Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ikonografie a kult svaté Anny v Čechách v období středověku
Semrádová, Alžběta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Klípa, Jan (oponent)
Diplomová práce sleduje vývoj kultu sv. Anny v Českých zemích v období středověku a raného novověku, tedy zhruba do poloviny 16. století. Cílem práce bylo zjistit, jak se kult světice v šířil - v jakém období a na jakých faktorech byl závislý -, a poté situaci porovnat s okolními, zejména německými zeměmi. Šíření kultu bylo sledováno především na zachovaných uměleckých dílech, patrociniích sv. Anny, jí zasvěcených bratrstvech, případně důlních dílech. S posledním souvisí také otázka, zda byl kult v Čechách opravdu tak těsně spjat s hornickým prostředím, jak tvrdí většina dosavadní literatury. Pro sledování zmíněné problematiky bylo kromě úvodní kapitoly využito také tří případových studií. Z práce vyplývá, že vrchol úcty ke sv. Anně v Čechách lze datovat zhruba mezi roky 1480-1520, což koresponduje s mimořádnou oblibou světice v sousedních zemích. Zatímco v hornických oblastech patřila sv. Anna skutečně mezi nejoblíbenější světice, zůstává otázkou, zda doklady o její oblibě v oblastech mimo centra těžby, avšak přeci jen možně s nimi spojenými, lze vykládat jako vliv "hornické úcty" k této patronce (např. bratrstvo sv. Anny cechu pekařů v Českých Budějovicích, bratrstvo sv. Anny v Blatné aj.). Součástí práce je také příloha v podobě katalogu zjištěných malířských děl s vyobrazením sv. Anny. Klíčová...
Vývoj květinových zátiší od antiky po závěr baroka
Semrádová, Alžběta ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Dobalová, Sylva (oponent)
Bakalářská práce podává obecný nástin vývoje malby zátiší od antiky po konec baroka v rámci evropského kulturního kontextu, přičemž důraz je kladen na květinová zátiší. Text je členěn do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje zátiší v dobách antiky, které později inspirovalo malíře mladších epoch, nicméně snaží se též upozornit na rozdílná chápání těchto specifických námětů. Nechybí ani citace antické literatury. Druhá kapitola představuje zátiší doby středověku, období, ve kterém se závazně utvářela křesťanská ikonografie. Samostatná zátiší neexistovala, nicméně pozvolna se začínala prosazovat v rámci náboženských obrazů jako nositelé skryté symboliky. V další kapitole je představeno renesanční zátiší v souvislosti se stíráním rozdílů mezi uměním a pozorováním přírody v rámci vědeckého poznání. Malbě zátiší v baroku se věnuje poslední kapitola, která zkoumá vývoj samostatných obrazů zátiší především v období 17. a 18. století a uvádí rozdíly mezi zátišími vznikajícími v různých evropských uměleckých centrech.

Viz též: podobná jména autorů
1 Semrádová, Adéla
2 Semrádová, Adélka
2 Semrádová, Andrea
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.