|
Logopedická prevence a hudební činnosti pro děti s odkladem školní docházky
Ježková, Kristýna ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce se zabývá propojením logopedické prevence a hudebních činností v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zjistit, zda prostředky hudební výchovy můžeme zlepšit jazyk a řeč dětí s odkladem školní docházky. Teoretická část popisuje problematiku odkladů školní docházky. Věnuje se narušené komunikační schopnosti a jejím kategoriím, odlišnému mateřskému jazyku a bilingvnímu rodinnému prostředí, neboť předmětem výzkumu jsou děti z těchto zmíněných skupin. Pojednává též o vývoji řeči v jazykových rovinách, zabývá se logopedickou prevencí v mateřské škole a jejím propojením s hudebními činnostmi. Praktická část je věnována akčnímu výzkumu, který obsahuje vstupní diagnostiku dětí s odkladem školní docházky, popisuje průběh výzkumu a hodnotí vliv hudebních činností v logopedické prevenci na jazyk a řeč dětí s odkladem školní docházky. Součástí praktické části je také dotazníkové šetření, které přináší data o průběhu logopedické prevence v mateřských školách. KLÍČOVÁ SLOVA odklad školní docházky, logopedická prevence, hudební činnosti, řeč, komunikace
|
|
Hudební činnosti pro děti s opožděným vývojem řeči
Krausová, Anna ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
V této bakalářské práci se zabývám tématem hudební činnosti pro děti s opožděným vývojem řeči. V teoretické části jsem se zaměřila na správný vývoj řeči u dětí, na podstatu komunikace a řeči, na hudební výchovu v předškolním věku. Zabývám se definicemi, diagnostiko a příčinami opožděného vývoje řeči. Cílem praktické části bylo zjistit, jak nejlépe pomoci dětem s opožděným vývojem řeči hudebními činnostmi u klinického logopeda. Při návštěvách u klinického logopeda jsem měla možnost setkat se s dětmi,které mají opožděný vývoj řeči.Uplatnila jsem vokální hry (již publikované i vlastní), hodnotila jsem reakce a rozvoj řeči dětí. Praktická část obsahuje kazuistikušesti dětí a záznam z pěti setkání. Výzkum jsem doplnila o dotazník určený rodičům dětí, se kterými jsem měla možnost se během výzkumu setkat.Také jsem realizovala rozhovor s klinickou logopedkou. Výsledky z výzkumu potvrzují, že hudební činnosti napomáhají rozvoji pasivní slovní zásoby a celkovémurozvoji řeči u dětí s opožděným vývojem řeči. KLÍČOVÁ SLOVA Opožděný vývoj řeči, hudební výchova, logopedická péče, dítě ve věku 3-6 let.
|
| |
|
Hra na zobcovou flétnu jako součást hodin hudební výchovy v komunitní škole
Bártová, Tereza ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá skupinovou výukou hry na zobcovou flétnu, zejména v komunitní škole. Cílem práce bylo shrnout již existující materiály a v praktické části pak provést experiment přímo ve třídě, kde byly stanoveny cíle a hypotézy pro dané období. V teoretické části jsou představeny práce, které se tématu věnují. Dále jsou zde zmíněny možnosti výuky hry na zobcovou flétnu a pohled na skupinovou výuku hry na nástroj v historii i dnes. V další části je pak přehled učebnic, které se věnují skupinové hře na zobcovou flétnu, i dalších často užívaných titulů a jejich porovnání. Následujícím tématem je pak hra na nástroj v hodině hudební výchovy a také teorie k tématu alternativních a komunitních škol. Praktická část obsahuje seznámení s průběhem hodin hudební výchovy ve třídě, kde probíhal výzkum. Ten byl zaměřen na výuku hry na flétnu v konkrétní třídě. Použitými metodami byly experiment a pozorování. Žáci splnili cíle dané na pololetí a naučili se hrát několik not i písní. Některé hypotézy se potvrdily (lepší vztah žáků k hudební výchově, pokud zde hrají na nástroj). Jiné byly vyvráceny (lepší vztah ke hře na flétnu, pokud již dítě hraje na jiný nástroj). Jednotlivé použité lekce jsou součástí práce.
|
| |
|
Niccolo Paganini: 24 Caprices pro sólové housle op. 1, dílo a interpretace
Rada, Jan ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce detailně rozebírá 24 Caprices pro sólové housle op. 1 Niccola Paganiniho. Práce obsahuje stručný životopis slavného interpreta a skladatele, ale především se zaměřuje na 24 Caprices op. 1. Autor práce se zabývá okolnostmi vzniku 24 Caprices op. 1, jejich charakteristikou a metodickou problematikou. Dále se věnuje možnostem interpretace a porovnání nahrávek Ruggiera Ricciho, Ivana Kawaciuka, Itzhaka Perlmana a Shlomo Mintze. Cílem práce je poskytnout houslistům, kteří se zabývají studiem některého z capriccií, doporučení a řešení technických i interpretačních problémů.
|
|
Giuseppe Tartini and His Influence on the Development of Violin Playing
Krajčiová, Jana ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
RESUMÉ Giuseppe Tartini patrí medzi najvýznamnejšie osobnosti v dejinách husľovej hry a literatúry. Svojím bohatým dedičstvom prispel k jej rozvoju, pričom jeho vplyv ďaleko presiahol hranice Talianska. Táto diplomová práca prináša komplexný náhľad do života a tvorby tohto husľového virtuóza 18. storočia. Jeho skladateľská činnosť vychádzala z majstrovského ovládania husľovej hry, práve preto sa jeho kompozície sústredia najmä na tento nástroj. Svoje poznatky ďalej odovzdával žiakom v padovskej Škole národov, ktorú sám založil. Veľký význam má jeho traktát o ornamentoch Traité des agréments, zostavený z praktických poznámok o interpretácii melodických ozdôb. Nemalú pozornosť si zasluhuje aj list, ktorý Tartini napísal svojej žiačke Maddalene Lombardini. Ide vlastne o husľovú lekciu v písomnej podobe, pričom jeho hodnota zďaleka nie je iba historická. Oblasť Tartiniho záujmu sa sústredila aj na hudobnú teóriu, v ktorej dosiahol významný objav tzv. diferenčných tónov. Záslužný je aj jeho prínos vo vývoji husľového sláčika, ktorý svojimi úpravami priblížil k dnešnej podobe.
|
| |
| |
| |