Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 62 záznamů.  začátekpředchozí53 - 62  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Badatelsky orientovaná výuka matematiky
ŠULOVÁ, Veronika
Tato diplomová práce stručně představuje pojem badatelsky orientovaná výuka matematiky. V badatelsky orientované výuce je důraz kladen převážně na aktivní činnost žáka, jejímž cílem je objevení určité skutečnosti. Tato činnost zahrnuje především řešení problémů a hledání vhodných cest, kterými je možné se dobrat správného cíle. Tuto cestu k cíli můžeme nazvat bádání. Proces bádání zahrnuje pozorování, formulování otázek, zjišťování informací, navrhování možných postupů a jejich ověřování. V této vzdělávací metodě úloha učitele není předávat žákům již hotová fakta, ale k cíli je směřovat a dohlížet na správnost jejich postupů. Učitele zde můžeme chápat jako průvodce, poradce či pomocníka na cestě k cíly (objevu). V práci je uvedeno několik příkladů z matematiky základní a střední školy, ve kterých je uplatněn badatelsky orientovaný přístup. Matematika v daných příkladech není složitá, důraz je kladen na praktické použití. Dále jsou v příkladech rozvíjeny mezipředmětové vztahy, což je důležitá součást badatelsky orientované výuky. Ke každému příkladu jsou navíc uvedeny doplňující otázky.
Badatelsky orientovaná výuka se zaměřením na obecnou a anorganickou chemii
Zámečníková, Veronika
Tato disertační práce se zabývá možnostmi zavedení badatelsky orientované výuky (BOV), neboli Inquiry-Based Science Education (IBSE) do každodenní pedagogické praxe zejména na základních školách. Hlavní důraz je přitom kladen na výuku obecné a anorganické chemie. V teoretické části práce je nejprve definován základní pojmový aparát, stejně jako metodologie výzkumu související se zaváděním aktivit splňující principy IBSE do výuky chemie. Práce diskutuje, jaký význam může mít zavedení badatelsky orientované vyučování nejen pro podporu zájmu žáků o přírodovědné obory, ale také pro zlepšení badatelských schopností žáků, přičemž tyto schopnosti mohou zvýšit budoucí uplatnění mladé generace v praxi. Teoretická část disertační práce dále shrnuje stav aplikace IBSE v pedagogické praxi v České republice. Sumarizuje základní teorie a praktické zkušenosti se zaváděním IBSE na českých školách. Práce analyzuje také oblast výběru vhodného učiva pro IBSE v chemii a výzkumu didaktiky chemie. Praktická část práce obsahuje materiály umožňující výuku dle IBSE principů a předkládá výsledky výzkumu autorky, který byl realizován v letech 2014 až 2016. Výzkum sleduje změny znalostí, dovedností a přístupu k předmětu chemie žáků zvolené školy při využití IBSE ve výuce chemie. Na základě tohoto vlastního výzkumu překládá autorka v...
Aktivity pro badatelsky orientovanou výuku v biologii
Nedomová, Martina ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
3 Abstrakt Hlavním cílem diplomové práce je sestavit a ověřit materiály podporující badatelsky orientovanou výuku na téma Voda v životě člověka. Práce, která vznikla jako součást mezinárodního projektu ESTABLISH, je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá charakteristikou badatelsky orientované výuky, jejím přínosem a historií, seznamuje s národními a zahraničními projekty a pracemi tuto výuku aplikujícími. Hlavní pasáž praktické části diplomové práce se zabývá sestavením a ověřením materiálů pro badatelsky orientované aktivity k tematické jednotce Voda v životě člověka. Součástí materiálů je metodická příručka pro učitele a pracovní listy k jednotlivým aktivitám. Práce dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření pro studenty realizovaného po ověřování aktivit pro získání zpětné vazby o průběhu ověřování materiálů a jejich vhodnosti. Součástí práce je i realizace dotazníkového šetření pro pedagogy, kterým bylo orientačně zhodnoceno povědomí o badatelsky orientované výuce a její dosavadní užívání u učitelů biologie na gymnáziích v Praze. Praktická část obsahuje také analýzu úloh k tématu voda ve spojení s člověkem ve vybraných učebnicích biologie a přírodopisu. Klíčová slova: Vzdělání, přírodní vědy, biologie, badatelsky orientovaná výuka, projekt ESTABLISH, výuková...
Odhady v matematice na základní škole
HRANÍČEK, Antonín
Tato diplomová práce s názvem Odhady v matematice na základní škole je vytvořena jako pomocný výukový materiál. Seznamuje čtenáře s pojmem matematický odhad a předkládá mu jeho základní dělení. Poskytuje názorné návody, jak odhady vytvářet a obsahuje i množství příkladů, které slouží k systematickému procvičování a trénování schopnosti odhadovat. Podoba jednotlivých příkladů navíc ukazuje, kde všude je možné, ale i vhodné odhadování rozvíjet. Ke konci celé práce jsou uvedeny i badatelsky orientované úlohy s požadavky odhadu.
Možnosti badatelsky orientované výuky v biologii obratlovců
JIRÁČKOVÁ, Bára
Možnosti využití badatelsky orientované výuky (BOV) v biologii obratlovců je bakalářská práce, jejímž cílem je zmapování možností, které pedagog má při využití obratlovců v badatelsky orientované výuce. Kvůli zákonům České republiky a to především 246/92 Sb., a 114/92 Sb., jsou možnosti využití obratlovce velmi omezené. Dokonce i běžný chov obratlovců ve školní třídě je téměř nemožný. Nejvhodnější je využití metody pozorování. Této metodě a dalším možnostem je věnována celá teoretická část práce, kde jsou navíc uvedeny již existující úlohy BOV zabývající se obratlovci. V praktické části se nachází tři nové komplexní úlohy na toto téma: "Snapshot Serengeti - poznávej faunu Národního parku Serengeti", "Ptáci v zimě" a "Ptáci v zimě - exkurze v zoo".
Vodní režim rostlin jako výukové téma v badatelsky orientovaném vyučování na gymnáziu
BEZPALCOVÁ, Eva
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukovou prezentaci pro studenty gymnázií podle principů badatelsky orientovaného vyučování využitelnou v rámci výuky tématického celku "Vodní režim rostlin", aplikovat ji ve výuce a zařadit tak badatelsky orientované vyučování do výuky fyziologie rostlin na gymnáziu. Byl proveden srovnávací průzkum ve třech paralelních třídách 1. ročníku gymnázia, kterého se zúčastnilo celkem 90 studentů. Na základě sestaveného didaktického testu byla porovnána úroveň znalostí u studentů, kteří absolvovali výuku podle výukové prezentace doplněné pracovním listem a u studentů, kteří absolvovali výuku téhož učiva formou frontální výuky bez využití této prezentace. Cílem didaktického výzkumu bylo zjistit, zda má badatelsky orientovaná výuka vliv na úroveň získaných znalostí a zda vede k jejich trvalejšímu uchování. Zjištěné výsledky byly statisticky vyhodnoceny a přehledně zpracovány do tabulek a grafů.
Badatelsky orientovaná výuka fyziky na ZŠ
CACH, Roman
Tato diplomová práce pojednává o problematice badatelsky orientované výuky fyziky na základní škole a nastiňuje možnosti praktického provedení na příkladech z praxe. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První část práce rozebírá základní teoretická východiska z pedagogiky a didaktiky základního školství a problematiku teorie badatelsky orientované výuky. Druhá část práce se zabývá konkrétními náměty pro badatelsky orientovanou výuku a praktickou ukázkou realizace dvou námětů zařazených do výuky fyziky na základní škole.
Možnosti uplatnění badatelsky orientovaného vyučování v přírodovědě na venkovské škole
DAŇOVÁ, Dagmar
Tato diplomová práce předkládá výsledky badatelsky orientovaného vyučování v přírodovědě na venkovské škole. Teoreticky srovnává běžné transmisivní vyučování s badatelsky orientovaným vyučováním a popisuje postup, úrovně, přínosy a omezení tohoto pedagogického směru.
Repertoár demonstrací, experimentů a praktických cvičení s problematikou vodních bezobratlých v práci učitele na základní škole a nižším gymnáziu
MATOUŠKOVÁ, Jitka
Diplomová práce analyzuje, do jaké míry jsou praktická cvičení a experimenty s problematikou vodních bezobratlých živočichů začleněna do výuky přírodopisu, resp. biologie na základních školách a na nižším stupni víceletých gymnázií. Předkládá návrhy laboratorních a terénních praktických cvičení s uvedenou tématikou, vedených s využitím badatelsky orientovaného výučování (Inquiry-based science education). Proveditelnost návrhů praktických cvičení s využitím badatelsky orientovaného výučování ověřuje a výsledky ověření rovněž uvádí.
Účinnost vybraných vyučovacích metod v učení o přírodě na 1. stupni ZŠ
VAJGLOVÁ, Lucie
Cílem této práce je ověřit prvky badatelsky orientovaného vyučování (BOV) v praxi a poukázat na možnosti využití této metody z hlediska cílů přírodovědného vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Nedílnou součástí práce je příprava vyučovacích hodin a ověření jejich cílů v praxi. Obsah příprav na hodiny je zpracován se zřetelem na aktuální obsah učebnic prvouky a přírodovědy. V práci je popsán průběh a výsledky osvojování učiva žáky metodou BOV bez využití pomocného materiálu, v další fázi práci s ním a porovnání účinnosti jednotlivých přístupů. Diplomová práce byla řešena v rámci projektů GA JU č. 078/2013/S

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 62 záznamů.   začátekpředchozí53 - 62  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.