Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí94 - 103dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sardinské romány Grazie Deleddové
Sklenářová, Simona ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Cílem této diplomové práce je představení italské spisovatelky Grazie Deleddové a analýza jejích sardinských románů: La via del male (Cestou zla), Elias Portolu (Eliáš Portolu) a Canne al vento (Třtiny ve větru). Úvodem nastíním sociografickou situaci ostrova Sardinie poloviny 19. století, která měla na autorku značný vliv a formovala její literární tvorbu. Následuje bio-bibliografická část, ve které jsou chronologicky vylíčeny osobní život a literární tvorba Deleddové. Tematickým prvkem děl je vášeň, hřích a jeho následné odčinění. Protagonisté trpí především v hloubi svého nitra a vedou dialogy a boj s vlastním svědomím. Charakteristické jsou také lyrické popisy sardinské krajiny, vylíčení místních tradic a zvyků s občasným prokládáním textu sardskými slovy, konkrétně spisovatelčiným nuorským nářečím. Práce se zaměřuje na tři romány Deleddové, ze kterých také primárně vychází. Závěrem se pokusím všechna tři díla porovnat, najít v nich konstantní a proměnné prvky a více nahlédnout na ženské postavy na pozadí sardinské společnosti v románech. V příloze přináším přehled české recepce prací Grazie Deleddové, stručnou historii Sardinie a osobní fotografie Deleddové.
Romány Elsy Morantové
Vítková, Iva ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent)
Diplomová práce představuje život a tvorbu přední italské spisovatelky Elsy Morantové. Na základě analýz všech jejích románů jsou v závěrečné části uvedeny hlavní prvky jejího autorského stylu. Práci otevírá bio-bibliografický medailon, který stručně popisuje autorčin osobní život i kompletní tvorbu. Po tomto úvodním představení následují čtyři kapitoly, ve kterých analyzuji čtyři romány Elsy Morantové. Autorka debutovala roku 1948 románem Menzogna e sortilegio, kterým zcela zaskočila italský literární svět. Následujícím dílem L'isola di Arturo si získala přízeň jak kritiky, tak čtenářů a potvrdila své vypravěčské kvality. La Storia patří dodnes mezi knihy, které vyvolávají silné emoce. Román, který se stal bestsellerem, si získal srdce čtenářů. Kritika je v tomto případě však stále nejednotná. Svou tvorbu autorka ukončila pesimistickým románem Aracoeli. Morantová za svůj život napsala pouze čtyři romány, ve kterých využívá obdobné postupy a témata. Typické prvky autorčiny tvorby jsou rozebrány v závěrečné kapitole. klíčová slova: Elsa Morantová, Menzogna e sortilegio, L'isola di Arturo, La Storia, Aracoeli, autorský styl
Italský historický román 1827-1840
Löwensteinová, Klára ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Flemrová, Alice (oponent) ; Pechar, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá italským historickým románem období 1827-1840. Prvá, metodologická část, představuje východiska a shrnuje dosavadní zkoumání o italském historickém románu v italské literární vědě; druhá se zabývá dobovým kontextem, nejnosnějšími koncepty rozpravy o historickém románu a možným vlivem W. Scotta, sumarizuje témata, motivy a postavy v průběhu produktivní fáze žánru. Třetí, analytická část, se zabývá sedmi vybranými texty historických románů, u kterých zkoumá jejich distinktivní rysy: historické zasazení, místo, čas a jejich autorské intence, vztah historie a fikce, prostředky pro zvýraznění pravdivosti a uvěřitelnosti příběhu, vztah autor a vypravěč. Čtvrtá, syntetická část, se snaží postihnout románové stereotypy, a to hledisko a autorské intervence ve vybraných textech, zasazení do času a prostoru a propojení historie a fikce, hlavní stavební linie a postavy.
Experimentální romány Alda Palazzeschiho
Klivanová, Anna ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Autorka práce vychází z analýzy trojice experimentálních románů italského spisovatele Alda Palazzeschiho, jež svým vznikem spadají do prvního dvacetiletí dvacátého století. Jedná se o práce: Allegoria di Novembre (1908 jako Riflessi, 1926), Il Codice di Perelá (1911) a La Piramide (1914). Práce nejprve seznamuje čtenáře se svým cílem, posléze stručně představuje osobnost Alda Palazzeschiho a následně se postupně věnuje rozboru jednotlivých románů s cílem charakterizovat je z hlediska vnitřních vlastností textu. Autorka práce se pokouší proniknout do uměleckých kontextů, v nichž díla vznikala, a poté zkoumá práce z hlediska literárních a jazykových prostředků, jimiž autor dosahuje uměleckých hodnot. Jednotlivé prozaické experimenty porovnává mezi sebou a na základě zjištěných rysů sleduje vývoj jednotlivých děl se zaměřením na typické románové prvky, zejména sleduje vývoj hrdiny, proměny románové formy, sleduje, jak se proměňuje charakter Palazzeschiho psaní a myšlení. Pokouší se zachytit princip a význam těchto experimentů a na základě pozorování v závěru se snaží charakterizovat filosofii mladého Alda Palazzeschiho.
Římské povídky Alberta Moravii
Myslín, Jiří ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předmětem této bakalářské práce jsou Římské povídky Alberta Moravii. První část se věnuje životu italského spisovatele Alberta Moravii. Dále dochází k představení jeho povídkové tvorby. V následující části najdeme tematickou analýzu sbírky Racconti romani. Další kapitola je věnovaná vzniku povídek a vlivům, ze kterých autor čerpal. V páté kapitole je popsaná stylistická analýza. Dále pak zasazení povídek do kontextu italského neorealismu. Klíčová slova Moravia Alberto, Římské povídky, Italská literatura, Neorealismus
Italské groteskní divadlo
Chaloupková, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Polišenská, Vladimíra (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce se zabývá obrazem tří autorů italského groteskního divadla mezi lety 1916-1924. Jsou to: Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli a Luigi Antonelli. První kapitola se věnuje úvodu do dané problematiky, představení autorů a jejich individuálních poetik, kvůli nimž by groteskní divadlo nemělo být chápáno jako programově definované divadelní hnutí. Každá kapitola se skládá z bio-bibliografického medailonu jednotlivých autorů, druhá část je věnována analýze jejich nejznámějších her: Ó loutky, jaká vášeň! (1918), Maska a tvář (1913), Muž, který potkal sám sebe (1918) v tomto pořadí. Práce na základě analýz vybraných her odhaluje jejich charakteristické rysy, sleduje přitom vývoj a proměny témat a použití autorských uměleckých prostředků. Závěrečná kapitola shrnuje nabyté poznatky a postřehy, porovnává jednotlivá díla autorů a zařazuje je do italského literárně-divadelního kontextu tehdejší doby.
Mario Pratesi a Toskánsko
Straková, Michaela ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent)
Předmětem a zároveň hlavním cílem bakalářské práce "Mario Pratesi a Toskánsko" je představit nepříliš známého a obtížně dostupného autora, píšícího na přelomu 19. a 20. století, a jeho rodný kraj. Úvodní část nastiňuje historické pozadí a uvádí hlavní fakta související se sjednocením Itálie. Následuje popis autorova života a chronologický přehled jeho děl. Další kapitoly jsou věnovány právě Toskánsku, autorovu rodnému kraji. Pokusíme se zjistit do jaké míry byla Pratesiho tvorba ovlivněna prostředím, ve kterém se narodil a vyrůstal. Následuje část analytická, ve které představíme několik hlavních témat autorovy románové tvorby (se zaměřením na četné autobiografické prvky) a na jejich základě se pokusíme o vytvoření komplexního obrazu Toskánska a jeho obyvatel dané doby. Budeme se přitom opírat o dvě stěžejní díla, romány: L'Eredità (Dědictví) a Perfidie del caso (Náhodné zákeřnosti). Nebude chybět ani stručný náhled na jazyk Pratesiho děl s důrazem na regionální a dialektální vlivy. V závěru nastíníme slabé a silné stránky autorovy románové tvorby a pokusíme se přijít na to, proč je Mario Pratesi autorem spíše méně známým, a to jak v Čechách, tak v rodné Itálii. Zároveň se pokusíme autora zařadit do historicko-literárního kontextu. Klíčová slova Mario Pratesi, Toskánsko, Toskánské velkovévodství,...
Il Principe of Niccolo Machiavelli
Matloňová, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Žáčková, Magdalena (oponent)
Cieľom tejto bakalárskej práce je predstaviť talianskeho spisovateľa Niccola Machiavelliho a jeho dve diela: politický spis Il Principe (Vladár) a komédiu La Mandragola (Mandragora). Úvodom popíšem dejiny Talianska v šestnástom storočí, so zameraním sa na dianie vo Florentskej republike, ktoré malo na život autora neprehliadnuteľný vplyv. V bibliografickej časti bude chronologicky vylíčený Machiavelliho osobný ako aj profesijný život a taktiež jeho literárna a dramatická tvorba. Ďalšie kapitoly sú venované jednotlivým dielam. Prvá analýza sa zaoberá politickým spisom Il principe (Vladár), politickými myšlienkami, ktoré dielo obsahuje a historickými súvislosťami, v ktorých dielo vzniklo. Druhá analýza, La Mandragola (Mandragora), sa zaoberá témou a popisom charakterov politickej komédie. V závere sa snažím uvedené diela porovnať, nájsť v nich korelácie ako aj odlišnosti verejného a súkromného priestoru a celkovo zhrnúť autorov zámer pre vznik týchto diel.
Téma falza v díle Umberta Eca: Foucaultovo kyvadlo, Baudolino a Pražský hřbitov
Doležal Nováková, Lucie ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Polišenská, Vladimíra (oponent)
Tato práce se zabývá falzem ve vybraných románech Umberta Eca, jimiž jsou Foucaultovo kyvadlo, Baudolino a Pražský hřbitov. Snaží se popsat nejprve teoretickou bázi Ecových úvah o struktuře a povaze falza, posléze identifikovat o jaký typ falz se bude jednat v rozebíraných románech jednat. Oddíl o Foucaultově kyvadle rozebírá kromě samotného falza - Plánu, také teoreticko historický podklad románu, konspirační teorie a dobovou politicko-sociální situaci v Itálii. Část věnovaná románu Baudolino popisuje historické falzum - dopis kněze Jana a legendu o Svatém Grálu, která volně beletristicky přešla i do našich dob. Poslední rozebíraný román, Ecův zatím nejnovější, Pražský hřbitov obsahuje tématiku antisemitismu a pojednává o vzniku iracionálního xenofobního dokumentu, který do dějin vešel jako Protokoly sionských mudrců. V rámci této části se práce věnuje také teoretickým úvahám o vytváření nepřítele, které Eco vydal v knize Vytváření nepřítele. V závěru shrnujeme celkové výsledky hledání falza ve zmíněných románech a způsob, jakým Eco falzum používá ve své beletristické tvorbě.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí94 - 103dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 PELÁN, Jakub
1 Pelán, Jan
1 Pelán, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.