|
Novodobé pojetí branné výchovy: učební text
Kratochvíl, Radek ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Gabriela, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce s názvem Novodobé pojetí branné výchovy: učební text popisuje, co se vyučovala v předmětu branná výchova před rokem 1989 u mateřských a základních škol, středních odborných učilišť a středních škol a jak je tomu po 1.9 2013, kdy se tento předmět vrátil do RVP. V současnosti se týká jen základních škol, nicméně v budoucích letech se má vrátit i do RVP pro střední školy a učiliště. Cílem práce je popsat a porovnat učební obsah branné výchovy (teoretická část) a zpracovat ukázku učebního textu (praktická část), který by se dal využít při výuce branné výchovy, nebo jako pomůcka při zájmové mimoškolní činnosti dětí a mládeže. V praktické části této bakalářské práce je vypracovaný návrh obsahu kompletního učebního textu pro brannou výchovu a vypracovaná ukázka učebního textu. Jako ukázka učebního textu pro brannou výchovu je zde předvedena Orientace v terénu a Návrh branného cvičení. Učební text v této práci není klasický učební text, ale text, který by bylo možné použít v případné učebnici.
|
|
Senioři a trénink paměti
Perglová, Lenka ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce s názvem Senioři a trénink paměti se zabývá tréninkem paměti a jeho významem pro život seniora. Teoretická část obsahuje charakteristiku seniora a zákonitosti procesu stárnutí. Dále uvádí obecné informace o paměti zahrnující vliv stárnutí na paměť a rizika z něho vyplývající. Trénink paměti je zde představen, nejen jako soubor technik a způsobů pro zlepšení paměťových funkcí, ale také jako významný prvek v boji proti negativním vlivům stáří.
Praktickou část tvoří průzkum ve formě dotazníkového šetření zaměřený na zjištění osobního hodnocení paměti seniory a jejich postojů k možnostem tréninku paměti. Respondenty tvoří členové klubů seniorů, kteří s tréninkem paměti většinou nepřišli do styku. Na základě analýzy a komparace dat je vytvořena představa o kvalitě paměti seniorů, jejich názoru na efektivitu tréninku paměti a subjektivních zkušeností z této oblasti. Výsledky průzkumu jsou doplněny komentáři kvalifikovaného trenéra paměti za účelem objasnění některých zajímavostí. Na závěr je práce obohacena o několik informací týkající se zkušeností odborníka, získané strukturovaným rozhovorem.
|
|
Počítačová gramotnost a vzdělávání kladenských bezdomovců
Mikeš, Viktor ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce s názvem Počítačová gramotnost a vzdělávání kladenských bezdomovců zjišťuje vzdělávací potřeby v oblasti počítačové gramotnosti kladenských bezdomovců a navrhuje vzdělávací obsah v podobě vzdělávacího modulu v závislosti na zjištěných skutečnostech na základě rozhovorů s cílovou skupinou. Přehled řešené problematiky objasňuje termíny bezdomovec a bezdomovectví, jejich dělení, příčiny, charakteristiky a možnou eliminaci. Dále se zabývá důležitostí vzdělávání a souvisejícími skutečnostmi. V poslední části přehledu řešené problematiky definuje a upřesňuje počítačovou gramotnost v kontextu příbuzných pojmů. Praktická část práce popisuje metodu a postup, který vedl ke zjištění potřebných dat za účelem vytvoření vzdělávacího obsahu. Data jsou následně vyhodnocena a na jejich základě je navržen vzdělávací obsah v podobě příkladu vzdělávacího modulu.
|
|
Život seniorů v Praze 8 v souvislosti se službami Obvodního ústavu sociálně-zdravotnických služeb Praha 8
Vávrová, Jana ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce je věnována seniorům, procesu stárnutí a změnám jak psychickým, biologickým i sociálním, které seniory provázejí. Dále se zabývá jejich životem i možnostmi dalšího kvalitního prožívání seniorského věku v souvislosti se službami poskytovanými Obvodním ústavem sociálně-zdravotnických služeb Praha 8. Zjišťuje na základě průzkumného šetření využívání jednotlivých služeb dle věku, pohlaví, vzdělání
a také způsobu bydlení. V neposlední řadě pak zobrazuje vůli a motivaci seniorů k dalšímu aktivnímu prožívání stáří. V praktické části je vyjádřeno, na základě dotazníkového šetření, jakých služeb, v jakém množství senioři využívají a v jakém rozložení podle sociálních podmínek, mírou vzdělání a pohlavím. Rovněž klade důraz na touhu seniorů být stále aktivní.
|
| |