|
David Oistrach a jeho zásluhy o sovětskou houslovou tvorbu ve 20. století
Martynenko, Ilona ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; ČEPICKÝ, Leoš (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o Davidu Oistrachovi, velkém houslovém virtuózovi, narozeném na začátku 20. století, a jeho zásluhách o sovětskou houslovou tvorbu ve 20. století. Kromě života je zde také popsáno, jak došlo k seznámení autora s interpretem a jejich vzájemném působení, které má v mnoha případech velký vliv na vznik skladeb, z nichž by řada nevznikla bez přičinění nebo existence Davida Oistracha. Jsou zde též zahrnuty i nahrávky s metráží, některé i z koncertů, kde je právě David Oistrach premiéroval. Díky jeho koncertování se tyto skladby staly celosvětově uznávanými a hranými.
|
| |
|
Vlivy houslové hry na zdraví
Kostková, Anna ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; PAZDERA, Jindřich (oponent)
Bakalářská práce s názvem „Vlivy houslové hry na zdraví“ nahlíží problematiku hry na housle z hudebně fyziologického hlediska. Cílem práce je představit nejčastější zdravotní problémy provázející profesionální houslisty a poukázat na zdravotní rizika povolání orchestrálního hráče. Čtenář je seznámen se základním postojem jednotlivých částí těla při houslové hře. Dále jsou uvedeny příčiny různého charakteru negativně ovlivňující fyzickou i psychickou stránku hudebníka a podán přehled vybraných zdravotních komplikací, převážně zaměřených na pohybový aparát hráče. Závěrečná kapitola je věnována prevenci zdravotních potíží houslistů, která by se měla stát samozřejmou součástí jejich života.
|
| |
|
Aram Chačaturjan - koncert pro housle a orchestr
Michalová, Pavla ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Bohuslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá houslovou tvorbou Arama Chačaturjana. Práci
jsem rozdělila do šesti kapitol. V první kapitole uvádím životopis a průřez
tvorbou Arama Chačaturjana. Následujících dvě kapitoly se zabývají rozborem
Koncertu pro housle a orchestr d moll a porovnáváním jeho interpretací. Ve
zbylých kapitolách pak stručně rozebírám i další díla pro housle – Sonátu
pro housle a klavír, Tanec pro housle a klavír, Píseň – poem, Nocturno a
Koncertní rapsodii pro housle a orchestr.
|
| |
|
Slovenskí študenti Vítězslava Nováka a i ch huslové diela
Hledík, Alexander ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; TOMÁŠEK, Jiří (oponent)
Tato práce detailně představuje výběr houslových skladeb skladatelů slovenské hudební moderny, kteří studovali v Praze v Mistrovské třídě Vítězslava Nováka. Konkrétně se jedná o skladby Alexandra Moyzese, Dezidera Kardoše a Eugena Suchoně.
Cílem práce je přiblížit tyto skladby, které jsou pro posluchače i interpreta často neznámé. Rozbory popisují také historické okolnosti vzniku skladeb, zajímavé detaily o provedení, a obsahují i notové ukázky.
Práce obsahuje přílohu ve formě CD, které obsahují všechny pojednávané skladby.
|
|
Houslové sonáty Sergeje Prokofjeva
Michalová, Pavla ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; ČEPICKÝ, Leoš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá houslovými sonátami Sergeje Prokofjeva. Práci jsem rozdělila do pěti kapitol. V první kapitole uvádím stručný životopis Sergeje Prokofjeva. Následující čtyři kapitoly se věnují Sonátě č .1 a č. 2 pro housle a klavír, Sonátě pro sólové housle a Sonátě pro dvoje housle. V úvodu kapitoly uvádím vždy okolnosti vzniku sonáty. Kapitoly jsou rozděleny do podkapitol. Každá podkapitola se věnuje rozboru jedné věty sonáty.
|
|
Slovenská húslová tvorba a jej interpréti
Nagyová, Natália ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; PAZDERA, Jindřich (oponent)
Táto bakalárska práca pojednáva o slovenskej hudbe a jej konkrétne vymedzenej kapitole - hudobnej moderne s prihliadnutím na najvýznamnejších skladateľov a ich diela pre husle. V druhej časti sa práca zameriava na najvýznamejších intepretov tejto oblasti slovenskej tvorby.Nebolo mojím cieľom vytvoriť kompletný zoznam skladateľov či interpretov v oblasti husľovej tvorby.
|
|
Tréma. Psychická příprava na koncertní vystoupení.
Slobodníková, Barbora ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; TOMÁŠEK, Jiří (oponent)
Tato práce se věnuje problematice trémy před a po dobu koncertního vystoupení. Zkoumá předpoklady a podmínky, které umožňují její vznik. Dále se věnuje psychickým podmínkám, které jsou nutné pro kvalitní umělecký výkon. Mezi ty nejdůležitější patří správná motivace, koncentrace a zkušenost. Klíčovou složkou pro vyrovnaného muzikanta je hluboká koncentrace. Tento pojem však není vždy chápán správně. Jedním z účelů práce je přiblížit jeho význam a dopad na umělecké kvality hráče.
Abych zjistila, jak se s trémou vypořádávají studenti uměleckých škol, vypracovala jsem dotazník. Jeho úkolem bylo komplexně pojmout problematiku trémy a dopátrat se tak k hlavním příčinám psychických potíží, které studenty postihují.
V závěru práce píši o důležitosti psychické přípravy a navrhuji několik mentálních a dechových cvičení.
|