Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Optimální mix monetární a fiskální politiky v situaci nulových úrokových měr
Šestořád, Tomáš ; Potužák, Pavel (vedoucí práce) ; Kadeřábková, Božena (oponent)
Tato práce zkoumá interakci monetární a fiskální politiky pomocí jednoduchého modelu nové keynesovské ekonomie. Na základě odvozeného teoretického modelu je demonstrován dopad fiskální expanze na ekonomiku pro různé specifikace monetárního pravidla centrální banky. Analýza transmise vládní expanze se zaměřuje na situaci, kdy nominální úroková míra centrální banky dosáhne nuly a konvenční monetární politika se tak stává neúčinná. Platnost ekonomického modelu je ověřovaná pomocí vektorové autoregrese na datech Spojených států. Výsledky teoretické i empirické části nasvědčují, že vliv vládních výdajů na produkt je vyšší při dosažení nulové nominální úrokové míry.
Dynamics of Linear Forward-looking Structural Macroeconomic Models at the Zero Lower Bound: Do Solution Techniques Matter?
Brůha, Jan
V tomto článku porovnávám vybrané techniky, které mohou být použity na řešení strukturálních makroekonomických modelů s dopředu hledícími očekáváními, které zahrnují nulovou dolní hranici úrokových sazeb jako jedinou nelinearitu. Používám stylizované teoretické modely s dopředu hledícími očekáváními, abych porovnal různé techniky řešení, co se týče implikací pro impulzní odezvy, pro dopady opatření typu "forward guidance" a pro velikost fiskálních multiplikátorů, a porovnávám také přesnost řešení. Vyvracím nedávná tvrzení v odborné literatuře, že různé metody řešení poskytují identické výsledky. Ukazuji, že různá řešení jsou ekvivalentní, pouze pokud omezení na nulovou dolní hranici sazeb váže jejich trajektorii pro více než jedno období, jinak mohou mít různé techniky řešení rozdílné implikace. Velké efekty forward guidance a vysoké fiskální multiplikátory při nulových úrokových sazbách jsou přítomny zejména pro některá řešení založená na "stínových" šocích. Na druhou stranu, řešení založená na nelineárních deterministických systémech a řešení pomocí příležitostně trvajících omezení poskytují pouze malé efekty "forward guidance" a fiskální multiplikátory, které nejsou v prostředí nulových sazeb výrazně vyšší než v normálních časech. Tyto dva přístupy k řešení se také ukazují jako nejpřesnější.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
FISKÁLNÍ POLITIKA A HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS V ČESKÉ REPUBLICE
Jeřábek, Martin ; Ševčík, Miroslav (vedoucí práce) ; Řežábek, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá krátkodobými vztahy mezi fiskální politikou a reálnou ekonomikou. Je rozdělena celkem na tři tematické celky. V první části za pomoci analýzy studií zkoumajících velikost fiskálních multiplikátorů dospívá k závěru, že v závislosti na zvolených předpokladech a časovém období je velikost multiplikátorů vyšší v hospodářských recesích, při nulových úrokových sazbách centrálních bank, nebo při větší uzavřenosti ekonomiky. Hodnota multiplikátorů pro Českou republiku je nízká a nepřekračuje hodnotu jedna. Dále práce analyzuje vývoj veřejných financí v letech 1997 -- 2013 a identifikuje jako jejich základní problém strukturální povahu deficitů. Jako možný nástroj ke zlepšení sklonu veřejných rozpočtů k deficitům je identifikováno fiskální pravidlo omezující veřejné výdaje. Toto pravidlo je plně kompatibilní s Paktem stability a růstu a splňuje základní požadavky -- srozumitelnost a flexibilitu.
What the Data Say about the Effects of Fiscal Policy in the Czech Republic?
Baxa, Jaromír
In this paper, we provide the estimates of the fiscal multiplier in the Czech economy, based on the methodology of the fiscal VAR. The basic idea, adding fiscal variables into the macroeconomic VAR model, follows Blanchard and Perotti (2002). For estimation of our model, we utilize the dataset with quarterly data on a sample from the first quarter of 1998 to the second quarter of 2009. Our main results are as follows. Firstly, government expenditures have a positive and significant impact on the GDP. By contrast, a response of GDP on a shock to government revenues is slightly negative and in most specifications not significant. Secondly, these results are robust to various sensitivity checks. Consequently, the restoration of sustainable fiscal policy should focus rather on the revenues side than in the government expenditures, since a significant cut in government spending would probably have slowed down economic growth.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.