Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Porodní asistentka v roli laktační poradkyně žen
ŽIROVNICKÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá tématem porodní asistentky v roli laktační poradkyně žen. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno období šestinedělí, tvorba mateřského mléka, fyziologie laktace, včetně složení mateřského mléka, a výhod které kojení přináší ženě i dítěti. Dále jsou v práci popsány komplikace spojené s kojením, jejich řešení a role porodní asistentky v laktačním poradenství. V bakalářské práci je dále věnován prostor laktačnímu poradenství v předporodní přípravě a vzdělání laktačních poradkyň. V neposlední řadě je v teoretické části zmíněna technika kojení, polohy při kojení a nejčastěji využívané pomůcky. V praktické části bakalářské práce bylo cílem zjistit, zda ženy, které mají problém s kojením, vyhledávají péči porodní asistentky zabývající se laktačním poradenstvím. Druhým cílem bylo zjistit, jakým způsobem poskytují porodní asistentky ženám laktační poradenství. Kvalitativní výzkum byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumné šetření bylo prováděno od února do března roku 2024 prostřednictvím hovorů, videohovorů či osobního setkání. Výzkumné soubory byly dva. První výzkumný soubor tvořily porodní asistentky zabývající se laktačním poradenstvím a druhý výzkumný soubor tvořily ženy, které kojily. Rozhovory s informantkami byly vedeny na základě jejich souhlasu a data získaná během rozhovorů jsou zcela anonymní. Získaná data byla přepsána a poté analyzována pomocí barvení textu. Pro vyhodnocení dat byly stanoveny hlavní kategorie a podkategorie, jež jsou popsány v praktické části bakalářské práce. U porodních asistentek byly na základě získaných odpovědí vytvořeny hlavní kategorie (Profese laktační poradkyně, Laktační poradenství), které obsahují podkategorie (Vzdělávání v oblasti laktačního poradenství, Propagace služeb, Nejčastěji řešené problémy s kojením, Forma poskytované péče, Přístup k laktačnímu poradenství a Řešení akutních problémů). U kojících žen byly stanoveny hlavní kategorie (Informace o kojení, Začátek kojení a Komplikace při kojení), dělící se do podkategorií (Informovanost žen o kojení před porodem, Zájem o kojení, První přiložení, Edukace na stanici šestinedělí, Podpora laktace, Problémy při laktaci, Využití péče laktační poradkyně, Ukončení kojení). První výzkumná otázka se zabývala nejčastějšími problémy, které vedou ženy k vyhledání péče porodní asistentky zabývající se laktačním poradenstvím. Dle odpovědí bývá nejčastějším důvodem ke kontaktování porodní asistentky dokrmování dítěte umělým mlékem a problémy s prsy, například bolestivost, ragády a potíže s přisátím dítěte k prsu. Informantky také sdělily, že ženy laktační poradkyně kontaktují, protože potřebují při kojení ujistit a zkontrolovat techniku kojení. Druhá výzkumná otázka zjišťovala, jakým způsobem poskytují porodní asistentky laktační poradenství. Všechny informantky navštěvují ženy v domácím prostředí, kde jim pomáhají s kojením, kontrolují správnou techniku kojení a pomáhají s případnými komplikacemi. Většina informantek poznamenala, že otázky ohledně kojení se ženami probírají i v rámci předporodního kurzu či kurzu o kojení, kde se porodní asistentky snaží ženy na kojení připravit.
Selected Aspects of Gender Transition in Bernardine Evaristo's Girl, Woman, Other and Detransition, Baby by Torrey Peters
Gajdošíková, Veronika ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vyobrazením genderové tranzice ve dvou současných anglicky psaných dílech, Dívka, žena, jiné (2019) od Bernardine Evaristo a Detranzice, bejby (2021) od Torrey Peters. Barvité vykreslení vybraných postav si žádá bližší analýzu některých aspektů genderové tranzice, konkrétně společenské, medicínské, operační a úřední tranzice. V teoretické části budou představeny koncepty genderu, genderové tranzice a detranzice. Dále práce představí pozici genderu a genderové tranzice v současné anglofonní literatuře. Praktická část se bude opírat o poznatky z teoretické části. Zabývá se zobrazením genderové tranzice transgender postav dvou výše zmíněných knih, zaměřujíce se na vybrané aspekty této tranzice. Po vyhodnocení obsahu, motivů a celkového vylíčení práce určí míru efektivity využití daných knih jako materiálů ke vzdělávání v oblasti genderové tranzice. Dívka, žena, jiné v tomto ohledu poskytuje čtenářstvu základní informace týkající se tématu, zatímco Detranzice, bejby je vhodnější pro čtenářstvo s alespoň nějakými existujícími znalostmi o tranzici, vzhledem k tomu, že obsahuje více podrobnějších náhledů.
Význam chůvy v rodině dítěte se speciálními potřebami
Suchá, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Prouzová-Květoňová, Regina (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou hlídání dětí se speciálními potřebami. Teoretická část se v první řadě věnuje charakteristice vývoje zdravého dítěte. Následně poskytuje porovnání optimálního vývoje s odlišnostmi vývoje handicapovaných dětí. Upozorňuje na náročnost péče o zdravotně znevýhodněné děti, důležitost prevence přetížení rodičů a možnosti podpory rodin. Další kapitola se zaměřuje na posouzení výchovy zdravých dětí a dětí se speciálními potřebami. Popisuje dostupnost služby hlídání těchto dětí, nabídky současných agentur a profil kvalitní pečovatelky. Poslední kapitola představuje empirickou část diplomové práce. V rámci kvantitativního výzkumného šetření byli, s využitím techniky dotazníku, osloveni rodiče dětí se speciálními potřebami. Tato část prezentuje průběh celého výzkumu a způsob dosažení cílů. Uvádí názory rodičů dětí se speciálními potřebami k problematice a míru zájmu o hlídání. Klíčové pojmy: dítě, hlídání, chůva, podpora, prevence, rodiče, služby, speciální potřeby, výchova, vývoj, zdravotní znevýhodnění
Vliv polohování na vývoj dítěte v kojeneckém věku.
Mádlová, Markéta ; Sedlak, Petr (vedoucí práce) ; Paulová, Markéta (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku polohování dítěte v prvních etapách jeho života. Větší význam je polohování přikládán od r. 1992, kdy Americká akademie pediatrů (AAP) zveřejnila doporučení o zdravé spánkové poloze dítěte. V souvislosti s doporučenou supinační spánkovou polohou byl zaznamenán pokles incidence syndromu náhlého úmrtí kojence (SIDS), což byl primární důvod pro celosvětovou kampaň (Back to Sleep Campaign). Pronační či supinační poloha může ovlivňovat raný motorický vývoj nebo být příčinnou deformit lebky. Vyšší expozice supinační poloze může způsobovat odchylky ve fyziologickém vývoji lebky a vyúsťuje v poziční plagiocefalii (PP) nebo deformity dentálního oblouku.
Význam chůvy v rodině dítěte se speciálními potřebami
Suchá, Zuzana ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Prouzová-Květoňová, Regina (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou hlídání dětí se speciálními potřebami. Teoretická část se v první řadě věnuje charakteristice vývoje zdravého dítěte. Následně poskytuje porovnání optimálního vývoje s odlišnostmi vývoje handicapovaných dětí. Upozorňuje na náročnost péče o zdravotně znevýhodněné děti, důležitost prevence přetížení rodičů a možnosti podpory rodin. Další kapitola se zaměřuje na posouzení výchovy zdravých dětí a dětí se speciálními potřebami. Popisuje dostupnost služby hlídání těchto dětí, nabídky současných agentur a profil kvalitní pečovatelky. Poslední kapitola představuje empirickou část diplomové práce. V rámci kvantitativního výzkumného šetření byli, s využitím techniky dotazníku, osloveni rodiče dětí se speciálními potřebami. Tato část prezentuje průběh celého výzkumu a způsob dosažení cílů. Uvádí názory rodičů dětí se speciálními potřebami k problematice a míru zájmu o hlídání. Klíčové pojmy: dítě, hlídání, chůva, podpora, prevence, rodiče, služby, speciální potřeby, výchova, vývoj, zdravotní znevýhodnění
Volný čas dětí a rodinné prostředí
UHLÍŘOVÁ, Lenka
Bakalářská práce na téma ?Volný čas dětí a rodinné prostředí? je zaměřena na problematiku volného času dětí, hlavně na jeho využití jak z pohledu dětí samotných, tak i z pohledu jejich rodičů. V teoretické části věnuji pozornost funkcím volného času zpracovaných formou otázek týkajících se výchovy, která se v této problematice prolíná společně s rodinnou atmosférou. Analyzuji, jak rodiče mohou zasahovat kladně i negativně do využívání volného času svých dětí. Dále propracovávám funkci rodiny a zároveň funkci rodinného prostředí na rozvoj dětí, hlavně jejich zájmů a schopností. Zaměřuji se i na volnočasovou aktivitu mimo vyučování a na rozdělení pedagogů, kteří se této oblasti volného času věnují. Nedílnou součástí bakalářské práce je i výsledek negativního dopadu na děti ve volném čase, popsání důsledků, jež mohou nastat, a měli bychom se jim snažit zamezit. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření: analýzu názorů rodičů, jejichž profesní zaměření není pedagogického směru, rodičů kde alespoň jeden z nich je pedagogem a rozbor odpovědí dětí samotných. Výzkumným cílem mé práce je analyzovat celkový pohled na volný čas dětí. Jakým způsobem volný čas děti využívají, jak jsou vedení ze strany rodičů, do jaké míry je jejich volný čas ovlivněn různými faktory a jak dalece jsou jejich představy, přání zohledňovány.
Atopický ekzém u dětí a jeho zdravotně sociální dopad
PÁLKOVÁ, Hana
Téma diplomové práce je Atopický ekzém u dětí a jeho zdravotně sociální dopad. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je zaměřena na vysvětlení základních pojmů v dermatologii, je zde uvedena anatomie, fyziologie kůže a její zvláštnosti v dětském věku, definice atopického ekzému, jeho etiopatogeneze, klinický obraz, léčba, zdravotní, sociální dopady ekzému a ošetřovatelská péče. V praktické části práce byly stanoveny tři cíle. Prvním cílem bylo zjistit dopad onemocnění na dítě a jeho rodinu. Druhým cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakou úlohu má sestra při léčbě dítěte s atopickým ekzémem. Třetím cílem bylo vytvořit edukační brožuru pro rodiče dětí s atopickým ekzémem. K dosažení těchto cílů bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření metodou dvou polostrukturovaných rozhovorů. První ze dvou rozhovorů byl veden s matkami nemocných dětí. Výzkumný soubor tvořilo deset matek, z toho pět pocházelo z Prahy a pět z Českých Budějovic. Druhý rozhovor byl určen sestrám v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost, dermatologů a alergologů. Druhý výzkumný soubor tvořilo osm sester, z toho čtyři byly od praktického lékaře pro děti a dorost, dvě od dermatologa a dvě od alergologa. Sestry, stejně jako matky, pocházely z Prahy a Českých Budějovic. U matek a dětí bylo zjištěno několik problémů, které řeší nejčastěji. Malé děti do čtyř let na nemoci nejhůře snášejí svědění a bolest, část těchto dětí nesnáší ani denní ošetřování pokožky. Dětem od pěti let a starším vadí nízký kontakt s vrstevníky a omezení v zájmových činnostech. Při svých koníčcích se nesmí zapotit a jejich kůže nesmí přijít do styku s dráždivými látkami. Matky trápí nepředvídatelnost nemoci a dále to, že nevědí, jestli ekzém někdy zmizí. Strach mají i z toho, aby se ekzém nezhoršoval. Mezi zdravotní komplikace atopického ekzému patří Stafylokokus aureus, Kandida albicans, bradavice, moluska a opary v ložiscích ekzému. Dalšími komplikacemi jsou svědění, bolest, poruchy spánku u matky a dítěte, následná únava, zhoršení výkonnosti ve škole, práci. Vztahy s okolím mají děti a matky kladné, jen někdy se setkávají se zvědavými pohledy. Problémy mají matky s nedostatkem času na partnera. U sester bylo zjištěno, že kromě administrativních činností a plnění ordinací lékaře, pacienty samy needukují, edukaci vždy provádí lékař, sestry podávají jen doplňující informace a edukační materiály, zodpovídají na případné praktické dotazy rodičů. Výsledky výzkumu mohou být využity pro rodiče a jejich děti s atopickým ekzémem jako zdroj informací o problémech, se kterými se mohou setkat a pomoc jim naleznout jejich řešení. Výstupem práce je edukační brožura pro rodiče dětí s atopickým ekzémem.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.