Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  začátekpředchozí63 - 72  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hardcore jako kritická perspektiva
Pokorný, Lukáš ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Tato práce se věnuje ideologickým směrům uvnitř české hardcorové scény. V teoretické části mapuje historický vývoj studia subkultur od jeho počátků až po současnost. Následuje zdůvodnění toho, proč je u hardcoru vhodnější pracovat spíše s konceptem scény. Další kapitola je věnována historii hardcoru a má přiblížit étos doby, v níž vznikal, a tak celý fenomén kontextualizovat. Jednotlivým tématům, která tvoří ideologickou stránku hardcoru, se věnuje část empirická, která je sleduje v současném českém prostředí, ale neztrácí ze zřetele jejich roli v minulosti. Tato forma má zachytit vývoj těchto témat a hardcore prezentovat spíše jako proces, nikoli jako uzavřený fenomén, který zamrzl v čase. Vývoj a reflexe jednotlivých témat je důležitá, má-li být hardcore stále považován za relevantní, tedy kritický a schopný vnímat společenské procesy. Tyto jeho vlastnosti ho v počátcích konstituovaly, hardcore vznikal jako určitá reakce, byl odrazem doby. Nebyl to však jednolitý proud, což trvá dodnes. Chceme-li v hardcoru vidět potenciál ke kritické perspektivě společnosti, musíme se v něm nejprve zorientovat. Koncept "malého undergroundu" poskytuje plodnou startovní pozici. Klíčová slova hardcore, punk, ideologie, subkultura, scéna, společnost, identita, autenticita, odpor, styl
Tempelhofské pole od letiště až k městským zahradám
Dlabola, Adam ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Lehečka, Michal (oponent)
1 Abstrakt Předložená diplomní práce je kvalitativní studií, která využívá metod terénního výzkumu a polostrukturovaných rozhovorů. Cílem této práce je zasazení zahradnického projektu Allmende Kontor do širšího kontextu plánování budoucí podoby areálu bývalého letiště Berlin - Tempelhof. Stěžejní otázkou, kterou si kladu, je, kdo a jak plánuje Tempelhofer Feld a jakou roli v tomto plánování hraje vybraný zahradní projekt? Odpověď na tuto otázku hledám na základě analýzy reprezentací plánů a strategií tří vybraných akterů: Senátu města Berlín, iniciativy 100% Tempelhofer Feld a Allmende Kontor. K plánování města přistupuji jako k politickému procesu, který interpretuji na základě teorie kulturní performance a sociologie vědění. Analýzu a interpretaci jednotlivých plánů ani strukturování celé práce nepovažuji za hodnotově neutrální. V průběhu samotného terénního výzkumu vyšlo najevo, že se můj postoj proměňoval, postupně se přikláním k jedné z pozic plánování areálu a z této perspektivy na celý proces nahlížím.
Spánek v náruči antropologie: sociální a kulturní kontext zúženého vědomí
Šťastná, Hana ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Abu Ghosh, Yasar (oponent)
Tato práce se věnuje fenoménu spaní a jeho variantám. Je výsledkem dlouhodobého terénního výzkumu a zúčastněného pozorování. Bazálním terénem se mi stala půda spánkové laboratoře, ze které ale volně vystupuji i do jiných oblastí. Čerpám nejen z mnoha rozhovorů a pozorování, přidávám reflexi vlastní tělesné zkušenosti ať už s rozličnými spánkovými režimy, tak jako objektu i vykonavatele spánkové medicíny. Metodami kvalitativního výzkumu mapuji oblast spánku ve smyslu sociálního konstruktu, jeho zakotvení jako hodnoty a snažím se poznat, do jaké míry je spánek jako konstrukt ovlivnitelný. Zaměřila jsem se na otázku, jakou hodnotu pro nás v současnosti spánek představuje, a jak společnost a působení doby může spánek formovat. Zkusila jsem se dívat i naopak. Zjistit, jestli je spánek natolik rezistentním fenoménem ze své biologické podstaty, že tyto tlaky dokáže odrazit nebo alespoň mírnit. Teoretickou oporou a výchozí perspektivou mi byla medicínská antropologie, využívám koncept biomoci a rizikové společnosti a metodologii karnální antropologie. Fenomén spánku a dalších stavů zúženého vědomí, které jsou pokládány za pasivní a neproduktivní, považuji pro jeho nenápadnost a skrytost za "špióna", který může poskytnout svědectví o významech a postojích a umožní nám tak nahlédnout na realitu z odlišného...
Bautzen a Budyšin: Jazykové ideologie v hlavním městě Lužických Srbů
Škrob, Jan ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Zandlová, Markéta (oponent)
V této práci se snažím v konkrétní situaci menšiny Lužických Srbů ve většinově německém Budyšíně (německy Bautzen, lužickosrbsky Budyšin) - který je zároveň chápán jako kulturní, společenské a politické centrum Lužických Srbů - popsat a analyzovat jazykové ideologie pro tuto situaci relevantní se zvláštním důrazem na ideologicky zakotvený vztah mezi jazykem a nacionalismem. Právě s ohledem na tento vztah se v práci věnuji také zvláštnímu významu jazyka pro udržování lužickosrbské národní identity. Jazykovými ideologiemi Lužických Srbů se zabývám také v širším kontextu sociálních a politických vztahů v Budyšíně a okolí, přičemž se soustředím mimo jiné na projevy nenávisti vůči Lužickým Srbům ze strany lokální německé radikální pravice. Jde mi zároveň o zachycení mocenského vztahu mezi němčinou a lužickou srbštinou. Kromě paradigmatu jazykových ideologií vycházím i z práce některých poststrukturalistických autorů, především pro jejich důraz na konstruovanost identit a mechanismů jazyka. Klíčová slova: jazyk, jazykové ideologie, nacionalismus, jazykový nacionalismus, identity, národní identita, etnicita, jazyk a moc, lužická srbština, němčina, jazyk a politika, jazykový kontakt
Možnosti deixe jako interpretačního principu: česky a německy mediovaný prostor
Samek, Tomáš ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Starý, Zdeněk (oponent) ; Halbich, Marek (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav etnologie Historické vědy - etnologie Tomáš Samek Možnosti deixe jako interpretačního principu: česky a německy mediovaný prostor The Possibilities of Deixis as a Principle of Interpretation: Mediation in Czech and German Public Space Abstrakt dizertační práce (česky) Vedoucí práce: Doc. PhDr. František Vrhel, CSc. 2015 Klíčová slova a abstrakt Klíčová slova: deixe; deiktická perspektiva; lingvistické kategorie; deskriptivní metajazyk; veřejný prostor; sociální interakce; interpretativní přístup; mediovaná komunikace; masová média; ideologie; sociální identita; origo; situovanost; fatická funkce; čeština; němčina. Abstrakt: Práce zkoumá, zda je možné deixi koncipovat jako jeden z interpretačních principů světa sociálních a komunikačních interakcí. Odpověď hledá v rovině teoretické a na empirickém materiálu - příkladech přímé i zprostředkované komunikace v českém a německém veřejném prostoru. Aby vytvořila adekvátní pojmový rámec pro popis deixe, navrhuje, aby byly některé binaristické, dichotomické kategorie deskriptivního metajazyka lingvistiky pojímány jako kontinuální škály přechodu od jednoho krajního pólu k opačnému. Pomocí takto zavedeného přístupu ke kategoriím popisu zkoumá pojmové meze "deixe". Přitom identifikuje v deikticích protosymbolický...
Code-switching jako vyjádření moci a solidarity v česko-slovenském prostředí
Korenyiová, Mariana ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Halbich, Marek (oponent)
Diplomová práca Code-switching ako vyjadrenie moci a solidarity v česko-slovenskom prostredí pojednáva o niektorých z kľúčových interpretačných možností code-switchingu na základe výskumu s česky a slovensky hovoriacimi participantmi neformálnych konverzácií v česko-slovenskom prostredí. Zaoberá sa roznymi možnými interpretačnými možnosťami, cez ktoré sa dá na code-switching nahliadať. Code-switching je skúmaný na základe konverzačnej analýzy rozhovorov, a to nielen Čechov a Slovákov. Prepínanie kódov nie je interpretované len na základe makrosociálnej dimenzie a v tomto texte je kladený doraz na následností replík v konkrétnych rozhovoroch. Zvolený komunikačný kód závisí vždy do určitej miery od vyjednávania participantov rozhovoru priamo v interakcii. Doraz je kladený na znalosť idiolektu v dlhšej časovej perspektíve a na koreláciu témy rozhovoru a meniaceho sa jazykového kódu. V poslednej časti sa práca venuje problematike alkoholu a jeho vplyvu na jazykový prejav s dorazom na code-switching. Alkohol modifikuje ľudské správanie a rovnako i verbálny jazykový prejav každého z nás. Do úvahy sú brané najznámejšie výskumy vykonané v sfére konzumácie alkoholu a jazyka, ktoré sú následne aplikované na prípad česko-slovenského code-switchingu.
Revitalizace irštiny v postojích a názorech obyvatel Galway a Gaeltachtu Connemara
Kollinerová, Martina ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Jedním z cílů diplomové práce bylo zjistit postoje obyvatel Galway a Gaeltachtu Connemara ke stavu revitalizace irského jazyka v Irsku a zjistit, které konkrétní revitalizační snahy považují za důležité. Tyto názory byly porovnávány se strategií jazykového plánování, která byla vydána v lednu 2011 a měla by určovat konkrétní podobu revitalizačních snah v příštích 20 letech. Dále si práce kladla za cíl zjistit, jaké konkrétní snahy jednotliví respondenti výzkumu pro revitalizaci jazyka vyvíjejí a jakou jazykovou znalostí disponují. Na základě získaných poznatků pak bylo možno zjistit, zda jazykový plán bere v úvahu všechny faktory a zohledňuje názory lidí na revitalizační proces. Klíčová slova: revitalizace, jazykové plánování, irský jazyk
Refugee music jako performance imigrace
Skopec, Jan ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Beseda, Jan (oponent)
Klíčová slova hudba, imigrace, žadatelé o azyl v České republice, publikum, divadlo, kulturální a mediální studia, identita, globalizace, postmodernismus, kulturní antropologie, sémiotika Abstrakt Cílem této práce analyzovat hudbu, která souvisí s uprchlictvím a dalšími formami imigrace do České republiky. Konkrétně se jedná o tvorbu Divadla Archa, které se souvisle několik let této věnuje. Při hudební performanci vzájemně spolupracují žadatelé o azyl v České republice s českými a zahraničními profesionálními umělci. Chci analyzovat, jak probíhá vzájemná umělecká spolupráce, jaké významy v tomto konceptu spatřují jednotliví hudebníci a jaké sdělení obažené v hudební produkci má být adresováno publiku. Hudba je přitom zasazena do kontextu celkové umělecké tvorby Divadla Archa spojené s tématikou imigrace. V souvislosti s tím chci zjistit, jaké významy a sdělení v této hudbě a související umělecké tvorbě nachází publikum.
Refugee music jako koncept performance imigrace
Skopec, Jan ; Beseda, Jan (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Klíčová slova hudba, imigrace, žadatelé o azyl v České republice, divadlo, publikum, mediální význam, performance, xenofobie, globalizace, postmodernismus, kulturní antropologie, kulturální a mediální studia, sémiotika Abstrakt Cílem této práce je popsat a analyzovat hudbu, která souvisí s uprchlictvím a dalšími formami imigrace do České republiky. Konkrétně se jedná o hudbu, která vzniká z podnětu Divadla Archa, které se několik let souvisle věnuje tématice imigrace a uprchlictví. Záměrem práce je analyzovat koncept "refugee music" vytvořený Divadlem Archa. Při této hudební performanci vzájemně spolupracují žadatelé o azyl v České republice s českými a zahraničními profesionálními umělci. Chci popsat, proč byl tento hudební koncept vytvořen, jak probíhá vzájemná umělecká spolupráce, jaký význam v tomto konceptu spatřují jednotliví hudebníci a jaké sdělení obažené v této hudbě má být adresováno publiku. Tato hudba je přitom zasazena do kontextu celkové umělecké tvorby Divadla Archa spojené s tématikou imigrace. Dalším záměrem textu je ukázat, jaké významy a sdělení v této hudbě a související umělecké tvorbě shledávají ti, kterým je adresována. Analyzuji, jaké významy zde nachází publikum, jakým způsobem je hudbou ovlivněno a zda tato umělecká performance může nějakým způsobem formovat divákův názor a náhled...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   začátekpředchozí63 - 72  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.