|
Surviving the Good Life: Cruel Optimism of the American Dream in Modern American Drama
Shakurova, Daria ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
1 Resumé Od konce druhé světové války jsme byli svědky postupující krize amerického snu. I přes znatelný úbytek příležitostí k seberealizaci však představy o blahobytu, které jsou tradičně spojovány s americkým snem, nepřestaly ve společnosti dominovat. Tato bakalářská práce se zabývá tímto paradoxem a využívá k tomu konceptuální rámec, představený Lauren Berlantovou v její studii z roku 2011 Krutý optimismus. Podobně jako ostatní teoretici afektu Berlantová věří, že kolektivně sdílené afektivní reakce organizují jednotlivá historická období. Krutý optimismus je podle ní jednou z odpovědí, které formují současnost v poválečných neoliberálních společnostech: když se krize stane součástí každodenní reality, lidé mají tendenci vytvořit si citovou vazbu k dysfunkčním, ba ohrožujícím konvencím, jen aby zachovali alespoň zdání, že něco jako "normální" existence je stále možné. Zatímco Berlantová hledá exemplární případy tohoto fenoménu především v literatuře a filmu, tato práce předkládá moderní americké drama jako další bohatý zdroj. Pováleční dramatikové obrátili svou pozornost na jednotlivce jakožto občana, tentokrát se však více zaměřili na to, jakou roli hrají psychologie a osobní volba v širším sociálním a politickém kontextu. Tato obecná tendence umožňuje poohlédnout se po opakujícím se scénáři, v němž se...
|
|
Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století)
Vokáč, Tomáš ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent) ; Kyloušek, Petr (oponent)
Mgr. Tomáš Vokáč Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století) Disertační práce Abstrakt Práce popisuje zásadní ontologickou proměnu charakteru francouzského dramatu na přelomu 19. a 20. století a na základě analýzy příkladových dramat určuje sociálně angažovanou a společensko-kritickou tematiku, které je východiskem pro moderní francouzské drama 20. století. Práce definuje základní vývojovou linii společensky angažovaného dramatu, která začíná tvorbou naturalistických autorů Émila Zoly a bratrů Goncourtů, pokračuje v podobě dramatiky Henryho Becquea, odhaluje divadelní autory seskupené kolem Théâtre Libre André Antoinea, především dílo Jean Julliena a jeho teorii "živého divadla" a vyúsťuje v definici dramatu Eugèna Brieuxe, Françoise de Curela a částečně i Octava Mirbeaua. Jako pandán k této linii je pak popsán opačný charakter francouzského divadla a dramatu konce století. Práce nabízí srovnání s dobovým vlivem bulvárních a subvencovaných divadel, odkazuje k symbolistickému divadlu, k tvorbě pozdních parnasistů a detailněji popisuje drama veršovaného neoromantismu prezentované tvorbou Edmonda Rostanda, Jean Richepina a dílčím způsobem i Théodora de Banvillea. Zároveň práce zasazuje linii sociálně angažovaného dramatu do kontextů myšlenek moderny v...
|