| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti
Münich, Daniel ; Straka, Jan
Na základě nových ukazatelů přinášíme další doklad velmi nízké platové atraktivnosti učitelské profese na základních a středních školách v ČR. Ukazujeme, že 70 – 90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší mzdu, než průměrný učitel. Učitelé s 15 lety praxe si v průměru vydělávají jen polovinu toho, co jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci. Malá finanční atraktivnost učitelské profese se promítá i do velmi nízkého zájmu o ni mezi mladými lidmi a zejména mezi těmi talentovanějšími. Naše zjištění dáváme do širších a dlouhodobějších ekonomických souvislostí, které vedou od motivace být učitelem, ke kvalitě učitelů, kvalitě vzdělávání, úrovni vzdělanosti a v konečném důsledku k dlouhodobému růstu ekonomiky a kvality života obecně.
|
|
Zásady institucionálního hodnocení VaV připravovaného v rámci Ipn Metodika: Efektivní systém hodnocení a financování VaVaI
Münich, Daniel
Cílem Ipn projektu "Efektivní systém hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací" (Ipn Metodika) je v horizontu od roku 2015 nahradit stávající Metodiku hodnocení výsledků výzkumných organizací efektivnějším a na mezinárodní standardy kvality orientovaným systémem institucionálního hodnocení. Nové hodnocení v podobě informovaného peer-review bude reflektovat doporučení Ipn Audit a bude vycházet i z Dlouhodobých principů hodnocení přijatých RVVI. Nově připravovaný systém bude charakterizovat kombinace kvantitativního a kvalitativního hodnocení výstupů a přínosů tvůrčí činnosti výzkumných organizací (VO) s jasnými, do budoucnosti orientovanými ukazateli umožňujícími hodnotit dynamiku jejich rozvoje, bude posuzovat výstupy výzkumných organizací z hlediska jejich kvality, relevance, dopadu a efektivnosti, bude respektovat oborové a institucionální odlišnosti, umožní periodické hodnocení výkonnosti jak českého systému VaVaI jako celku, tak i jeho jednotlivých komponent v porovnání se světovými standardy všude tam, kde existují. Výsledky hodnocení mají umožnit strategické řízení jak na úrovni státní správy, tak i na úrovni jednotlivých institucí a pracovišť. Proces hodnocení bude navržen jako silně odolný proti nepotismu a bude mít silnou oporu v kvalitních hodnotitelích ze zahraničí a bibliometrické podpoře.
Prezentace: idr-465_1 - PDF Videozáznam: idr-465_2 - MP4
|
|
Kde se v ČR dělá nejlepší výzkum
Jurajda, Štěpán ; Münich, Daniel
V České republice nebyl dosud vytvořen systém hodnocení výzkumu a vývoje (VaV), který by nabízel užitečné a adekvátní srovnání výsledků výzkumných pracovišť a vědních oborů, a který by pomáhal identifikovat excelenci ve VaV. I proto u nás přetrvává obrovský nedostatek informací o kvalitě výzkumu, které jsou k efektivnímu řízení systému VaV nutně potřeba. Byť vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) spoluzajišťuje sběr informací o výsledcích VaV, na jejichž základě si lze určitý obrázek o pracovištích ve většině oborů udělat, ani tyto již existující údaje nejsou využívány tak, jak by mohly být. Proto jsme na základě těchto dat zpracovali jednoduchý, v ČR ale dosud unikátní oborový přehled výsledků výzkumných organizací. Informace zde obsažené představují poměrně věrohodné vodítko pro identifikaci pracovišť s největším rozsahem excelentních výsledků ve vědních oborech v ČR a zároveň ukazují na rozsah časopisecky publikovaného výzkumu v jednotlivých oborech. Studie má tři základní cíle: (i) poskytnout akademické obci a širší veřejnosti dosud neexistující srovnání rozsahu excelentních vědeckých výsledků pracovišť financovaných z veřejných zdrojů v rámci jednotlivých vědních oborů, (ii) osvětlit přínosy, nedostatky a omezení bibliometrických analýz pro účely hodnocení pracovišť a oborů a (iii) upozornit na přetrvávající vážné nedostatky v hodnotících nástrojích, které jsou součástí systému řízení VaV v ČR.
|
| |