| |
|
Chemické experimenty ve středoškolské výuce
Vozka, Jiří ; Hybelbauerová, Simona (oponent) ; Klímová, Helena (vedoucí práce)
Diplomová práce obsahuje čtyři témata zahrnující vybrané oblasti organické chemie a biochemie zpracované do formy demonstračních experimentů a laboratorních prací. Jedná se o témata Proteiny, Světlo a oheň, Kuriozity a Profese. Některé experimenty jsou doplněny motivačním textem, který daný experiment dále rozvádí nebo uvádí zajímavost související s tématem experimentu. Každý experiment či laboratorní práce uvedený v diplomové práci byl ověřen v laboratoři Katedry učitelství a didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a fotograficky zdokumentován. Kompletní fotodokumentace i s videozáznamy je uvedena na CD přiloženém k diplomové práci.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Biochemie ve středoškolském vzdělávání
Roštejnská, Milada ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Dundr, Milan (oponent)
Shrnutí Závěrem lze konstatovat, že všechny stanovené cíle disertační práce byly splněny. Z analýzy výukových materiálů vyplynulo, že v současné době není na trhu vhodný ucelený výukový program určený pro podporu výuky biochemie na střední škole. Přestože existuje celá řada na internetu dostupných biochemických animací, jejich zpracování je vysoko nad rámec středoškolského učiva a často je k dispozici pouze v anglickém jazyce. Dotazníkové šetření ukázalo, že většina středních škol je dostatečně vybavena počítači i základním softwarem umožňujícím využití ICT ve výuce. Učitelé používají v hodinách elektronické prostředky, nejsou však k dispozici ucelené soubory využitelných biochemických programů pro středoškolskou úroveň vzdělávání usnadňující činnost učitele i učení žáků. Z dotazníkového šetření dále vyplynulo, že učitelé by velmi ocenili výukové materiály k biochemii, zejména pak k učivu o fotosyntéze, citrátovém cyklu, metabolismech, dýchacím řetězci a proteosyntéze. Dotazníkové šetření též odhalilo nejproblematičtější úseky učiva biochemie. Na základě zjištěných skutečností jsem nejprve vytvořila studijní text určený pro středoškolské učitele, který tvořil základ pro dva výukové programy: "Biochemické procesy v lidském organismu" a "Fotosyntéza v dynamických animacích". Výukové programy jsou vytvořeny v...
|