Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Politické divadlo Falka Richtera v postdramatickém kontextu
Chvátalová, Martina ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
(česky) Tato diplomová práce mapuje dramatickou a divadelní tvorbu současného německého dramatika a režiséra Falka Richtera (nar. 1969) na pozadí historického kontextu německého politického divadla 20. století, tedy především brechtovské a piscatorovské tradice. Zároveň se práce zaměřuje na vymezení a problematiku samotného pojmu politického a postdramatického divadla. Práce ukazuje, že v současnosti se politická funkce divadla a možnost či nemožnost přímého působení divadla na společenskou realitu chápe jinak, než jak tomu bylo v předválečném a poválečném epickém divadle Erwina Piscatora nebo Bertolta Brechta, anebo v dokumentárním divadle v letech šedesátých. Důležitým cílem práce je analýza a interpretace vybraných divadelních textů Falka Richtera a především scénického projektu Trust (prem. 2009), jenž vznikl v koprodukci s nizozemskou choreografkou Anouk van Dijk. Na tento projekt lze nahlížet jako na současnou podobu Richterovy poetiky, která se postupně odklání od formy činoherního divadla a směřuje k pohybovému divadlu s prvky taneční choreografie a performance. Práce ukazuje, jakým způsobem pojednávají tvůrci aktuální společenská i osobní témata, která převádí do formy divadelního jazyka, pohybu a tance, a v neposlední řadě také, v čem spočívá politično tohoto projektu.
Divadlo a politika: Výmarská republika 1927-1933
Rudý, Jakub ; Kučera, Jan (vedoucí práce) ; Franěk, Jakub (oponent)
Práce se zaměřuje na avantgardní divadelní scénu německé Výmarské republiky, jmenovitě na režiséra Erwina Piscatora a dramatika Bertolda Brechta, stejně jako na charakteristiku politických a společenských podmínek Výmarské republiky. Myšlenkové těžiště pak leží v otázkách vzájemného vztahu divadla a politiky. Časově je práce vymezena lety 1927 - 1933, nicméně k úplnému zasazení obou divadelníků do kontextu Výmarské republiky jsou rozebírány i širší souvislosti poválečného Německa. Práce se dělí na tři části. První z nich se věnuje kulturnímu, politickému a společenskému prostředí Výmarské republiky, důraz je kladen na otázky cenzury, kulturní politiky a politického prostředí Výmarské republiky. V druhé části je rozebrán Erwin Piscator, principy jeho práce a jeho konkrétní působení mezi lety 1927 - 1933, stejně jako přijetí, kterého se mu dostalo. Podobně je třetí část věnována Bertoldu Brechtovi, vedle principů jeho dramatické práce, jsou rozebrána dvě dramata, napsaná mezi lety 1927 - 1933 a reakce, které Brechtova práce vyvolávala. Vztah divadla a politiky, šíře pak umění a politiky, je jednak nahlížen z pohledu Výmarské republiky, její kulturní a cenzurní politiky, v druhé řadě pak z pohledu obou divadelníků, kteří svým uměleckým působením nepochybně sledovali jisté politické cíle.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.