|
Koniec filmu, alebo čo robiť, keď nám to hrdina prežije
Mičúch, Vladimír ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; SLÁMA, Bohdan (oponent)
Práca sa zaoberá koncami filmov v zmysle ukončenia filmového vyprávania.
V prvej časti práce analyzujem funkciu etablovaných filmových výrazových prostriedkov, ktoré vytvárajú melódiu konca filmu.
V druhej časti práce sa venujem koncom z pohľadu ich významotvornosti. Dospel som k rozdeleniu koncov filmov z hľadiska, či ovplyvňujú význam filmu, do dvoch skupín: na formálne konce a autorské konce. Ich deliace kritérium pritom je, či nám svojim koncom autor ešte prispeje novým pohľadom na svoj film, čiže z pohľadu významu konca pre autorove zdelenie.
Analýzou koncov vybraných filmov dokazujem, že koniec filmu má významotvornú schopnosť a že a má dokonca spätne schopnosť vplyvu na už zobrazené predchádzajúce scény a na vyznenie filmu ako celku.
|
|
A director´s subtle control with different approaches for getting ac tors into the moment
Pimentel, Carla Carolina ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; DOMINKOVÁ, Petra (oponent)
V průběhu mého studia režie jsem pochopila, jak pracovat ve spolupráci a vzájemném propojení různých aspektů a složek filmové tvorby, jež společně přispívají k vytváření úspěšných filmů. Po důkladné praktické analýze významných filmů a práce jejich tvůrců, s použitím vštípených znalostí vizuálních teorií, se jasně ukazuje, že filmová tvorba není zcela tak snadná, jak se na první pohled může zdát. Mým cílem je objasnit několik starších i současných technik režie v několika různých podobách. Konkrétně jsem se zaměřila na práci s hercem. Touto prací se pokouším prostřednictvým příkladů cvičení, popisů situací a různých technik, stejně tak jako praktických příkladů a jejich užití, pomoci režisérům s pochopením odlišných přístupů v práci s herci i neherci. Režisérova kariéra je provázena nespočtem překážek, ale za pomoci intuice a rozvinuté kvalitní techniky, může být režisér kvalitně připraven i na nečekané překážky.
|
|
Tchaj-ťi čchüan a ruční kamera
Šípek, Jan ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; ŘEZNÍČEK, Martin (oponent)
Čínské bojové umění tchaj-ťi čchüan klade vyjímečný důraz na stabilitu těla, plynulost pohybu a zejména chůze. Tato práce si klade otázku, zda je možné technik tchaj-ťi využít při práci s ruční kamerou. V úvodní eseji autor subjektivně interpretuje elementy čínského myšlení i umění tchaj-ťi čchüan tak, jak měl šanci se s nimi seznámit. V anketě s českými dokumentárními kameramany hledá spojnice s orientální praxí, aby pak v závěrečné části představil soubor technik z tchaj-ťi, které mohou být v kameramanské praxi užitečné.
|
| |
|
Kolektivizace obce Dobřejovice na Hlubocku
JANEČEK, Vít
Tématem bakalářské práce jsou počátky kolektivizace v obci Dobřejovice u Hluboké nad Vltavou představené v obecné rovině i na osudu jedné přísně postižené rodiny. V teoretické části je nejprve podán obecný přehled o vývoji zemědělství v první polovině 20. století a o kolektivizaci po roce 1948 v tehdejší Československé republice. Výzkumná část přibližuje některé jevy spojené s průběhem kolektivizace v malé jihočeské vesnici včetně tvrdých dopadů na takzvané kulaky. S využitím odborné literatury a bohatého archivního materiálu ze Státního okresního archivu v Českých Budějovicích se v práci snažím popsat toto období objektivně a s respektováním historických faktů.
|
|
Veřejnoprávní televize, náboženství a hranice univerzalismu
Týmal, František ; Janeček, Vít (vedoucí práce) ; Štampach, Ivan (oponent)
Pravidelnou součást českého veřejnoprávního vysílání tvoří pořady s náboženským charakterem. Jejích záměrem je šířit duchovní hodnoty a myšlenky mezilidské tolerance a pokojného života. Východiskem autorů těchto pořadů je univerzalismus ? snaha o oslovení všech diváků, bez rozdílu jejich vyznání. Televize je však velice komplexním médiem, které může snadno zkreslovat vložené informace a z náboženské otázky učinit součást spektáklu. Ve své práci analyzuji čtyři televizní křesťanské magazíny zaměřené na mladého diváka a popisuji na nich nejproblematičtější aspekty přenosu takto abstraktního obsahu médiem. Mezi nejvýznamnější zdroje podkladů pro mou práci patřil internetový archiv České televize a literatura zaměřující se na vztah duchovna a náboženství. Pro prohloubení orientace v problematice jsem také konzultoval s dramaturgy Centra náboženské tvorby České televize. Všechny zpracované pořady hodnotím jako originální v hledání cest k divákovi, ale ne vždy zcela schopné předávat skutečnou podstatu duchovní skutečnosti. Cílová divácká skupina je pro takto specifické a citlivé informace příliš široká. V bezprecedentní situaci, která v našem regionu ohledně vysílání tohoto druhu pořadů existuje, považuji snahu autorů za důstojný pokus integrovat takto složitou látku do televize a nacházím řadu možností, jak toto vysílání nadále zdokonalovat.
|
| |
| |
| |
| |