Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 51 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Behavior and Complexity in Household Finance
Cota, Marta ; Kapička, Marek (vedoucí práce) ; Schlafmann, Kathrin (oponent) ; Mazzonna, Fabrizio (oponent)
Tato práce zkoumá mechanismy, které jsou základem rozdílů ve finančním rozhodování, včetně spoření na důchod a výběru hypotéky. Kapitola 1 zkoumá dlouhodobý efekt extrapola- tivních očekávání na důchodové spoření v dotovaných zaměstnavatelských penzijních fondech 401(k) ve Spojených státech. Kapitola představuje odchylku od racionálních očekávání při reprodukci míry příspěvků na penzi na úrovni pracovníků v průběhu jejich zaměstnání. Kapitola 2 vytváří nový soubor dat z USA a zkoumá korelaci mezi finanční gramotností, dosažením hypoteční sazby a refinancováním. Empirické odhady motivují zavedení finanční gramotnosti a úrovně úsilí při vyhledávání jako dimenzí heterogenity, které vytvářejí rozdíly ve splácení hypoték. Zjišťuji, že ztráty z nízké úrovně finančních dovedností a úsilí při vyhledávání dosahují téměř 10% celkového úvěru, což znamená významný vliv na rozpočty finančně nekvalifikovaných a nezkušených amerických domácností. Kapitola 3 využívá těchto empirických zjištění a začleňuje rámec pro vyhledávání hypoték na mikroúrovni do standard- ního modelu spotřeby a úspor heterogenních agentů. Finančně zdatní agenti čelí nižším kog- nitivním nákladům na vyhledávání, a proto zkoumají více možností a v konečném důsledku dosahují nižších hypotečních sazeb. V závislosti na majetku a produktivitě se...
Finanční gramotnost mládeže v ČR
Adamcová, Iveta
Má bakalářská práce je cílena na finanční gramotnost mládeže v České republice, srovnání získaných výsledků s výsledky výzkumů a navrhnutí inovací v edukaci žáků a studentů. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu finanční gramotnost, představení finančního vzdělávání na českých školách, příčiny a důsledky finanční negramotnosti a studie úrovní finanční gramotnosti v České republice a v zahraničí. Praktická část je složena z výsledků dotazníkového šetření a poté ná-vrhy na zvýšení finanční gramotnosti.
Finanční gramotnost žáků SŠ
Horáková, Lucie
Bakalářská práce se věnuje tématu finanční gramotnost žáků středních škol. Je tvořena z teoretické a praktické části. Teoretická část je zpracována na základě studia odborných publikací, strategických dokumentů a odborných článků. Popisuje finanční gramotnost, dělení, standardy a metodická doporučení pro výuku. Dále se zabývá strukturou, historií a principy finančního vzdělávání. Zaměřuje se i na mimoškolnímu subjekty pro zvyšování povědomí ve světě financí. Praktická část ověřuje úroveň teoretických znalostí žáků posledních ročníků střední školy a gymnázií pomocí didaktického testu.
Finanční gramotnost majitelů koní
Palatová, Klára ; Koblovský, Petr (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Práce zkoumá případ finanční gramotnosti majitelů koní. V teoretické části jsou nastíněny příčiny finanční negramotnosti a její dopady na národní úrovni. Práce shrnuje jednotlivé přístupy k řešení finanční negramotnosti z pohledu dosud provedených vědeckých studií a implementace těchto doporučení v rámci České republiky. Práce stručně popisuje současnou úroveň finanční gramotnosti na národní úrovni pro pochopení kontextu, v jaké se studovaný případ nachází. V rámci explorativní výzkumné případové studie práce jsou zjišťovány kvalitativním přístupem stanoviska zainteresovaných stran do jezdeckého sportu a chovu koní a následně kvantitativní metodou jsou zjišťovány socio-demografické údaje a informace o finančních znalostech a finančním chování samotných majitelů koní. Dle získaných dat skupina majitelů koní vykazuje malou finanční znalost i špatné finanční chování. Kromě nízké úrovně finanční gramotnosti zkoumané skupiny majitelů koní jsou dále identifikovány problémy týkající se špatné obecné znalosti týkající se chovu koní. Na základě těchto zjištění jsou v rámci práce identifikovány subjekty, pro které by tato práce měla sloužit jako podklad pro nasměrování dalších kroků vedoucích na příklad k lepší formulaci pravidel pro péče o koně a regulaci trhu na základě příkladu dalších evropských zemí.
Vyučovací metody vedoucí k posilování úrovně finanční gramotnosti žáka základní školy
VODIČKOVÁ, Kristýna
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku výuky finanční gramotnosti na vybraných základních školách. Zabývá se především vyučovanými tématy v rámci finanční gramotnosti a výukovými metodami. Metody jsou zmapovány a vzájemně porovnány. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu finanční gramotnost, zařazení tohoto tématu do Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na konci se věnuje výukovým metodám, z hlediska jejich definice, historie, klasifikace, především je zde napsána podkapitola věnující se výukovým metodám finanční gramotnosti, kde je popsána didaktická hra vytvořená autorkou práce. V praktické části je čtenář seznámen s kvalitativním výzkumem, který zjišťuje, jaká témata z finanční gramotnosti se na vybraných základních školách vyučují a pomocí jakých metod. Cílem je tedy zjistit, zda se učitelé při výuce finanční gramotnosti řídí doporučenými metodami pro posilování výuky finanční gramotnosti, či nikoliv.
Faktory ovlivňující finanční gramotnost dětí
WEDLOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti u dětí ve věku 6-15 let a faktorů, které úroveň finanční gramotnosti ovlivňují. První kapitola charakterizuje finanční gramotnost a její význam. Druhá kapitola popisuje objektivní a subjektivní faktory finanční gramotnosti a uspořádává poznatky získané studiem literatury, vč. dílčích výzkumů. Třetí kapitola je věnována problematice rozvíjení finanční gramotnosti v rámci základního vzdělávání v ČR.
Determinanty finanční gramotnosti
MĚRTLOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti u vysokoškolských studentů v České republice. Jejím obsahem je přehled programů a strategií nadnárodních a vládních organizací zabývajících se finanční gramotností populace, dále analýza dotazníkového šetření. Pomocí poznatků z rešerší zahraničních odborných článků a výzkumů byly vybrány čtyři faktory, u kterých se na základě stanovených hypotéz testoval jejich vliv na finanční gramotnost vysokoškolských studentů. Mezi zmíněné faktory byl zahrnut vliv pohlaví, vliv věku, vliv studovaného oboru a vliv studovaného ročníku studia.
Výukové aktivity pro podporu finanční gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ
BŘINEK, Michal
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vyučování finanční gramotnosti na 2. stupni základních škol a je určena především jako podklad pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku finanční gramotnosti. Práce vychází z revidované verze Standardu finanční gramotnosti z roku 2017, a tedy i z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Aktivity jsou vystaveny na doporučeních, která jsou charakterizována v dokumentu Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů a dále na to, kdo by měl být vzděláván ve finanční gramotnosti. V teoretické části je také vymezeno, co by se mělo vyučovat na 2. stupni základních škol z oblasti finanční gramotnosti a také na to, jakým způsobem je dobré výuku vést. Praktická část bakalářské práce obsahuje sedm aktivit, které byly vytvořeny v souladu s dokumenty popsanými v teoretické části. Aktivity se zaměřují na různé části Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se pokrýt co největší část učiva.
Finanční gramotnost a připravenost mladých lidí při odchodu z dětského domova
ZŮBKOVÁ, Irena
Bakalářská práce se věnuje tématu finanční gramotnosti a připravenosti na samostatný život mladých dospělých z dětských domovů a jejich vrstevníků, kteří vyrůstají v rodinném prostředí. Cílem práce je srovnání finanční gramotnosti obou skupin. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny pojmy ústavní výchova a dětský domov, včetně jeho funkcí se zaměřením na oblast financí. Dále definuji finanční gramotnost, a především pojmy úvěry (se zaměřením na krátkodobé a střednědobé úvěry), jejich splácení a rizika, která mohou mít negativní dopad do života dospělého člověka. Další část tvoří popis finančního vzdělávání v jednotlivých typech škol, které podstupují děti z rodin i dětských domovů. V praktické části byla použita kvalitativní strategie výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvoří 10 komunikačních partnerů ve věku 18 - 20 let. Jedná se o 5 osob z dětského domova a 5 osob vyrůstajících v rodinách. Výzkumné otázky byly zaměřeny na úroveň finanční gramotnosti, práci s osobním rozpočtem, příjmy a výdaje, názory na úvěrování. Část otázek je orientována na posouzení vlivu dětského domova a rodinného prostředí na finanční rozhodování mladých dospělých. Práce by mohla být přínosná v novém úhlu pohledu při srovnání finanční gramotnosti mladých lidí z dětských domovů a jejich vrstevníků vyrůstajících v rodinách. Může také pomoci se zaměřením přípravy na samostatný život pro pracovníky dětských domovů a sociální pracovníky, kteří se v rámci poradenství mohou setkat s klienty vyžadující pomoc s finančními záležitostmi.
Vymezení vztahu matematické a finanční gramotnosti žáka střední školy
KAZDA, Martin
Hlavním cílem disertační práce je vymezit vztah finanční a matematické gramotnosti žáka střední školy pomocí vhodně navržené metodologie. Jejím záměrem je zjistit, zda a v jaké míře se žákovy získané matematické znalosti a dovednosti promítají do rozvoje jeho finanční gramotnosti. Studované problematice finančního vzdělávání (zvyšování úrovně finanční gramotnosti jedince) je věnována v současné době velká pozornost. K životu v moderní společnosti je potřeba, aby jedinec byl finančně gramotný, tj. byl schopen se plně adaptovat měnícím se podmínkám na finančních trzích. Proces vzdělávání jedince započíná již v útlém dětství. Práce se zaměřuje na žáky středních škol, kteří se již v průběhu studia stávají právně dospělými, tj. mohou uzavírat závazné smlouvy. Dizertační práce je pro přehlednost rozdělena na dvě základní části, teoretickou a empirickou. Teoretická část nabízí čtenáři ucelenou rešerši dostupné odborné literatury věnované řešené problematice. V teoretické části jsou definovány obě gramotnosti, tj. finanční a matematická, a diskutován jejich vztah. Čtenář je dále seznámen s problematikou finančního vzdělávání v České republice a v zahraničí. V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného smíšeného výzkumu, který propojil metody kvantitativního (dotazník, didaktické test) s metodami kvalitativního (rozhovor) šetření za pomoci metody triangulace dat tak, aby se zvýšila jeho validita. Respondenti byli žáci maturitních ročníků gymnázií a středních odborných škol s rozšířenou výukou ekonomických předmětů napříč Českou republikou. Podařilo se získat dostatečný vzorek tak, aby bylo dosaženo celkové úrovně 95 % spolehlivosti. Výzkum vztah finanční a matematické gramotnosti potvrdil. Prokázal, že žákovy matematické znalosti a dovednosti jsou jedním z efektivních nástrojů rozvoje jeho finanční gramotnosti. Dále ukázal, že finanční vzdělávání může být i přínosné pro samotnou výuku matematiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 51 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.