Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Senzorická analýza jako prostředek zvýšení transparentnosti analytických metod využívaných při praktické výuce chemie
Kocichová, Kristýna ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje využití senzorické analýzy ve výuce chemie. V rámci v teoretické části je nejprve popsána senzorická analýza: její historie, základní metody, principy, zásady a postupy při analýze roztoků. V této práci byla pozornost věnována třem základním chutím: slané, kyselé a hořké. Senzorické zkoumání vzorků daných chutí je dále spojeno se základními analytickými metodami, jejichž využití lze nalézt v praktické výuce chemie, zejména pak na přiblížení principů konduktometrie, spektrofotometrie a potenciometrie. Následně se zabývá problematikou výuky přírodních věd: jazykovou obtížností a náročnosti učení se přírodním vědám. Cílem této bakalářské práce byl pokus o zvýšení transparentnosti analytických metod při praktické výuce chemie prostřednictvím metod senzorické analýzy. V návaznosti na předchozí práce, jež se touto problematikou zabývaly, byly navrženy a pilotovány tři aktivity kombinující senzorickou analýzu s prací se školními senzory. Tento postup dává možnosti zvýšit především zájem a motivaci žáků o chemii, následně vést žáky k vlastnímu přemýšlení, nalézání nových řešení, ke schopnosti práce s přístroji v rámci analytických metod a k ověření a srovnání výsledků měření. Aktivity byly ověřeny na studentech studijního oboru učitelství chemie. Na základě jejich podnětů...
Návrh a ověření badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady pro žáky ZŠ
Tomešová, Jana ; Chroustová, Kateřina (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Práce se zabývá tématem badatelské výuky v souvislosti se vzděláváním v oblasti chemie na základních školách. Cílem této práce je navržení badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady, která bude sledovat cíle badatelské výuky a současně bude směřovat k povinným výstupům tématu daným Rámcovým vzdělávacím programem. Teoretická část práce je zaměřena na charakteristiku výuky chemie na základních školách a vymezení specifik badatelsky orientované výuky. V rámci praktické části je popsán plánovaný průběh navržené badatelské úlohy a následně jsou zhodnoceny výsledky získané v průběhu její realizace ve spolupráci s žáky osmé třídy základní školy. Pro zhodnocení úlohy byly použity výstupy vytvořené žáky v průběhu aktivit, úvodní a závěrečný test znalostí a IMI (Intrinsic Motivation Inventory) dotazníky, zaměřené na vnímání úlohy z pohledu žáků. Na základě získaných dat byla úloha zhodnocena z několika hledisek. Realizace úlohy úspěšně vedla žáky k osvojení pojmů souvisejících s tématem a zvládnutí praktického měření hodnoty pH různými metodami. Pozitivní byl také vliv na dovednosti žáků týkající se plánování a provedení chemického pokusu. K nedostatkům úlohy, zaznamenaným v průběhu realizace, patřil především omezený prostor pro diskusi žáků a prezentaci výsledků jejich bádání. Minimální byl...
Historie chemických výrob na území ČR
Grassinger, Tomáš ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent)
Předkládaná práce se zabývá tématem chemických výrob a jejich historie v České republice. V České republice má právě chemická výroba dlouhou a slavnou tradici. V úvodní pasáži je nastíněna problematika ukotvení tématu chemických výrob v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a školních vzdělávacích programech dvaceti vybraných škol na Chrudimsku a Pardubicku. V další kapitole práce přináší syntézu informací o výrobách několika desítek chemických látek, které jsou obsaženy v současných učebnicích chemie. Všímá si také historických učebnic chemie od roku 1945, v nichž se vyskytují další fakta, v současnosti již neuváděná, která syntézu dále obohacují. Ve třetí části předkládané práce je uvedená syntéza doplněna historii vybraných významných, tradičních či jinak zajímavých chemických výrob na území České republiky. Tato fakta byla získána prostudováním dostupných zdrojů, tištěných i elektronických. Předkládaná práce tak představuje souhrn faktů k dané problematice, který může posloužit učitelům i jejich žákům k získání základní orientace v dané problematice a snad je i inspirovat k dalšímu vzdělávání v oboru. KLÍČOVÁ SLOVA chemické výroby, historie chemických látek, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací programy, učebnice pro základní školy
Hodnocení vizuálních reprezentací využitých v učebnicích chemie pro ZŠ v tématech kyselin, zásad a neutrlizace
Krumlová, Eliška ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu vizuálních komponentů využitých v učebnicích chemie pro základní školy v České republice v tématu kyselin, zásad a neutralizace. V první části práce je věnována pozornost teorii učebnic, jejich vývoji, výzkumu a trojím reprezentacím využívaných v chemii. V dalších částech jsou popsány cíle, metody a výsledky práce. Samotným cílem bylo zanalyzovat vizuální komponenty využité v tématu kyselin, zásad a neutralizace v učebnicích chemie pro osmý ročník základních škol. Dále bylo cílem porovnat učebnice na základě celkového zastoupení jednotlivých komponentů (počet i proporce). Provedená analýza doplňuje současný přehled zastoupení o vizuálních komponentů. Bylo zjištěno, že nejvíce zastoupených obrazů v analyzovaném tématu mají učebnice nakladatelství Fraus, a naopak nejméně učebnice Nová škola. Z analýzy dále vyplývá, že většina učebnic nevyužívá v tématu kyselin, zásad a neutralizace žádné reprezentace ne úrovni sub-mikro. Tato reprezentace se nachází pouze v učebnicích nakladatelství Fraus a v učebnici Hravá chemie od nakladatelství Taktik. To se projevilo i v hodnocení přechodů mezi jednotlivými vizuálními komponenty, které žákům napomáhají k pochopení jednotlivých chemických jevů. Autorka práce si nekladla ambici určit, která učebnice je vhodnější pro výuku či...
Konstruktivizmus ve výuce názvosloví organické chemie
Musilová, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kotoučová, Hana (oponent)
Názvosloví organických sloučenin je jedním ze základních stavebních kamenů výuky chemie. Poslední změnou prošlo v roce 1993. Z analýzy dostupných středoškolských učebnic chemie vyplynulo, že se názvosloví věnují velice stručně. K výuce používají instruktivní, na dedukci založený přístup výuky, který je v kontrastu se soudobými přístupy k výuce. To je opodstatněním pro tvorbu alternativního postupu a ověření jeho použitelnosti ve výuce. V této práci jsou představeny dva pracovní listy, které se věnují úvodu do názvosloví organických sloučenin. Vytvořená metodika byla dána k posouzení učitelům na gymnáziích. Podle jejich reakcí byl tento materiál žáky pozitivně přijat. Kladně jej hodnotili i sami učitelé. Poznámky získané pilotáží byly do materiálu zapracovány a může tak být vyzkoušen na větším, reprezentativním vzorku.
Problematika tvorby školních vzdělávacích programů
Rozkydalová, Andrea ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Čapek Adamec, Martin (oponent)
1 ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá problematikou tvorby školního vzdělávacího programu, (dále jen ŠVP). Teoretická část se opírá o poznatky z oblasti systému kurikulárních dokumentů, metodiky tvorby ŠVP. Další část práce je věnována analýze vybraných učebních osnov pro oblast Člověk a příroda a Vzdělávací obor Chemie a analýze charakteristiky vzdělávacího oboru Chemie. Vzorek tvoří sedm základních škol. V návaznosti na problematiku tvorby ŠVP je v další části práce pozornost věnována článkům, které se zabývají touto problematikou v odborných časopisech a názorům učitelů na zavedení ŠVP do škol a rozhovorům s pedagogy, kteří sepisovali ŠVP pro vlastní školu. Z nich jsou patrné výhody a nevýhody zavedení ŠVP do škol, jakož i cenné rady k tvorbě samotných dokumentů. Výsledkem mé práce bylo sepsání učebních osnov pro Vzdělávací obor Chemie, podle něhož se bude vyučovat chemie od začátku školního roku 2014/2015.
Zjišťování parametrů kvality výuky chemie
Rozkydalová, Andrea ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Hlavní náplní této diplomové práce bylo zjišťování a posuzování parametrů kvality výuky chemie na středních a základních školách. V práci jsou zahrnuty pohledy na kvalitu výuky v obecné rovině a poté vztaženy k přírodovědnému vzdělávání a k chemii. Dále je pozornost věnována systému kurikulárních dokumentů a standardům. Dále jsou v ní popsány postupy, popis průběhu a vyhodnocení výsledků. V této práci byl ověřen hodnotící nástroj při pilotáži na středních a základních školách. V práci je také část věnována hodnocení jednotlivých hodin hodnotícím nástrojem a jsou v ní zmíněny další možné faktory, které ovlivňují činnost učitele a tím i kvalitu výuky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.