho. Ukazuje výchozí stav rakouského a českého školství, přínos českých reformních pedagogů, pokusné školy a ideová východiska Františka Bakuleho. Pojednává o životě Františka Bakuleho a jeho působení ve výchovně- vzdělávacích institucích. Práce popisuje výchovné metody a jejich užití v praxi ve školách, v Jedličkově ústavu a v pěveckém sboru. Cílem práce je představit reformní snahy Františka Bakuleho a jejich přesah do dnešní doby.
František Bakule ve světle archivních dokumentů
Turjanicová, Alexandra ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o osobnosti Františka Bakuleho. Vychází především z jeho bohaté pozůstalosti, rukopisů a výrobků Bakulových žáků. Cílem bylo zmapovat nezpracovanou část pozůstalosti v Národním pedagogickém muzeu a knihovně J. A. Komenského. Což se podařilo částečně, neboť je velmi rozsáhlá. Vybrali jsme tedy především části pojednávající o Bakulových zpěváčcích, Dětském výrobním družstvu a také dopisy od bývalých žáků. Největším přínosem této práce je ale kompletní evidence veškerých výrobků a hraček, které děti vyrobily. Dosud žádná taková ani v rámci muzea provedena nebyla. Všechny výrobky byly vyfotografovány, pečlivě změřeny, popsány a rozděleny do skupin. Část práce také tvoří rozsáhlá kapitola přehledně pojednávající o historii péče o osoby s tělesným postižením nejen u nás, ale i v evropských zemích na přelomu 19. a 20. století.
František Bakule - český reformní pedagog
Zieglerová, Andrea ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Leontovyčová, Jana (oponent)
Diplomová práce "František Bakule- český reformní pedagog" pojednává o osobě a činnosti českého reformního pedagoga Františka Bakuleho. Ukazuje výchozí stav rakouského a českého školství, přínos českých reformních pedagogů, pokusné školy a ideová východiska Františka Bakuleho. Pojednává o životě Františka Bakuleho a jeho působení ve výchovně- vzdělávacích institucích. Práce popisuje výchovné metody a jejich užití v praxi ve školách, v Jedličkově ústavu a v pěveckém sboru. Cílem práce je představit reformní snahy Františka Bakuleho a jejich přesah do dnešní doby.
Reflexe díla Františka Bakuleho ve vztahu k dnešní speciálně pedagogické praxi
BALÍKOVÁ, Tereza
František Bakule byl významným českým pedagogem první poloviny 20. století, prvním ředitelem Jedličkova ústavu v Praze, zakladatelem tzv. Bakulova ústavu a jedním z mála českých představitelů alternativního pojetí výchovy a vzdělávání uznávaných v zahraničí. Jeho odkaz však v současné době není naší odbornou veřejností v rámci hlavního vzdělávacího proudu ani speciálních škol dále systematicky rozvíjen a prakticky uplatňován, na rozdíl od řady zahraničních alternativních pedagogických směrů, které jsou zde úspěšně aplikovány. Cílem této bakalářské práce je proto analyzovat dílo Františka Bakuleho prizmatem současného školního edukačního prostředí s důrazem na vzdělávání žáků se zdravotním postižením. První kapitola je věnována nástinu životní cesty Františka Bakuleho, zejména se zaměřením na významné mezníky, které ovlivnily utváření jeho osobnosti, jeho myšlenky, inspiraci a motivaci a které se projevily v jeho pedagogické činnosti a následně v jeho vlastním uceleném konceptu výchovy a vzdělávání. Konkrétně je zde zmíněno jeho rodinné zázemí a dále je prostor věnován zejména jeho učitelským zkušenostem až po působení v Jedličkově ústavu a etapu života spojenou s jeho vlastním ústavem. Druhá část bakalářské práce je již zaměřena výhradně na Bakuleho specifický edukační koncept. Nejprve jsou zde vymezeny jeho principy a následně uvedeny originální učební osnovy a návrh ideálního prostředí třídy. Text dále obsahuje detailní popis výuky několika předmětů, které byly těžištěm Bakuleho konceptu, a to jmenovitě pracovních činností, hudební výchovy a výtvarné výchovy. Původní didaktické postupy jsou analyzovány s využitím současné terminologie. Vzhledem k vymezenému cíli bylo třeba ve třetí kapitole analyzovat současné pojetí vzdělávání ve výše zmíněných, podle Bakuleho stěžejních oblastech. Text je koncipován tak, aby bylo možné následně reflektovat dílo Františka Bakuleho z pohledu dnešní pedagogické, respektive speciálně pedagogické praxe, nalézt styčné body či odlišnosti a odhalit nevyužitý inspirační potenciál. Tomu je pak věnována čtvrtá, závěrečná kapitola. Na základě analýzy a následné reflexe bylo ve výsledku konstatováno, že ačkoli se Bakulem formulované vzdělávací cíle významně neodlišují od současného pojetí zakotveného v příslušných rámcových vzdělávacích programech, k jejich dosažení se v současné době užívá odlišných postupů a metod. A to přestože sám Bakule své postupy, které lze velmi zjednodušeně charakterizovat mottem "neučit žáky o životě a práci, ale životem a prací", s úspěchem ověřil v praxi a že mu v řadě případů daly za pravdu pozdější výsledky psychologických výzkumů, čímž poskytly jeho didaktickému odkazu teoretickou oporu. Z výše uvedeného je zřejmé, že odkaz díla Františka Bakuleho nebyl naší odbornou pedagogickou veřejností dostatečně doceněn a vytěžen. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že jeho širšímu uplatnění stojí v cestě roztříštěnost, v níž se nám dochoval.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.