Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Spirituály, duchovní písně amerických černochů
Bauer, Pavel ; Tvrdek, Petr (vedoucí práce) ; Bravená, Noemi (oponent)
Diplomová práce "Spirituály, duchovní písně amerických černochů" pojednává o černošských spirituálech, podmínkách jejich vzniku a jak ovlivnily hudební kulturu - nejdříve v Americe, později v Evropě; v současnosti na celém světě. Spirituály Afroameričanů položily základ celé řadě hudebních směrů toho, čemu se říká moderní hudba (blues, jazz, rock'n'roll, pop-music apod.). Pro uchopení poezie textů jsou u vybraných spirituálů uvedeny melodie. Spirituály ovlivnily řadu skladatelů na přelomu 19./20. století (z českých jmenujme Antonína Dvořáka za klasickou hudbu a Jaroslava Ježka za jazz). Najdeme je i ve zpěvnících některých církví.
Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha
Staňková, Eva ; Tvrdek, Petr (vedoucí práce) ; Špačková, Alena (oponent)
Anotace: Málková, Eva. Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha. Praha: Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. Diplomová práce. Cílem této diplomové práce je představení duchovní hudby Johanna Sebastiana Bacha a její teologické zvěsti. Vyhledáním a zhodnocením hudebně-teologických prvků v Bachově díle přibližuje práce Bachovo teologické, filosofické a mystické smýšlení. Předporozuměním a komplexním vnímáním Bachovy duchovní hudby lze hlouběji nahlédnout smysl a cíl umělcovy tvorby. V první (teoretické) části se zabývám myšlenkovými proudy, jež mohly Bachovu duchovní tvorbu ovlivnit. Následně vymezuji díla, která lze považovat za duchovní hudbu. V druhé (praktické) části vyhledávám hudebně-teologické prvky, jež Bacha při jeho tvorbě oslovovaly. Zkoumáním Bachova uměleckého stylu se snažím nalézt propojení hudebního a teologického obsahu a zároveň se snažím upozornit na závažnost teologické zvěsti Bachova duchovního díla.
Metodika výuky hry na zobcovou flétnu dětí od 4 do 6 let
Bezchlebová, Pavlína ; Leontovyčová, Jana (vedoucí práce) ; Tvrdek, Petr (oponent)
Předkládaná práce Metodika hry na zobcovou flétnu dětí od 4 do 6 let se věnuje problému výuky hry na flétnu dětí předškolního věku. Teoretická část se zabývá významem této činnosti, jejím přínosem pro děti samotné. Zaměřuje se na vývojové charakteristiky tohoto období, fyzickou a psychickou vyzrálost a dovednosti potřebné k naučení se hry na flétnu. Porovnává rovněž metodologii a metodiku her hudební výchovy na zobcovou flétnu pro děti školního věku a děti mladší. V praktické části se zabývá konkrétní metodikou výuky hry na sopránovou flétnu - metodou "barevné noty". Popisuje vznik metody, její výhody výuky hry na flétnu dětí od 4 do 6 let, aplikaci metody do výuky a v neposlední řadě, přináší návrh učebnice, jejíž koncept je založen na této metodě.
Druhá liturgie Církve československé husitské
Basl, Vojtěch ; Kolář, Pavel (vedoucí práce) ; Tvrdek, Petr (oponent)
Předkládaná práce se pokusila ve své první části zhodnotit textový i teologický vývoj liturgie v Církvi československé (husitské). Soustředila se na Farského překlad římské mše v r. 1919, první liturgické reformy mladé církve, liturgické rozrůznění i sjednocení v nově koncipované Farského liturgii v r. 1923. Dále práce sledovala vývoj právě této liturgie, především její revizi z r. 1939 a pokusy o liturgickou obnovu v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Práce dochází k závěru, že zejména revizí došlo k znejasnění některých částí Farského liturgie. Nebyla uvedena do souladu s Učením, oficiálním věroučným dokumentem církve, ale zároveň nezůstala věrná svému původu. Hlavní část práce se pak soustředila na rozbor jednotlivých částí Druhé liturgie v podobě, v jaké byla přijata sněmem v r. 1991. Práce se tuto liturgii pokouší srovnávat se zmiňovanými návrhy z předcházejících let. Zejména konstatuje, že v současné podobě Druhé liturgie je bohoslužba slova rozdělena na dvě části, přičemž první čtení je od ostatních ostře odděleno. Dále nejsou správně vnímány antifony - vstupní antifona (Introit) a antifona k přijímání (Communio). V podstatě pouze antifona k obětování (Offertorium) je na správném místě. Písně lidu nejsou vnímány ve vztazích k těmto antifonám, spíše jsou vnímány jako oddělení jednotlivých...
Komparace pohřebních obřadů ŘKC, ČCE, CČSH
Bjolková, Gabriela ; Kolář, Pavel (vedoucí práce) ; Tvrdek, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pohřbem a rituály s ním spojenými. Po úvodu, ve druhé části sleduje vývoj křesťanských pohřebních obřadů a stručně je zasazuje do historického kontextu. Další části jsou věnovány vybraným církvím: ŘKC, ČCE a CČSH u kterých je nastíněn jejich vývoj vážící se k tématu, následně je mezi nimi na základě současných agend provedeno srovnání metodami analýzy a komparace u vybraných částí obřadu. Poznatky jsou shrnuty v závěru spolu s reflexí fenoménu smrti a církevních obřadů s ní souvisejících v současné společnosti.
Gregoriánský chorál v liturgii církve
Křížová, Zuzana ; Špačková, Alena (oponent) ; Tvrdek, Petr (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je objasnění pojmu gregoriánský chorál v historickém kontextu. Je to obtížné především proto, že neexistuje jednotný názor ani mezi odborníky - které zpěvy můžeme do tohoto pojmu zahrnout. V prvním, historickém oddílu, jsem se snažila zachytit kořeny latinského liturgického zpěvu, kořeny gregoriánského chorálu, osobnost papeže Řehoře I. Velikého. Ve druhém, teoretickém oddílu, jde o základní vymezení pojmů gregoriánské notace, melodie, rytmu, forem a textu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.