Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Niguny v chasidské tradici
Polohová, Ráchel ; Holubová, Markéta (vedoucí práce) ; Kohout, Ivan (oponent)
Diplomová práce s názvem "Niguny v chasidské tradici" se věnuje hudební tradici chasidských židů a místu které má v jejich životě a duchovní praxi. V první části přináší seznámení s tématem a s obecnou definicí nigunu. Součástí úvodních kapitol je také nová typologie chasidských nigunů, sestavená podle jejich užívání v rámci chasidské praxe a navazující na dosavadní teorie. Pro úplnost jsou uvedeny také základní mody užívané běžně v židovské hudbě (vedle známých durových a mollových tónin) společně s jejich ukázkami. Následující čtyři kapitoly jsou postupně věnovány čtyřem vybraným dynastiím (ChaBaD, Modžic, Karlin a Braclav), jejichž hudební tvorba je v chasidské tradici významná. Součástí této stěžejní části je také hudební rozbor a pojetí nigunů v konkrétní tradici každé z uvedených dynastií. Práce zpracovává pojetí nigunu, které jsou do jisté míry společné pro celou chasidskou tradici (jako komunikačního prostředku a nástroje pro vyjádření emocí a jako součásti mystických praktik devekut a tikun olam). Zároveň popisuje specifika vnímání hudby v každé ze čtyř uvedených dynastií. Text práce je doplněn přílohou "A", kterou tvoří notové ukázky zařazené přímo do textu a přílohou "B" s audio ukázkami ve formátu mp3.
Využití židovské hudby v hodinách hudební výchovy
Filipová, Eva ; Saláková, Magdalena (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Výuka židovské hudby bývá na českých školách často opomíjena. Cílem diplomové práce je prostřednictvím konkrétních návrhů výukových lekcí tuto oblast hodin hudební výchovy obohatit a rozvinout. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část (první a druhá kapitola) pojednává nejprve obecně o židovské kultuře, dějinách, náboženství, zvycích a svátcích, představeny jsou židovské jazyky a specifika Židů Aškenázských a Sefardských. Konkrétněji se následně věnuje židovské hudbě, a to popisem jednotlivých modů a hudby duchovní a světské. Účelem této části je poskytnout nezbytné širší povědomí pro výuku konkrétních lekcí. V navazující praktické části (třetí kapitola) je detailně rozpracováno pět tematických výukových bloků, které jsou sestavovány podle třífázového modelu. Jejich součástí jsou notové ukázky a použité texty; rozsáhlejší notové materiály jsou uvedeny samostatně v příloze. Kromě hudebních činností je využíváno i metod kritického myšlení, důraz je kladen na kreativitu a spolupráci studentů. Lekce slouží rozvoji klíčových kompetencí a multikulturní výchově. Nejedná se však o dogmatický návrh výukového plánu hodin hudební výchovy, nýbrž o základní inspirační zdroj pro využití jednotlivých aktivit a jejich další tvorbu. KLÍČOVÁ SLOVA židovská kultura, židovská hudba, hudební výchova, třífázový...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.