Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Právní povědomí romských dětí
DOLANSKÁ, Pavla
Tato práce se věnuje právnímu povědomí romských dětí z Českého Krumlova a Českých Budějovic. Teoretická část práce se zabývá pojmem dítě, a to z několika pohledů, dětskými právy a také právním povědomím. Bakalářská práce se také zaměřuje na Úmluvu o právech dítěte a další důležité dokumenty z hlediska dětských práv. V několika kapitolách se zaměřuji na romskou minoritu, na její historii, kulturu a na výchovu romského dítěte jako takového. Další důležitou součástí teoretické části jsou Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou, sociálně právní ochrana dětí a projekty zaměřené na právní povědomí. Cílem práce bylo zjistit situaci právního povědomí romských dětí v Českém Krumlově a v Českých Budějovicích. Metodou byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie s použitím techniky částečně standardizovaného nástroje prof. G. Meltona - dotazníku, zjišťujícího právní povědomí. Dotazník obsahuje obecné otázky, modelové situace a práva a povinnosti dětí a dospělých z pohledu dětí. Výzkumu se zúčastnilo 93 respondentů z Českých Budějovic a Českého Krumlova. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS 26.0. Výzkumem bylo zjištěno, že právní povědomí se s rostoucím věkem zvyšuje. Výsledky mohou posloužit jako informační materiál pro veřejnost, pro organizace spolupracující s romskou menšinou či sociální pracovníky.
Child Soldiers: Recruitment and Abuse of Children in Armed Conflicts
Karásková, Karolina ; Makariusová, Radana (vedoucí práce) ; Ludvík, Zdeněk (oponent)
Cílem této magisterské práce je zanalyzovat, jak jsou děti rekrutovány a zneužívány jako vojáci v ozbrojených konfliktech, a jakou ochranu jim mezinárodní humanitární právo poskytuje. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou představeny nejdůležitější dokumenty mezinárodního humanitárního práva a mezinárodního práva v oblasti lidských práv včetně mezinárodních vládních a nevládních organizací, jež tato práva podporují. V empirické části se autorka zaměřuje na případové studie, konkrétně na případ Armády božího odporu a na případ Islámského státu. Autorka se nesnažila najít podobnosti v těchto dvou případech, ale naopak poukázala na jejich jedinečnost. Práce analyzuje důvody náboru a zneužívání dětí ze strany Armády božího odporu a Islámského státu, včetně právní odpovědnosti obou skupin. Autorka této práce si jako metodologii zvolila instrumentální případovou studii, která je užitečná pro obecné pochopení fenoménu pomocí konkrétního případu. Tato metodologie je navíc vhodná pro výklad právních dokumentů a dva vybrané případy slouží jako nástroje pro interpretaci náboru a zneužívání dětí v ozbrojených konfliktech. Výsledky tohoto výzkumu ukazují, že mezinárodní humanitární právo není zcela schopno ochránit děti před jejich zapojením do ozbrojených...
Restorativní justice v trestním právu mládeže
Šmídová, Diana ; Vanduchová, Marie (vedoucí práce) ; Jelínek, Jiří (oponent)
Shrnutí Restorativní justice v trestním soudnictví mládeže Práce se zabývá restorativní justicí v trestním soudnictví mládeže. Dává si za cíl shrnout a kriticky pojednat o daném tématu. Snaží se utříbit používané pojmy a teorie pro čtenářovu jednodušší orientaci v této problematice, neboť ty mohou často vést k nejasnostem a zmatečnostem. Následně přistupuje k hlubší analýze vybraných částí. Především rozebírá zakotvení mezinárodních standardů, přibližuje názory světových vědců a nakonec je srovnává a ukazuje na praktických příkladech. V neposlední řadě také shrnuje vybraná teoretická východiska a vykresluje souvislost mezi přirozeností lidského života a použitím restorativní justice, který je považován za jeden z hlavních argumentů pro vyšší účinnost ve srovnání s justicí retributivní. Práce je rozdělena do tří částí. První část pojednává o soudnictví ve věcech mládeže, dětských právech a jejich mezinárodní úpravě. Druhá část rozebírá restorativní justici obecně, srovnává různé pohledy na ni a její druhy a zakotvuje ji do širšího rámce trestního soudnictví. Následně na restorativní justici pohlíží z praktičtějšího hlediska kritickým pojednáním a praktickými příklady. Třetí část se soustředí na samotné téma této práce, tedy uvádí specifické souvislosti mezi prvními dvěma částmi. Vysvětluje další pojmy...
Dětská práva ve světle mezinárodněprávních závazků ČR
Dohnalová, Radka ; Hýbnerová, Stanislava (vedoucí práce) ; Bayerová, Monika (oponent) ; Bílková, Veronika (oponent)
Mgr. Radka Dohnalová Disertační práce: DĚTSKÁ PRÁVA VE SVĚTLE MEZINÁRODNĚPRÁVNÍCH ZÁVAZKŮ ČR PF UK 2012 ABSTRAKT Základní cíl předkládané disertační práce představuje posouzení úrovně implementace požadavků mezinárodního práva v oblasti dětských práv v České republice. Za tímto účelem práce mapuje oblast mezinárodního práva dotýkajícího se práv dětí relevantní pro ČR; pracuje především s dokumenty závaznými, ale neopomíjí ani instrumenty, které závazné v právním slova smyslu nejsou, ale mají pro oblast dětských práv nesporný dopad. Široké téma je zpracováno na pozadí podrobnějšího rozboru dvou nejdůležitějších úmluv - Úmluvy OSN o právech dítěte a Evropské úmluvy na ochranu lidských práv a základních svobod. Konkretizace závazků a zhodnocení jejich dopadu na legislativu a praxi v ČR je zde provedena zejména skrze analýzu výstupů kontrolních mechanismů. Po úvodu následují dvě kapitoly nezbytné jako výchozí teoretické zázemí pro další zkoumání. Kapitola druhá pojednává o základním teoretickém diskurzu dětských práv, kterážto otázka je v českém prostředí zpracována minimálně; najdeme zde výklad k hlavním pojmům - definici dítěte, principu nejlepšího zájmu dítěte a participačním právům dítěte. Kapitola třetí se zabývá postavením mezinárodního práva resp. dětských práv v právním řádu ČR. Zkoumá s tím související...
Zvyšování právního povědomí u dětí v Jihočeském kraji.
STANISLAVOVÁ, Lucie
V této práci jsem se zaměřila na právní povědomí dětí, avšak ne z jejich pohledu, jak tomu bylo ve většině případů zpracování tohoto tématu, ale z pohledu lidí, kteří právě s dětmi pracují. Jedná se především o pedagogy, sociální pracovníky, dále pak o školní psychology a psychology. Teoretická část práce se zabývá právem, právním povědomí a právním vědomím, dále pak důležitým pojmem ?dítě? a to jak z pohledu pedagogiky a psychologie, tak i z hlediska práva. Morálkou samotnou a také jejím srovnáním s právem. Dále hodnotovým systémem a výchovou, důležité dokumenty týkající se práv dětí, rámcovým vzdělávacím programem a jeho zaměřím na výuku práva na základních a středních školách. Důležitou součástí teoretické časti, jsou také projekty zaměřené na zvyšování právního povědomí provedené jak v České republice, tak i v Jihočeském kraji. Cílem práce bylo zjistit, zda je potřeba zvyšovat právní povědomí u dětí v Jihočeském kraji. K tomuto účelu byl použit kvantitativní výzkum. Jako výzkumná technika byla zvolena metoda nestandardizovaného dotazníku. Výzkumu se zúčastnilo 144 respondentů z Jihočeského kraje, kteří pracují, buď na základní, nebo střední škole případně v neziskových organizacích, které pracují s dětmi. Výzkumem byla zjištěna rozdílnost v názorech mezi pedagogy a ostatními pracovníky. Pedagogové se statisticky častěji domnívají, že děti právní povědomí mají na rozdíl od ostatních pracovníků. Velmi zajímavým momentem je věk, od kterého by měly být děti seznamovány se svými právy. Ostatní pracovníci vidí jako optimální věk pro seznamování dětí s jejich právy začátek školní docházky (či již konec předškolní), na rozdíl od pedagogů, kteří by tuto hranici posunuli téměř na druhý stupeň základních škol. Dalším zjištěným a prokázaným faktem je rozdílnost v metodách používaných při seznamování dětí s jejich právy. Pedagogové kombinují jak diskuze a přednášky, tak i hry a modelové situace. Ostatní pracovníci upřednostňují pouze přednášky a diskuze. Liší se také v hodnocení časové dotace věnované ve školní výuce právům dětí. Ostatní pracovníci jsou v tomto ohledu mnohem kritičtější než pedagogové. Dále bylo prokázáno, že pedagogové častěji neznají organizace, které se zabývají dětskými právy, zatím co ostatní pracovníci ano. Celý výzkum je také shrnut do SWOT analýzy, ta určila za nejsilnější stánky zájem dětí o svá práva a jejich seznamování s právy již od první třídy. Jako slabou stránkou se ukázal nedostatek času ve školní výuce věnovaný dětským právům spolu se získáváním největšího množství informací v rodině. Příležitostí je realizace více nových projektů zaměřených na konkrétní oblasti práv a také to, že právní povědomí by mělo být neustále zvyšováno. Rizikem je nedostatečná znalost práv v oblasti ochrany osobnosti, kdy hrozí snadné zneužití a také nedostatečná znalost práv, která by mohla mít za následek zvýšení přestupků až kriminality.
ŽIVOTNÍ DÍLO PHDR. BŘETISLAVA HOFBAUERA
VYTERNOVÁ, Lenka
Práce se zabývá rozborem životního díla PhDr. Břetislava Hofbauera. Na začátku je uveden jeho životopis, který zajišťuje snadnější zařazení kontextu jeho tvorby v jednotlivých životních etapách. Následně se práce věnuje zmapování, rozboru a analýze publikacích sepsaných Hofbauerem jako autorem či spoluautorem. Zmiňuje autory, kteří měli vliv na jeho filosofické myšlení a jeho celkový pohled na volný čas, výchovu a pedagogiku volného času. Dále zpracovává získaná data a rozděluje je do tří tematických oblastí, které je možné definovat jako stěžejní. Následně formuluje závěry a uvádí celkový přínos Hofbauera jak na poli teorie v oblasti zhodnocování volného času a pedagogiky volného času. V příloze předkládá kompletní přehled jím publikovaných článků a knih.
Česká rodina na počátku 21.století- postoj k trestání dětí
ZADRAŽILOVÁ, Aneta
Téma práce a problematika, kterou se věnuje bakalářská práce zní Česká rodina na počátku 21. století- postoj k trestání dětí. V teoretické části se vyskytuje charakteristika rodiny a její funkce. Součástí je i historický nástin, který poukazuje na vývoj rodiny od středověku, až po současnost. Další kapitola se věnuje výchově, do které patří způsoby a vzory ve výchově. Kapitola poukazující na metody výchovy se rozděluje na dvě částí, kam se řadí odměna, ale i tresty jako je fyzický nebo psychický a s nimi i spojená velmi tenká hranice, která rozlišuje neškodný trest od týrání. Další nezbytná část práce je věnována klíčovým dokumentům a snaze po právní stránce chránit dítě. Poslední kapitola srovnává to, jestli je lepší užívat trest psychického formátu nebo spíše fyzického.Cílem práce je zjistit, jaké jsou postoje vybraných generací (v rámci rodiny) k trestům jako tradičním nástrojům výchovy. V této práci je uplatněn kvalitativní výzkum. Zkoumaným objektem jsou vícegenerační rodiny (rodiče a prarodiče). Zjišťování informací od respondentů se provádělo za pomoci strukturovaného polostandardizovaného rozhovoru. Dotazováni byli rodiče a prarodiče 3 rodin z okresu Třebíč, na jejich názory týkající se výchovy a postojích k trestání dětí. Rozhovor se skládal z 5 předem připravených otázek, na které odpovídalo celkem 12 zástupců jednotlivých rodin.Výsledky výzkumu potvrdily, že dnešní rodiče svoje výchovné metody od výchovných metod svých rodičů ve větší míře nikterak nepozměnili. Proto nejčastější užívanou praktikou jsou pořád tresty i toho fyzického charakteru. Respondenti ani nesouhlasí s navrhovanou změnou zákona, která by trestání dětí zakazovala, jelikož se obávají, že by to vedlo k přílišné demokracii dětí a rodiče by nad nimi ztratili veškerou kontrolu. Práce by mohla sloužit pro odborníky, kteří se zabývají problematikou trestů dětí.
Rodina, rodinná výchova, její funkce, poruchy a vliv na vývoj dítěte.
NĚMCOVÁ, Petra
NĚMCOVÁ, P. Rodina, rodinná výchova, její funkce, poruchy a vliv na vývoj dítěte. České Budějovice 2012. Bakalářská práce. Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Katedra pedagogiky a psychologie. Vedoucí práce Mgr. Renata Jandová. Práce se v teoretické části zabývá charakteristikou rodiny, jejím vývojem, typy a funkcemi, výchovou v rodině, výchovnými metodami a vlivem rodinné výchovy na vývoj dítěte. Jsou zde zmíněna dětská práva a základní listiny, Úmluva o právech dítěte. V metodické části bakalářské práce jsou popsány jednotlivé metody a strategie praktické části bakalářské práce, způsob výběru vzorků jednotlivých rodin a kritéria, podle kterých byly tyto rodiny zařazeny do jednotlivých skupin. Následuje empirická část bakalářské práce, která obsahuje analýzu úředních dokumentů vedených na SPOD. Zde jsou popsány jednotlivé případy rodin funkčních, problémových, dysfunkčních a afunkčních, konkrétně vývoj každé této rodiny, plnění základních funkcí, typ rodiny, výchovné metody a typy výchovných vedení, úplnost rodiny a vliv rodinné výchovy na vývoj a chování dětí. V příloze bakalářské práce jsou pro srovnání ve sloupcových grafech zaznamenány počty opatrovnických spisů vedených na SPOD od roku 2003 do roku 2011, dále počty nezletilých s výchovnými problémy od roku 2003 do roku 2011 a přehled počtu výchovných problémů dětí a mladistvých ve výsečových grafech. Další přílohou jsou 4 tabulky, v nichž jsou stručně shrnuty jednotlivé výše uvedené vybrané rodiny, jejich funkce, typy, používané výchovné metody a jejich vliv na vývoj a chování dětí.
Dětská práva v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školu a jejich aplikace do vyučovacího plánu
KOPÚNOVÁ, Jana
Diplomová práce je zaměřena na téma dětských práv a jejich využití ve vzdělávacím procesu. Metodické a pracovní listy může vyučující použít jako učební pomůcku ve své hodině, především v 6. ročníku základní školy. Teoretická část je věnována základním informacím o Rámcovém vzdělávacím programu, o historickém vývoji dětských práv nejen ve světě, ale i v České republice. Dále zde nalezneme důležité deklarace a úmluvy o právech a povinnostech dítěte. Praktická část se zaměřuje na metodické zpracování jednotlivých vyučovacích hodin, obsahuje též pracovní listy pro žáky. Shledáme zde také následný rozbor realizace vyučovacích hodin.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.