|
Vliv anorganických pigmentů na identifikaci vaječných temper pomocí hmotnostní spektrometrie
Čámská, Lucie ; Hynek, Radovan (oponent) ; Hrdličková Kučková, Štěpánka (vedoucí práce)
Úkolem této diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem ovlivňují anorganické pigmenty identifikaci vaječné a žloutkové tempery pomocí hmotnostní spektrometrie MALDI-TOF. Dalším úkolem bylo připravit sadu modelových barevných vrstev obsahujících deset vybraných anorganických pigmentů v kombinaci s vaječnou a žloutkovou temperou. Metodou peptidového mapování získat hmotnostní spektra připravených vzorků a porovnat vzniklé peptidové štěpy. Nakonec bylo možné od sebe odlišit vaječnou a žloutkovou temperu a zjistit, které z pigmentů nejvíce negativně ovlivnily identifikaci obou temper. V neposlední řadě byly získané hodnoty m/z z vaječné a žloutkové tempery použity ke zkvalitnění již existující databáze referenčních proteinových pojiv používané identifikaci proteinových pojiv obsažených v uměleckých dílech.
|
|
Identifikace pryskyřičných laků v uměleckých dílech pomocí plynové chromatografie
Jelínek, Jan ; Beneš, Pavel (oponent) ; Hrdličková Kučková, Štěpánka (vedoucí práce)
SOUHRN Pryskyřičné laky se v malířství používají od 11. století. Jejich úkolem je chránit umělecké dílo před nepříznivými vlivy okolního prostředí a mnohdy jej také dotváří i po stránce umělecké. Ačkoliv se v současné době často používají syntetické laky, zvláště v případě moderního umění, použití přírodních materiálů je stále velmi rozšířené a nejen při restaurování historických obrazů a polychromií. Pro přípravu pryskyřičných laků se využívá bohaté nabídky přírodních pryskyřic (damara, mastix, kopály, kalafuna atd.), které se odlišují svým složením a z toho také vyplývajícími různými fyzikálními vlastnostmi jako je například křehkost, rozpustnost a v neposlední řadě různé tmavnutí laku. Z těchto důvodů je nutné znát jeho složení, aby mohl být při restaurování bezpečně odstraněn a následně i nahrazen lakem o stejném materiálovém složení. Nejrozšířenější analytickou metodou k určování přírodních pryskyřic je plynová chromatografie, která využívá celou řadu derivatizačních činidel. Úkolem této diplomové práce bylo nalézt nejvhodnější separační podmínky sloužící k identifikaci pryskyřic metodou plynové chromatografie kombinované s plamenově ionizačním detektorem (GC-FID).
|
|
Identifikace proteinových pojiv obsažených v uměleckých dílech pomocí plynové chromatografie
Köhlerová, Veronika ; Beneš, Pavel (oponent) ; Hrdličková Kučková, Štěpánka (vedoucí práce)
Pro přípravu mnoha druhů temper, které jsou používány v uměleckých dílech, jsou často využívána proteinová pojiva, jakými jsou například různé klihy, kaseiny nebo vajíčka, ať již celá nebo jejich jednotlivé části. Správná identifikace použitého proteinového pojiva je nezbytná pro zvolení správného restaurátorského postupu a také k určení malířské techniky. Úkolem této diplomové práce bylo zjistit nejvhodnější podmínky měření pro identifikaci proteinových pojiv pomocí plynové chromatografie s plamenově ionizačním detektorem (GC-FID). V první řadě se jednalo o stanovení podmínek separace pro jednotlivé aminokyseliny, které je nutné znát pro rozlišení jednotlivých druhů proteinových pojiv. V druhé řadě se jednalo o experimentální stanovení podmínek hydrolýzy proteinů, díky níž dochází k rozštěpení proteinů na jednotlivé aminokyseliny.
|
| |
| |
|
Moderní metody analýzy barevné vrstvy
Bezdička, Petr ; Grygar, Tomáš ; Kučková, Štěpánka ; Hradilová, J.
Základní identifikace pigmentů nepostačuje k posouzení technické výstavby malířského díla, natož k posouzení jeho autentičnosti. Teprve kvalifikovaný výklad stratigrafie vrstev a popis jejich mikrostruktury opřený o správnou interpretaci výsledků různých analytických metod je zárukou, že materiálový průzkum přispěje k posouzení původu nebo pravosti malířského díla, a to jen v úzké součinnosti a spolupráci přírodovědců s restaurátory, uměleckými znalci a historiky. Navíc musí být podepřen systematickým sběrem srovnávacího materiálu. Rozmanitost forem, v nichž se může vyskytovat titan v barevné vrstvě, jen dokumentují nutnost vysoce kvalifikované práce a citlivého zacházení s výsledky.
|
|
Zpráva o laboratorním průzkumu ů .- Madona s Ježíškem (polychromie na dřevě), Charita Hradec Králové
Hradilová, J. ; Hradil, David ; Šubrt, Jan ; Grygar, Tomáš ; Bezdička, Petr ; Kučková, Štěpánka
Materiálový průzkum malby v rámci restaurátorského zásahu využívá zejména metod optické a elektronové mikroskopie a mikroanalýzy fragmentárních příčných řezů barevných vrstev k identifikaci pigmentů a popisu stratigrafie přemaleb, což přispívá ke správné volbě restaurátorského postupu. Další mertody, zejména histochemické zkoušky a infračervená spektroskopie, jsou použity k identifikaci pojiv.
|
| |
| |
| |